همه آن چیزی که باید در مورد چربی‌های ترانس بدانید

 چربی‌های ترانس یک نوع از چربی‌های غیراشباع به شمار می‌روند که هم به صورت طبیعی و هم مصنوعی وجود دارند.

اخبار اجتماعیاین چربی‌ها به صورت طبیعی در گوشت و لبنیات حیوانات نشخوار کننده مانند گاو وجود دارد و زمانی که باکتری‌های موجود در معده این موجودات چمن و علف را هضم می‌کنند٬ شکل می‌گیرند که حدود ۲-۶% لبنیات و ۹% گوشت را شامل می‌شوند.

اگرچه تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف کنندگان این مواد نیازی به نگرانی در مورد سلامت خود ندارند. (البته در صورت مصرف متعادل آنها.)

با این حال چربی‌های مصنوعی یا صنعتی که هیدروژنه شده هستند مانند روغن سبزیجات که برای جامد ماندن در دمای اتاق تغییر شیمیایی داده می‌شوند، بسیار برای سلامتی مضر هستند.

چه تاثیری بر روی قلب دارند؟

چربی‌های مصنوعی می‌توانند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهند. در یک مطالعه که بر روی افرادی که چربی‌های ترانس مصرف کرده بودند صورت گرفت، افزایش میزان LDL (کلسترول بد) بدون افزایش HDL (کلسترول خوب) صورت گرفت. در همین حال بسیاری از چربی‌های دیگر همراه با افزایش LDL موجب افزایش HDL نیز می‌شوند.

آیا بر روی حساسیت انسولین و دیابت نیز تاثیر میگذارند؟

در یک مطالعه بزرگ که بر روی ۸۰هزار زن صورت گرفت نشان داد آن‌هایی که از چربی‌های ترانس استفاد کرده بودند تا ۴۰% خطر ابتلا به دیابت در آن‌ها افزایش یافته بود. با این حال تحقیقات بسیاری بر روی فاکتور‌های دیابت مانند حساسیت انسولین و میزان قند خون و رابطه آن‌ها با چربی ترانس صورت گرفت، اما نتایج بدست آمده متناقض بود و همچنان نمی‌توان به صورت دقیق گفت که آیا می‌تواند این چربی موجب دیابت شود یا نه.

همچنین تحقیقات دیگر نشان می‌دهند که چربی‌های ترانس می‌توانند باعث افزایش التهاب به خصوص در افراد چاق و آسیب به پوشش داخلی رگ‌های خونی شوند. غذا‌های فرآوری شده که در آن‌ها روغن سبزیجات هیدروژنه شده وجود دارد، از منابع اصلی این چربی‌ها به شمار می‌روند.