کم شدن اختیارات شورایاری‌ها

پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها 4 مرداد در تهران به صورت سراسری برگزار شد. با وجود اینکه ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کشور این انتخابات را غیرقانونی عنوان کرد،اما مدیریت شهری با استناد به مصوبه دولت، این انتخابات را برگزار کرد و مسؤولان شهری معتقد بودند که در دوره‌های قبل نیز برای برگزاری انتخابات مصوبه‌ای وجود نداشته و آنها هم به روش گذشتگان عمل می‌ کنند. 

اخبار اجتماعی- یکی از تفاوت‌های این دوره از  انتخابات برگزاری به روش الکترونیک بود. مدیریت شهری سازوکار این روش را تشریح نکرده بود و ابهاماتی وجود داشت و باعث گله مندی بسیاری از نامزدهای شورایاری‌ها شد.

پرویز سروری عضو ستاد چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در این باره به خبرنگار فارس گفت: من فکر می‌کنم که به راحتی این انتخابات را مهندسی کرده‌اند و آرا را هرطور که دوست داشته‌اند وارد و  خارج کرده‌اند.

وی ادامه داد: انتخابات شورایاری‌ها موضوعات متفاوتی دارد که باید به آن پرداخت شود، یکی از مهمترین ویژگی‌های آن بحث قانونی کردن شورایاری‌ها است، و حال که انتخابات برگزار شده،‌‌ باید مسؤولان به دنبال  طی کردن مراحل قانونی باشند تا دوباره در دوره بعد مشکلی ایجاد نشود. 

تخلفات گسترده در این دوره از انتخابات

وی با بیان اینکه الکترونیکی کردن رأی‌گیری انتخابات تجربه بدی را نشان داد، گفت:‌ تخلفات گسترده‌ای به صورت شفاف در این انتخابات صورت گرفته است و افراد با چند کارت ملی می‌توانستند رأی دهند. 

عضو ستاد چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها گفت: در مورد خود بنده زمانی که به شعبه مراجعه کردم، دستگاه کارت ملی مرا نخواند، اپراتور شماره ملی را دستی وارد دستگاه کرد و رأی صادر شد، هر کس می‌توانست با در دست داشتن شماره ملی رأی دهد، حتی اگر هم ذهنی شماره کارت ملی داشتند، می‌توانستند به دستگاه دهند و بدون هیچ مشکلی رأی دهند و این تخلف به صورت آشکار وجود دارد. 

به اعتقاد سروری، یک نفر می‌توانست در ذهنش بیش از 10  شماره ملی داشته باشد و با آن رأی دهد و این نشان می‌دهد که امانتداری نشده است. 

وی با بیان اینکه الکترونیکی کردن انتخابات نکات مثبت زیادی دارد، گفت: ولی نقاط ضعف مانع از فراگیر شدن این روش می‌شود. اگر قرار است که الکترونیکی کردن انتخابات در برنامه باشد، باید نقاط ضعف آن برطرف شود. 

این عضو سابق شورای شهر تهران  در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه باید انتخابات شورایاری‌ها شکل قانونی به خود بگیرد، گفت:‌ نمی‌شود که مجری، ناظر، شمارش‌کننده آرا همه از یک طیف یا مجموعه باشند و یا کسی که ناظر است، خودش هم مجری باشد و این موارد نقاط ضعف این انتخابات بود که باعث موج نارضایتی و بی‌اعتمادی در بین مردم شده است. 

بردن صندوق های رای به محل زندگی نامزدها

سروری با بیان اینکه بدترین انتخابات شورایاری‌ها در این پنج دوره این دوره از انتخابات بوده است، گفت: در  انتخابات  اتفاقات عجیب و غریبی رخ داد، برخی از صندوق‌های رأی را به محل زندگی نامزدها برده بودند و در عالم خلقت یکبار یک چنین موضوعی پیش می‌آید و فکر کنم دیگر رخ ندهد. 

وی به موضوع فقدان صلاحیت‌سنجی افرادی که در انتخابات شرکت کرده بودند اشاره کرد و گفت:‌ برخی از این افراد تخلف‌های بارزی داشتند که باید به آن رسیدگی می‌شد. 

کسی که قرار است حقوق نگیرید چرا رای می خرید؟

وی به موضوع خرید و فروش رأی دراین دوره از انتخابات اشاره کرد و گفت: چطور می‌توان پذیرفت فردی در محله بدون چشمداشت مالی و عدم دریافت حقوق بخواهد خدمت کند از آن سو هم هزینه‌های سنگین انجام دهد و هر رأی را 50 هزار تومان خریداری کند، واقعا تحلیل این موضوع سخت است. 

