گلایه و شکایت رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه به نظام آموزشی

سید حجت‌الله علم‌الهدی گفت:‌پژوهشگاه قوه قضائیه از گذشته کارهای خوبی انجام داده اما در دوره جدید نیاز به تحول دارد و همان‌طور که تمام دستگاه قضا نیازمند تحول است این مجموعه نیز در این راستا حرکت خواهد کرد.

اخبار اجتماعی- وی ادامه داد: پژوهشگاه اتاق فکر قوه قضائیه باید باشد؛ هیأت اندیشه‌ورز و مرکز تصمیم‌گیری دستگاه قضا باید قرار گیرد و طبق اساسنامه‌ای که توسط رئیس قوه قضائیه به تصویب رسیده باید نیازهای علمی این دستگاه، توسط پژوهشگاه تامین شود.

علم‌الهدی گفت:‌تاکنون این ضعف وجود داشته و در تامین نیازها آنطور که مورد انتظار بخش‌های مختلف بوده تامین حاصل نشده است.

وی گفت: پژوهشگاه باید ارتباط نظام‌مندی با بخش‌های قوه داشته باشد تا بتواند نیازهای علمی را  منعکس کرده و در حل چالش‌ها با پشتوانه علمی به دستگاه کمک کند.

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه گفت:‌این ارتباط دو سویه باید برقرار شود و پژوهشگاه باید پل ارتباطی میان نخبگان و دستگاه قضا باشد و از طرفی دستگاه باید بتواند از ظرفیت فضای نخبگان برای حل مشکلات خود استفاده کند.

علم‌الهدی گفت: قوه قضائیه برای حل هر مسئله‌ای که در دستگاه وجود دارد می‌تواند از ظرفیت نخبگان دانشگاهی و حوزوی استفاده کند. فراخوان بدهد و از نکات و ظرفیت‌های علمی به نحو درست اسفاده کند.

وی  در رابطه با رشته حقوق گفت:‌این رشته مرتبط با قوه قضائیه است اما در نظام آموزشی این رشته و فارغالتحصیلان آن به صورت انتزاعی و غیرکاربردی آموزش می‌بینند و زمانی که فارغ التحصیل می‌شوند نمی‌توانند به امر قضاوت پرداخت و باید دوره‌های کارآموزی ببیند.

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه تاکید کرد:‌بنابراین معرفی نخبگان توسط پژوهشگاه نیز به دستگاه قضا امکان پذیر خواهد بود و می‌تواند قوه قضائیه را در رسیدن به اهداف خود یاری دهد.