آمار اعتیاد دانش آموزی

 سردار اسکندر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه اقدامات خوبی در حوزه مبارزه با مواد مخدر داشتیم، اظهار کرد: نگاه غالب این است که اجازه ندهیم مواد مخدر وارد کشور شود، نگاه بعدی اینکه مبتلایان را درمان کنیم؛ البته این دو نکته در چهار دهه اخیر غالب بوده است.

اخبار اجتماعی -او ادامه داد: نگاه سوم با رویکرد پیشگیری است که اقدامات خوبی در این زمینه داشته‌ایم؛ اعتقاد ما در آسیب‌شناسی ۴۰ سال قبل ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که باید احیا شود.

سردار مومنی بیان کرد: اگر اقدامات پیشگیرانه و صیانت درونی وجود نداشته باشد مجبوریم فقط با آسیب دیدگان مقابله کرده و آن‌ها را درمان کنیم، در واقع رویکرد قالب باید نگاه پیشگیرانه باشد.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه در مجاورت بزرگترین کشور تولید کننده مواد مخدر هستیم، گفت: براساس آمار سازمان ملل، افغانستان بیش از ۹ هزار تُن تولید مواد مخدر در سال ۲۰۱۷ داشته است، بر این اساس برای اینکه بستر مناسب داشته باشیم طرح یاریگران زندگی تدوین شد.

​ سردار مومنی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آسیب شناسی مواد مخدر در ۴۰ سال گذشته مورد بررسی قرار گرفت، به همین منظور از تمامی ظرفیت‌های گروه‌های مرجع و نهاد‌ها استفاده می‌کنیم تا اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم.

او با بیان اینکه طرح یاریگران با کمک خانواده بزرگ آموزش و پرورش پیش می‌رود، گفت: امروز تفاهم نامه کلی این طرح امضا، دستورالعمل اصلی آن تدوین و از اول مهر اجرا خواهد شد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: بیش از ۱۵ وزارتخانه و نهاد برای مبارزه با این آسیب تلاش می‌کنند، به این ترتیب از روند افزایشی شیوع مواد مخدر در مدرسه جلوگیری کرده ایم.

سردار مومنی بیان کرد: بیشترین علت اعتیاد دانش آموزان به علت اصرار همسالانشان بوده است، برخی از دانش آموزان هم تصور می‌کردند با چند بار مصرف معتاد نمی‌شوند.

او با اشاره به خطر اعتیادآوری مواد مخدر گُل که در بین دانش آموزان رواج پیدا کرده است، گفت: اعتیادآوری این ماده مخدر ۷ برابر حشیش است.

سردار مومنی با اشاره به آمار اعتیاد دانش آموزی تصریح کرد: بیش از ۲ درصد دانش‌آموزان مواد مخدر استعمال می‌کنند، البته این روند تا حدودی متوقف شده است و در تلاشیم تا آن را کنترل کنیم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اکنون سوداگران مرگ، مواد مخدر را با بسته‌بندی جدید ارائه می‌دهند تا دانش آموزان را ترغیب به استفاده کنند که در این مورد هم اقدامات پیشگیرانه انجام داده ایم.