اللهیار ترکمن: اخذ وجه برای تامین سرانه مدارس اتفاق می افتد

سرانه مدارس در سال های گذشته به شدت کاهش یافته است و با توجه به موج گرانی هایی که در یک سال گذشته به وجود آمده است این سرانه به هیچ وجه پاسخ گویی تامین نیازهای مدارس نیست به همین دلیل بسیاری از مدیران مدارس برای تامین این کسری سرانه مدارس اقدام به اخذ وجه از والدین می کنند.

اخبار اجتماعی- در همین رابطه علی الهیار ترکمن گفت: «اخذ وجه برای تامین سرانه مدارس اتفاق می افتد».

علی الهیار ترکمن، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که سرانه مدارس به نسبت گرانی های به وجود آمده افزایش چندانی نداشته و این امر باعث شده مدارس برای تامین این کسری به اخذ وجه از والدین روی بیاروند گفت: در بحث سرانه مدارس دو نوع منبع داریم.

وی در ادامه گفت: منبع مستقیم پرداخت بودجه به مدارس در ردیف‌های ملی است و منبع دوم تامین سرانه مدارس شبانه روزیاز محل هدفمندی یارانه ها است.

وی در ادامه بیان کرد: برای طرح پوشش جامع تحصیلی یا همان مدارس شبانه روزی کارهای خوبی صورت گرفته است. از این محل‌ها به دو صورت ابلاغی و واریزی به مدارس کمک می‌شود.

الهیار ترکمن در ادامه گفت: برای تخصیص سرانه سایر مدارس محدودیت داریم و برای رسیدگی بهتر نیز هدف گذاری کردیم در استان های محروم با ضرایب محرومیت های مشخص این اعتبارات را توزیع می کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: برای تامین سرانه این مدارس سعی می کنیم از محل درآمدهای استانی آموزش و پرورش هم قسمتی از درآمدها را تامین کنیم که مطمئنا کلیت نیاز مدارس را شامل نمی شود و این مسئله را قبول داریم که اخذ وجه برای تامین سرانه مدارس اتفاق می افتد.

الهیار ترکمن در ادامه گفت: تا حد امکان این مسئله را پیگیری می کنیم که هر چه اعتبار می توانیم به مدارس برای جلوگیری از اخذ وجه تخصیص دهیم.

وی افزود: کمیته مناطق محروم را شکل دادیم و پنج استان هدف سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان، جنوب کرمان و آذربایجان غربی که اکثر مناطقشان کم برخوردار و محروم‌اند در مدل توزیع اعتبارات و در ردیف کیفیت بخشی، کمک بیشتری دریافت می‌کنند.