اختصاص ۸۵ درصد قبولی های کنکور به ۶ استان

سیدجواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در آیین تجلیل از رتبه‌های برتر کنکور سراسری سال ۱۳۹۸ با اشاره به اینکه بسیار خرسندیم که سعادت یافتیم تا شما نخبگان را از نزدیک ملاقات کنیم و به شما، خانواده و معلمان محترم‌تان تبریک بگوییم، گفت: ما آینده را در ادامه فعالیت‌های شما نخبگان می‌بینیم و مطمئنیم با وجود شما دختران و پسران عزیزمان فردای بهتر و ایرانی آباداتر خواهیم داشت. 

اخبار اجتماعی_ وی ادامه داد: ان‌شاءالله همه ما توفیق یابیم تا در روز عرفه و آستانه اعیاد غدیر و قربان بتوانیم از معارف دینی و آموزه‌های دعای عرفه برای زندگی به عنوان مهارت زندگی و ساختن خود و همچنین جامعه بهره ببریم.

حسینی اضافه کرد: آمار و تحلیل‌های بسیار خوبی در این جلسه مطرح شد و بنده از مدیران کلی که با اقدامات آنان بچه‌ها به این توفیقات رسیدند تشکر می‌کنم. در زمانی که مدیر آموزش و پرورش استان خراسان بودم به یاد دارم سالی که نتایج کنکور اعلام شد هیچ فرد خراسانی در آن وجود نداشت و مطبوعات ما را بیچاره کردند.

وی افزود:‌ در حالیکه در همان سال دو رتبه کنکوری ما ارتقا یافته بود یعنی اگر رتبه یازدهم کشور بودیم به رتبه نهم ارتقا یافتیم ولی آن را هیچکس ندید؛ سال بعد پنج نفر رتبه کسب کردند و همه این موضوع را به ما تبریک گفتند در حالیکه رتبه ما در همان رتبه ۹ باقی مانده بود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: به هیچ عنوان نفرات اول تا دهم بودن در کنکور نشان‌دهنده موفقیت یا عدم موفقیت آموزش و پرورش نیست، گرچه افتخار آموزش و پرورش است؛ اگر بخواهیم از این منظر آموزش و پرورشرا تحلیل کنیم که آن نیز جای سؤال دارد میانگین رتبه‌ استان‌ها در مجموعه کنکور است که تا حدود زیادی به مدیریت آموزش و پرورش ارتباط داشته باشد.

حسینی گفت: معمولاً و غالباً رتبه‌های اول کنکور مبتنی بر تلاش و استعدادهای فردی و همچنین باعث افتخار هر استانی است که رتبه‌های برتر را کسب کند؛ در جلسه امروز هیأت دولت رئیس جمهور به تک‌تک شما سلام رساند و موفقیت شما را تبریک گفت

وی گفت:  این روزها دانش‌آموزان در المپیادهای جهانی خوش درخشیدند به گونه‌ای که تیم ریاضی از رتبه ۲۳ به ۲۶ و تیم کامپیوتر از ۱۴ به ۴ صعود کرد و تیم زیست‌شناسی ششم شد. تیم فیزیک به دلیل میزبانی مسابقات توسط رژیم صهیونیستی، با وجود اینکه آماده بودند ولی شرکت نکرد که از طرف آقای ظریف قول گرفتیم یک روز خدمت وی برسیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: نتایج تیم نجوم امشب منتشر خواهد شد و مطمئن باشید که آنان نیز افتخاراتی کسب خواهند کرد. امسال علاوه بر این به سمت المپیادهای علوم انسانی حرکت کرده‌ایم؛ مرحله مقدماتی المپیاد جهانی جغرافیا برگزار شد. همچنین جهانی شدن المپیاد ادبی را پیگیری کردیم که قرار است در سال ۹۹ المپیاد ادبی جهانی برگزار شود. حوزه سلول‌های بنیادین بازساختی را به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران به سمت المپیادهای جهانی هدایت می‌کنیم

حسینی ادامه داد: بنده بررسی کردم و نتایج را در هیأت دولت ارائه دادم و آن نیز این است که چه امسال و چه سال‌های گذشته سه نوع عدم تعادل و عدم تقارن وجود دارد که بنده و مدیران به حال آن فکری کنیم. عدم تقارن اول این است که در رتبه‌های ۱۰گانه امسال تهران ۴۶درصد، آذربایجان شرقی و استان فارس ۱۰ درصد، اصفهان ۷درصد، خراسان رضوی ۹ درصد و خراسان جنوبی، خوزستان، مازندران و همچنین چهارمحال بختیاری ۲.۴درصد رتبه‌های برتر زیر ۱۰ را به خود اختصاص دادند.

