بدهی13 هزار میلیارد تومانی تأمین اجتماعی به مراکز درمانی

سالاری مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در نشست خبری درباره آخرین وضعیت سازمان تأمین اجتماعی، گفت: تأمین اجتماعی گر چه مانند دیگر نهادها و سازمان‌ها با مشکلاتی مواجه است ولی برای افزایش کیفیت و استمرار ارائه خدمات به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران نگرانی نداریم.

اخبار اجتماعی -وی بیان داشت:‌سازمان تأمین اجتماعی ماهانه 9 هزار و 200 میلیارد تا 9 هزار و 500 میلیارد تومان هزینه دارد که 6 هزار و 500 میلیارد تومان آن صرف  پرداخت مستمری بازنشستگان می‌شود و هیچگونه دغدغه‌ای برای پرداخت حقوق مستمری‌بگیران وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی بیان داشت: مابقی  هزینه‌های ماهیانه نیز در خصوص هزینه‌های جاری و افزایش کیفیت خدمات در کشور است البته در بخش درمان مقداری معوقات داریم که پرداخت خواهد شد.

سالاری بیان داشت:‌ از 9 هزار و 500 میلیارد تومان هزینه ماهیانه سازمان تأمین اجتماعی 8 هزار و 500 میلیارد تومان آن وصولی حق بیمه در ماه است و مابقی آن از محل سرمایه‌گذاری‌های سازمان تأمین اجتماعی از طریقشستا و سهم کارفرما که دولت تقبل کرده است، تأمین خواهد شد.

وی تأکید کرد: سازمان تأمین اجتماعی 17 تا 18 هزار میلیارد تومان از کارفرمایان در بخش‌های مختلف معوق دارد ولی وقتی کارگاهی به سمت تعطیلی برود ما از اقدامات قانونی خود استفاده نخواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: ما برای دریافت مطالبات خود نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق هستیم که با دولت و مجلس شورای اسلامی هماهنگی لازم انجام شده است.

سالاری گفت:‌ما نمی‌گوییم با مشکل مواجه نیستیم ولی قطعاً مشکل پرداخت حقوق و مستمری‌بگیری نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه مبلغ بدهی دولت به تأمین اجتماعی چه میزان است،‌گفت:‌سازمان تأمین اجتماعی هفته گذشته در کارگروه مشترکی که برگزار شد در خصوص بدهی سازمان مواردی را مطرح کرده که مرجع رسیدگی به این موضوع سازمان حسابرسی است که بخشی از سنوات حسابرسی شده و بخش دیگر در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: ما اختلاف نظری با سازمان برنامه و بودجه نداریم و موارد و ارقامی که مربوط به پرداخت حق بیمه کارفرمایان است را بررسی خواهیم کرد.

سالاری بیان داشت:‌بر اساس چارچوب تفاهم‌نامه از ظرفیت‌ها استفاده خواهیم کرد، راه‌های پنج‌گانه‌ای نیز بر اساس قانون وجود دارد که مراحل آن را شروع کرده‌ایم تا بتوانیم منابع سازمان را وصول کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: ما وظیفه‌مان را در قبال مستمری‌بگیران و بازنشستگان انجام خواهیم داد و هیچ ویژه‌خواری نخواهیم کرد و در کنار پرداخت خدمات اقدامات رفاهی نیز برای بازنشستگان انجام داده‌ایم که از جمله آن طرح کرامت رضوی است.

سالاری گفت: در هر فصل 50 میلیارد تومان برای پرداخت وام به بازنشستگان در نظر گرفته شده است که به هر بازنشسته 3 میلیون تومان وام پرداخت می‌شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت:‌در خصوص همسان‌سازی نیز اقداماتی صورت گرفته است و وام بازنشستگان که از سوی بانک رفاه پرداخت می‌شود را دو برابر کرده‌ایم که از طریق کانون‌های عالی بازنشستگان پرداخت می‌شود.

سالاری در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اجرای پرونده الکترونیک و پرداخت بدهی تأمین‌ اجتماعی به مراکز درمانی طرف قرارداد گفت:‌ در حال حاضر با حضور ریاست جمهوری پرونده الکترونیک راه‌اندازی شده است و تفاهم خوبی در این خصوص منعقد شده است.

وی بیان داشت:‌در حال حاضر دفترچه‌های درمانی در مراکز ملکی تأمین اجتماعی حذف شده است و با اجرای پرونده الکترونیک وزارت بهداشت نیز به این سیستم متصل خواهد شد و دفترچه درمانی در مراکز غیرملکی نیز حذف می‌شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی بیان داشت:‌تأمین اجتماعی 13 میلیارد تومان معوق به بخش درمان غیرملکی که متشکل از مراکز درمانی وزارت بهداشت و خیریه می‌شود دارد که به زودی معوقات را پرداخت خواهیم کرد.

وی بیان داشت:‌با اجرای سیستم پرونده الکترونیک قطعاً  60 تا 70 درصد معوقات به موقع پرداخت خواهد شد.

سالاری درباره اجرای خدمات غیرحضوری نیز به بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی گفت:‌ هر بخشی را اطمینان پیدا کنیم که به صورت غیرحضوری می‌توانیم خدمات را ارائه دهیم قطعاً اقدام خواهیم کرد و این اولویت جدی ما است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در ادامه در خصوص بیمه کارگران ساختمانی نیز گفت: تا کنون 350 هزار نفر مشمول بیمه کارگران ساختمانی در کشور شناسایی شدند که باید جایگزین شوند در گذشته افرادی که در این شغل مشغول به کار نبودند ولی خود را به عنوان کارگر ساختمانی معرفی کرده بودند که آنها شناسایی و از سیستم حذف شدند پیش‌بینی ما این است که 30 درصد از فهرست کارگران ساختمانی قدیمی تغییر پیدا کند و افراد حائز شرایط جایگزین آنها شوند.