۴۵ هزار دانشجو معلم جذب آموزش و پرورش می شوند

حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان در نشست خبری که در ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، ضمن تبریک روز خبرنگار، اظهار کرد: هم به نوش‌های خبر و نیش‌های قلم خبرنگاران نیاز داریم؛ از چند چیز مانند برشی کار کردن با خبر پرهیز کنید زیرا مثلا مسؤولی حرفی می‌زند اما فقط یک بخش آن منتشر می‌شود و معنای جمله ناتمام می‌ماند.

اخبار اجتماعی - وی با بیان اینکه در آستانه جذب ۴۵ هزار دانشجومعلم شامل ۲۵ هزار روش پیوسته و ۲۰ هزار روش ناپیوسته هستیم، ادامه داد: تجهیز بیش از ۴۰ آزمایشگاه را در دستور کار داریم زیرا هنوز فیزیک و شیمی را پانتومیم درس می‌دهیم.

خنیفر با بیان اینکه استخدام در این دانشگاه رسمی است و دوره تحصیلی دانشجومعلمان جزو سنوات کاری آنها محسوب می‌شود، گفت: ۲۱۲۰ رتبه زیر ۵۰۰ نفر در کنکور، دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کردند تا معلم شوند.

وی در خصوص فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان، افزود: امسال ۲۰ هزار معلم جدید از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان وارد مدارس می‌شوند و در مهر سال آینده هم ۳۷ هزار معلم جدید وارد مدارس خواهند شد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه کف نیاز آموزش و پرورش به ۷۸ هزار نیرو است و تلاش می‌کنیم تا سال ۱۴۰۱، مشکل این کف حل شود، اضافه کرد: تلاش می‌کنیم تربیت معلم قیمتی را داشته باشیم و تربیت معلم به هر قیمتی را نداشته باشیم.

وی درباره عدم جذب دانشجومعلم در سال‌های گذشته در دانشگاه فرهنگیان، افزود: بنده که آمدم جذب ۲۵ هزار دانشجومعلم داشتیم اما مسؤولان قبلی باید بگویند چرا ردیف استخدامی نگرفتند.

خنیفر با تأیید کمبود امکانات در دانشگاه فرهنگیان گفت: با تعطیلی ۳۰۲ مرکز تربیت معلم و ایجاد ۹۸ پردیس و مرکز، مشکلات امکانات و رفاهی وجود دارد اما رو به توسعه و رشد است.

وی با اینکه در ۶ سال گذشته روند جذب اعضای هیأت علمی انجام نشد، اظهار کرد: تا سال ۱۴۰۴ باید ۲۸۰۰ نفر به عنوان اعضای هیأت علمی جذب شود که اکنون ۸۰۰ عضو هیأت علمی داریم و ۱۰ هزار هیأت علمی غیرموظف داریم؛ هر سال باید ۱۰۰ ردیف جذب هیأت علمی داشته باشیم که امسال ۵۰ ردیف داریم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان  درباره مشکل شهریه دانشجومعلم گفت: اخذ  این شهریه بر اساس قانون است و باید توسط آموزش و پرورش و از طریق معاونت توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی حل شود.

وی درباره گلایه دانشگاه خوارزمی و دانشگاه‌های دیگر برای پرورش معلم و جذب در آموزش و پرورش، بیان کرد: دانشگاه خوارزمی که آنقدر علاقه‌مند است چرا نامش را از تربیت معلم تغییر داد و هم رشته‌هایش را تغییر داد اما باید بگویم در ماده ۲۸ از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها استفاده می‌کنیم.