وی افزود: در میانگین قبولی سال گذشته کنکور تهران هفتم، آذربایجان شرقی چهاردهم، استان فارس بیست و یکم، اصفهان سوم، خراسان رضوی هشتم و خوزستان بیستم بود؛ یزد مقام اول بوده و امسال نیز مطمئن باشید اول می‌شود؛ به طور کلی بیش از ۲۰ سال است که یزد همواره میانگین اول کنکور سراسری بوده است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: این آمار نوعی عدم توازن موفقیت‌های بچه‌ها در کنکور را در پهنه جغرافیایی و استانی نشان می‌دهد؛ حال یک سؤال اینجا است که آیا ما به عنوان برنامه‌ریزان آموزشی توانسته‌ایم عدالت آموزشی را به خوبی پیاده کنیم. چون بیش از ۸۰ درصد قبولی‌های کنکور و رشته‌های مورد رقابت در آن به۵ الی ۶ استان اختصاص می‌یابد و ۲۰ درصد سایر رشته‌ها به بقیه استان‌ها اختصاص پیدا می‌کند.

حسینی اضافه کرد: یک سؤال دیگر این است که آیا در جهت اجرای عدالت آموزشی حرکت می‌کنیم یا خیر که در همین زمینه معتقدیم باید نگاه عدالت آموزشی را پررنگ‌تر کرد.

وی اذعان داشت:‌ طرحی در دست آماده‌سازی است که در آن ۳۲ استان، ۷۶۰ منطقه آموزش و پرورش، ۱۰۷ هزار مدرسه و ۱۴ میلیون دانش‌آموز را به دو قسمت قابل توجه و لازم توجه با رویکرد عدالت آموزشی تقسیم‌بندی می‌کند و باید برای استان‌هایی که موفقیت کمتر داشتند حتماً نقش‌آفرینی کنیم؛ لذا مدارسی که لازم توجه هستند حتماً باید قابل توجه باشند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: اکنون ۳۰ درصد مدارس ما در مناطق محروم هستند. اینکه برای عشایر سرانه آموزشی را سه برابر دانش‌آموزان مناطق محروم قرار می‌دهیم نوعی رویکرد عدالت آموزشی است که حتماً باید آن را پیگیری کنیم. اکنون شبکه سینا روبیک وجود دارد که تلویزیونی تعاملی است. این شبکه این قدرت را دارد که بهترین دبیر و مدیر یزد، بهترین دبیر و مدیر مازندران، بهترین دبیر و مدیر تهران، مشهد یا هر نقطه‌ای در همه مناطق کشور مورد استفاده قرار گیرند.

حسینی با بیان اینکه عدم توازن و تعادل مدرسه‌ای موضوعی مهم به شمار می‌آید، اظهار کرد: ما تنها کشوری هستیم که ۲۴ نوع مدرسه دولتی یا غیر دولتی داریم که این همه تنوع، هدررفت منابع، کاهش بهره‌وری و افزایش شکاف‌های عدالت آموزشی را به دنبال دارد.

وی گفت: بنده طرح ساماندهی مدارس را جزو اولویت‌های اصلی خود قرار دادم تا بتوانیم مدارس کوچک را مسدود و آنها را بزرگ و بزرگتر کنیم تا امکان اجرای تعلیم و تربیت تمام ساحتی فراهم شود، دوم اینکه تنوع مدارس را کاهش دهیم و اینها به نفع عدالت آموزشی است چون متأسفانه ۸۰ درصد موفقیت‌های کنکور، المپیادها و شاخص‌های موفقیت دانش‌آموزان در ۲۰ درصد مدارس تحقق می‌یابد و در ۸۰ درصد دیگر مدارس نه اینکه معلمان کم انگیزه باشند بلکه معلمان نجیب فعالیت می‌کنند ولی امکانات ما به گونه ‌ای است که ممکن است نتوانند ضریب موفقیت‌ها را با درجه بالا پیش ببرند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود:‌ عدم تقارن آنها به صورت رشته‌ای، جغرافیایی و مدرسه‌ای هستند. اینکه ۵۶.۹درصد شرکت‌کنندگان کنکور تجربی باشند در حالیکه ۲۵.۵ درصد قبول‌شدگان تجربی هستند جای بحث دارد. همچنین اینکه ۲۵.۲ درصد شرکت‌کنندگان از علوم انسانی باشند در حالیکه ۵۲درصد پذیرفته‌شدگان علوم انسانی هستند در کنار اینکه ۱۴.۶درصد شرکت‌کنندگان ریاضی باشند در صورتی که ۶۷ درصد پذیرفته ‌شدگان از کنکور ریاضی هستند جای سؤال دارد و نشانگر این است که بسیاری از دانش‌آموزان با عدم هدایت تحصیلی مناسب و عدم سیاست توسعه متوازن رشته‌ها از سوی آموزش و پرورش به نوعی سبب عدم توازن هرم شغلی در جامعه می‌شوند که ضرر بسیاری می‌رساند.