به گفته سروری، یک عده احساس می کنند موقعیت شورایاری‌ها برای نفوذ در شهرداری بسیار خوب است، البته برخی از موضوعات هیچ توجیه منطقی ندارد. 

هنوز مدیریت شهری پاسخ نداده است چرا شورایاری‌ها را 2 سال تعطیل کردند

وی در ادامه افزود: ما هنوز هم پاسخ این سؤال خود را نگرفته‌ایم، اگر شورای شهر امروز معتقد است که حضور شورایاری‌ها ضروری است، به چه دلیل در دو سال گذشته جلوی این نهاد مدنی را گرفته و آنها را کنار گذاشته‌اند ودر حال حاضر با هیاهو انتخابات برگزار می‌کنند. 

وی با تخلفات و اشکالات وارده در این انتخابات اشاره کرد و گفت:‌با وجود اینکه این انتخابات الکترونیکی بود، هنوز در برخی از حوزه‌ها نتایج اعلام نشده است و سردرگمی در اعلام نتایج وجود دارد. 

وی اضافه کرد:‌ با وجود اینکه سازمان بازرسی کشور برگزاری این انتخابات را غیرقانونی عنوان کرده بود، اما شهرداری این انتخابات را برگزار کرد و این باعث بی‌اعتمادی می‌شود. باید مجلس و وزارت کشور در این موضوع ورود کرده و هر چه سریع‌تر این انتخابات را قانونی کنند. 

نهاد مدنی شورایاری ها در 2 سال گذشته توسط مدیریت شهری کنار گذاشته شده و توجهی به آن نکردند این در حالی است که شورایاری‌ها بازوی نظارتی خوبی برای مدیرت شهری هستند همچنین به برخی به دنبال سیاسی کردن این نهاد هستند.

مرتضی طلایی رئیس ستاد چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در این باره به خبرنگار فارس گفت: فلسفه وجود شورایاری‌ها ضروری است، این نهاد اجتماعی است و برای خدمت‌رسانی به مردم ایجاد شده است و نباید آن را با مسائل سیاسی درگیر کرد. 

وی با بیان اینکه این دوره از انتخابات را سیاسی کرده بودند، گفت: مباحث زیادی مطرح شدو تا حدودی این نهاد را به چالش کشیدند اخبارهای متعددی درباره تخلفات منتشر می‌شود، نباید آبروی این نهاد اجتماعی را در افکارعمومی برد و کسی پاسخگو نیست. 

عضو سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه هنوز نتایج انتخابات به صورت قطعی اعلام نشده است، گفت:‌باید هر چه سریعتر نتیج مشخص شود تا مردم تکلیف خود را بدانند.

مدیریت شهری وعده رسیدگی به تخلفات احتمالی در پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها را داده است 

 غلامحسین محمدی در پاسخ به این سوال که مردم تخلفات احتمالی را چگونه می توانند گزارش دهند، گفت: این انتخابات هم مانند سایر انتخابات یک هیأت اجرایی و یک هیأت نظارت مرکزی دارد که تمامی مسائل را رصد و بررسی می کند.

وی ادامه داد: هیأت اجرایی از مجموعه شهرداری تهران هستند که با حکم شهردار تهران کارشان را شروع کردند و هیأت نظارت هم ستاد شورایاری‌های مستقر در شورای شهر تهران است.

البته مدیران شهری معتقد هستند میزان شکایات از این دوره از انتخابات کم بوده و انتخابات با نظم مناسبی برگزار شده است.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در این باره گفت:  این انتخابات به دلیل اینکه الکترونیکی برگزار شد نظم مناسبی داشت و نتایج اولیه نیز 2 تا 3 ساعت پس از خاتمه رای‌گیری مشخص شد.
وی ادامه داد:شکایت‌ها درمورد نتایج انتخابات هرچند اندک بوده ولی آنها را بررسی و پس از ‌آن نتایج قطعی را از طریق سامانه اعلام می‌کنیم.

هاشمی درخصوص اعتبارنامه شورایاری‌ها گفت: برخی اسناد مورد نظر را ارائه نداند که خود به خود انتخاب آنها ابطال می‌شود و علی‌البدل به جای آنها اعلام خواهد شد؛ البته تا به حال موضوعی در این زمینه به ما ارسال نشده و اگر ارسال شود آن موقع رسیدگی می‌‌کنیم.

برخی معتقد هستند در برخی از شعب خرید و فروش رای صورت گرفته و تخلفات بازری در این شعب رای گیری بوده است.

