نظر روان شناسان درباره تغییر ساعت باز شدن مدارس

طی روزهای گذشته خبر نامه پیر بچه ای دبستانی به حسن روحانی دست به دست می چرخد. در این نامه این پسر بچه خطاب به رئیس جمهور نوشته است: «میشه دیرتر بریم مدرسه!» «آخه ۷ و نیم زنگ میخوره باید ۷ مدرسه باشیم برای اینکه ۷ مدرسه باشیم باید ۶ راه بیفتیم میدونی چند باید از خواب پاشیم باید ۵ و نیم از خواب پاشیم! میشه دیرتر بریم مدرسه»

اخبار اجتماعی -  این نامه واکنش های زیادی را در پی داشته و بسیاری بر این باورند که یادگیری دانش آموزان در صبح خیلی پایین تر است و باید این ساعت تغییر کند.

به همین دلیل این مسئله را از یک روان شناس جویا شدیم که آیا واقعا صبح زود بیدار شدن اثرات سوء  بر سلامتی افراد دارد و بهتر است ساعت باز شدن مدارس در کشور تغییر کند که وی در پاسخ به خبرنگار گفت: «برای زیان آور بودن زود بیدار شدن دلیل علمی وجود ندارد»

عزیز الله تاجیک اسماعیلی عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در پاسخ به این سوال که آیا باید ساعت باز شدن مدارس در ایران باید تغییر پیدا کند یا خیر؟ و آیا زود بیدار شدن اثرات سوئی بر سلامت دانش آموزان دارد یا خیر گفت: این مسئله هیچ دلیل علمی ندارد و تمایل به دیر بیدار شدن از خواب احتمالا عادتی است که خانواده‌ها برای خواب و بیداری بچه ها به وجود آورند و با رفتن به مدرسه، چون این حالت به هم می‌خورد در برابر بیدار شدن مقاوت می‌کنند.

وی در ادامه بیان کرد: برعکس در فرهنگ ایران این مسئله را داریم که شب زودتر بخوابیم و صبح زودتر بیدار شویم و تاثیری که روی رشد شخصیت مسئولیت پذیر و همت افراد می‌گذارد بسیار خوب است.

دیرتر شروع کردن نه تنها برای بچه‌ها کوچک‌تر ترجیهی ندارد

اسماعیلی در ادامه در پاسخ به این سوال که این دیرتر شروع شدن مدارس برای دانش آموزان ابتدایی بهتر نیست که اجرا شود گفت: دیرتر شروع کردن نه تنها برای بچه‌ها کوچک‌تر ترجیهی ندارد بلکه می‌تواند اثر معکوس نیز بر شخصیت آنها داشته باشد. نسل جوان امروز جامعه ما برای مسئولیت پذیری و تن به کار دادن اکراه دارند و معمولا فعال و مسئولیت پذیر نیستند به همین دلیل در پی این هستند که بقیه امور را با خود تطبیق دهند.

وی در ادامه تاکید کرد: دیرتر شروع شدن مدارس صرفا بهانه نسل امروز است و مبنای علمی ندارد.

این عضور هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه بیان کرد: باید دیر‌تر خوابیدن و زودتر بیدار شدن آسیب شناسی شود که چرا نسل امروز شب‌ها بیدار می‌مانند.

وی در ادامه دلیل این امر را آزاد و رها بودن بچه ها در شب ها دانست و گفت: بچه‌ها شب‌ها بیدار می‌مانند برای سرگرمی و تفنن و جست وجو در فضای مجازی و کنترلی هم روی آن‌ها نیست. آزاد و رها شب را در اختیار خود می‌گیرند برای انجام کار‌هایی که دوست دارند. چون پدر و مادر خوابیده اند و رها از کنترل هستند.

اسماعیلی افزود: دیرتر شروع شدن مدارس راه حل نیست بلکه عادت کردن بچه‌ها به شب بیداری باید درمان شود. چرا باید برنامه‌ها روزانه را به هم بریزیم چون نسل جوان ما میخواهد بخوابد.