حسینی افزود: بسیاری از بچه‌هایی که کنکور تجربی می‌دهند برای به دست آوردن یک درصد رشته‌های تجربی است که اگر به هر گروه دیگری بروند ممکن بود آینده شغلی بهتری داشته باشند ولی به خاطر آن یک درصد ظرفیت می‌آیند و پشت‌کنکور می‌مانند و بخش زیادی از انرژی و عمر خود را هدر می‌دهند.

وی ادامه داد: بنابراین در اینجا فرایند هدایت تحصیلی و توسعه متوازن رشته‌ای را به طور جدی لحاظ خواهیم کرد و بر همین اساس کارگروهی را مشخص کردیم تا موضوع را به صورت جدی پیگیری کند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: نسبت به نکاتی که به شما نخبگان توسط سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تذکر داده شد حتماً تأمل کنید. ما از خود شما متشکر هستیم و شما نیز این روزها از پدر و مادر و معلم خود حتماً تشکر ویژه کنید؛ برگزیده شدن افتخارآفرین است ولی اگر کسی دچار غرور برگزیدگی شود قطعاً شکست می‌خورد و شما نیز خودکنترلی کنید که برگزیده بمانید.

حسینی اظهار کرد: نیاز داریم بچه‌های نخبه‌مان تعلیم و تربیت تمام ساحتی ببینند و مهندسی که تنها فرمول‌ها را یاد گرفته، روابط اجتماعی و حس مسؤولیت ندارد، مهارتی نیست و مسأله‌محور به مشکلات جامعه نگاه نمی‌کند و دل از دیارش می‌بندد برای ما نخبه به دردبخوری نیست؛ شما قطعاً اینطور نخواهید شد.

وی ادامه داد: شما بچه‌ها در آغاز راه هستید به پایان آن نیز بیاندیشید و خواهش بنده این است در دانشگاه موضوعی که آقای میرزاده به آن اشاره کردند را جدی بگیرید؛ ما دانشگاه را به دو دسته تقسیم‌بندی می‌کنیم؛ دانشگاه مکانیکی و دانشگاه ارگانیکی. دانشگاه‌های مکانیکی می‌گویند ما تنها باید تولید دانش کنیم، بدون پیوستن به جامعه.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: ولی جامعه ارگانیکی جامعه‌ای است که مسئله‌محور دانش را به دانش‌آموزان می‌آموزد و در کنار دانش‌آموزی، کنش‌آموزی را به آنها فرا می‌دهد؛ یعنی نخبگان هر کدام منشأ توسعه‌ای در جامعه می‌شوند و همه ما دل گرو در آینده، فکر، زحمات و ... این نخبگان بسته‌ایم؛‌ هر کدام از شماها می‌توانید منشأ اثر و ثمر در توسعه پایدار کشور باشید.

حسینی گفت: استعدادهای درخشان در دنیا دو نوع است. یک سبک مانند مدارس کره جنوبی که سمپاد ندارند و می‌گویند بچه‌ها باید با یکدیگر باشند و به یکدیگر کمک کنند.ولی ما به این نتیجه رسیدیم که باید تلفیقی کار کنیم؛ اکنون طرح شهاب وجود دارد که بچه‌های پیشتاز را شناسایی کند و در دل مدارس معمولی آنها را رشد دهد. در بسیاری از مدارس سمپاد دروس علوم انسانی وارد شده و مبانی دینی در آن مدارس به خوبی رعایت می‌شود.

وی اظهار کرد: در این جلسه مطرح شد که به نیروی بومی در شهرمان نیاز داریم و در این راستا اگر به هر منطقه برویم نیروی غیر بومی با سابقه کمتر از پنج سال نمی‌بینیم که از همان روز اول تقاضای جابه‌جایی دارند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در زمان آقای فانی طرحی به نام از بوم برای بوم و در بوم ارائه شد که اقدام مناسبی بود. طرح خرید خدمات آموزشی به عنوان راهکار موقت برای استفاده از نیروها در روستاهای دورافتاده ارائه شد که اکنون نیز ادامه دارد و از این طریق ۴۰۰ هزار دانش‌آموز آموزش‌ها را دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: در شورای عالی آموزش و پرورش طرح جامع نظام مشاوره را در دستور کار داریم. بنده در اولین جلسه با المپیادی‌ها به آنان اعلام کردم که باید المپیاد را از انحصار طبقاتی بودن جدا کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: اولین برنامه بنده اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین و ورود آن به مدارس است و سند تحول بنیادین می‌خواهد تحول بنیادین ایجاد کند.

حسینی گفت: ما ۶ خرده‌نظام داریم و یکی از اشکالات دوره‌های گذشته پیاده‌سازی طرح ۶-۳-۳ بود که آنان طرح را بدون توجه به شرایط اجرایی کردند.