علت گرد و خاک سیستان و بلوچستان چیست؟

با توجه به تداوم خیزشگرد و خاک در استان سیستان و بلوچستان به‌ویژه منطقه زابل، احد وظیفه با تاکید بر اینکه گرد و غبار‌های اخیر در سیستان و بلوچستان به دلیل وزش باد‌های ۱۲۰ روزه است، تصریح کرد: باد‌های ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان به‌خصوص در شمال این استان بسیار معروف است و در همه جای دنیا به عنوان یک مقوله خاص هواشناختی قلمداد می‌شود.

اخبار اجتماعی- وی با اشاره به جریان حرکت باد‌های ۱۲۰ روزه گفت: وقتی در شمال منطقه میزان فشار بالا و در جنوب، فشار پایین باشد، هوا از منطقه پرفشار به منطقه کم‌فشار حرکت می‌کند و از آنجا که میدان باد یا همان مسیر حرکت باد، تالاب و اراضی خشک است موجب خیزش گرد و خاک می‌شود.

مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی با بیان این نکته که باد‌های ۱۲۰ روزه در تابستان هر سال اتفاق می‌افتد و معمولا تا پایان شهریور و اواسط مهرماه به طول می‌انجامد، تاکید کرد: خشک بودن تالاب هامون در وقوع گرد و خاک سیستان و بلوچستان به‌شدت تاثیرگذار است. ضمن اینکه چسبندگی این خاک پایین و مستعد خیزش گرد و خاک است.

وظیفه با اشاره به اینکه باد‌های ۱۲۰ روزه و وقوع گرد و خاک در سیستان و بلوچستان پدیده دائمی تابستانه است، گفت: ممکن است تاثیر این باد‌ها در برخی سال‌ها شدید و در برخی سال‌ها کمتر باشد که به‌طور قطع میزان آبدار بودن تالاب هامون و رطوبت دشت و اراضی سیستان در شدت گرد و غبار منطقه تاثیر مستقیم دارد. در سال‌هایی که بستر هامون خشک بوده، پدیده گرد و خاک نیز شدیدتر بوده است.

این کارشناس سازمان هواشناسی افزود: با اینکه در سال زراعی جاری میزان بارش‌ها به نسبت سال‌های قبل بیشتر بوده است، اما به دلیل ویژگی‌های اقلیمی استان سیستان و بلوچستان از جمله بالا بودن شدت تبخیر، تابش عمودی آفتاب و دریافت نکردن بارش از اواخراردیبهشت هر سال تا اواخر مهر ماه، شرایط برای وقوع گرد و خاک مستعدتر است.

وظیفه در پایان به تاثیر افزایش غلظت گرد و خاک بر کاهش دید افقی اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، روز جمعه (۲۵ مرداد) علی محمد طهماسبی بیرگانی - دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار- در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینکه طوفان ماسه با منشا خارجی و گرد و غبار با منشا داخلی هوای این روز‌های سیستان و بلوچستان را به شرایط بحرانی رسانده است از اختصاص ۸۶.۵ میلیارد تومان برای مقابله با گرد و غبار سیستان در سال جاری خبر داد.