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در این باره گفت: ممکن است کاندیدایی در انتخابات شورایاری‌ها تخلف کرده باشد ولی تاکنون گزارشی در این مورد به‌دست ما نرسیده، اما آنچه مسلم است هیچ گزارشی از تخلف عوامل انتخابات مانند هیئت‌های اجرایی و نظارتی نداشته‌ایم. 

وی ادامه داد:  در صورت محرز شدن هر تخلفی که خارج از حدود آئین نامه مصوبه شورا باشد، آراء شخص متخلف باطل خواهد شد.

بر اساس این گزارش، بخشنامه‌ای از سوی ستاد مدیریت محله در اختیار شورایاری‌ها قرار گرفته است و تنها اجازه داده‌اند که شورایاری‌ها فقط یک دفتر در سرای محلات داشته باشند و در عمل، تمام اختیارات این نهاد را گرفته‌اند. 

در این نامه آمده است این دبیرخانه در حال بازنگری در دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های مربوطه متناسب با مصوبه جدید فوق الذکر است، با عنایت به برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها و آغاز به کار دوره جدید شورایاری‌ها، همانطور که مستحضرید، در سنوات گذشته حق بهره‌برداری از برخی ساختمان ها، اماکن و فضاهای متعلق به شهرداری تهران به دبیران شورایاری محلات واگذار شده بود، متأسفانه غالب موارد این واگذارِ‌ها بدون هیچ ‌گونه نظارت و قرارداد روشنی بوده است.

از سوی دیگر، عطف به نامه 186336 مورخ 25 اردیبهشت 98 ابلاغی شهردار محترم در خصوص ساماندهی املاک ورزشی شهرداری تهران ضروری است. به طور خاص در خصوص نحوه بهره‌برداری از فضاهای ورزشی دراختیار شورایاریان تجدیدنظر صورت پذیرد،  این موضوع از ماهها قبل در دستورکار این دبیرخانه و سازمان ورزش بوده است.

لذا تقاضا می‌شود تا اطلاع ثانوی از هرگونه واگذاری جدید اماکن، املاک و فضاهای ورزشی و غیرورزشی به شورایاران محلات اجتناب شود. ضمناً به موجب آئین‌نامه دوره گذار شورایاری‌ها، علی‌القاعده باید فضاهایی که در گذشته دراختیار شورایان بوده است،‌در فرایند تحویل و تحول مدیریت محله از ایشان بازپس گرفته شود و یا با مصوبه کارگروه نظارت بر تحویل و تحول در خصوص آنها تعیین تکلیف می‌شد، لذا تقاضا می‌شود چنانچه تاکنون این کار انجام نشده است، به فوریت نسبت به آن اقدام شود.

از آنجا که بخش قابل توجهی از درآمد سرای محلات وابسته به همین فضاها و اماکن ورزشی و غیرورزشی بوده است و نمی‌توان به یکباره بدون درنظر گرفتن سازوکار جدیدنسبت به حذف این بخش از درآمد سراها اقدام کرد، لذا تقاضا می‌شود تصمیمات کارگروه نظارت بر تحویل و تحول محله در دوران گذار در این باره تا ابلاغ سیاست‌های جدید توسط معاون محترم فرهنگی - اجتماعی شهردار تهران با این دبیرخانه تداوم اجرا داشته باشند.

به علاوه تقاضا می‌شود تا زمان استقرار مدیران جدید محلات، در دوره پنجم شورایاری‌ها از هرگونه عقد قرارداد جدید تعهدآور در خصوص فضاهای سرای محلات جدا خودداری شود. 

تأکید می‌شود تنها فضاهای مجاز دراختیار شورایاران دفاتر ایشان در سرای محلات جهت برگزاری جلسات هیأت امنا و شورایاری‌هاست که در خصوص آن نیز باید طی فرایند تحویل و تحول، این دفاتر و تبجهیزات آنها به شورایاران دوره پنجم تحویل شود. خواهشمند است صورتجلسه تحویل و تحول دفاتر شورایاری ونیز گزارش اقدامات صورت گرفته در اسرع وقت به این دبیرخانه ارسال شود. 

بر اساس این گزارش، پنجمین دوره انتخابات شورایاری ها بعد از 2 سال کنار گذاشته شدن این نهاد مردمی در تهران برگزار شد. بسیاری از نامزدها معتقد هستند تخلفات گسترده در این دوره از انتخابات صورت گرفته است و از طرف دیگر دبیر خانه ستاد راهبردی مرکزی ساماندهی مشارکت های اجتماعی در محلات هم نامه ای مبنی بر کاهش اختیارات شورایاری ها ابلاغ کرده  است.