تولد نوزاد نارس در سزارین ۳برابر زایمان طبیعی

به گزارش افکار نیوز،کوکب نمکین در گفتوگو با فارس در بیرجند با اشاره به ارائه پژوهشی با مضمون " بررسی عوامل مؤثر بر تولد نوزاد نارس" به همایش کشوری "پژوهش در توسعه سلامت" اظهار داشت: نارسی ثابتترین عامل تعیینکننده مرگ و میر نوزادی است.

وی ادامه داد: شناسایی عوامل مستعد کننده زایمان زودرس می‌تواند در راستای کاهش این زایمان‌ها مؤثر باشد که این مطالعه نیز با هدف مقایسه عوامل خطرساز مادری در نوزادان نارس و رسیده در شهر بیرجند طراحی شد.

*۲۶۰ نوزاد در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند

استادیار گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به روش تحقیقی خویش ابراز داشت: این مطالعه مورد شاهدی در سال ۱۳۸۶ بر روی ۱۳۰ نوزاد نارس به‌عنوان گروه مورد و ۱۳۰ نوزاد رسیده به‌عنوان گروه شاهد در نوزادان متولد شده در بیمارستان ولی عصر(عج) و تأمین اجتماعی بیرجند انجام شد.

نمکین ادامه داد: گروه مورد شامل نوزادان متولد شده با سن کمتر از ۳۷ هفته بود که به ازی هر نوزاد نارس، اولین تولد با سن حاملگی ۳۷ تا ۴۲ هفته‌ای بعد از تولد نوزاد نارس در گروه شاهد قرار گرفت.

وی اضافه کرد: داده‌ها با مصاحبه با مادر و بررسی پرونده مادر در زایشگاه یا بخش توسط پزشک عمومی آموزش دیده در پرسشنامه طرح تحقیقاتی ثبت گردیده و سپس مورد آنالیز آماری قرار گرفت.

استادیار گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند سپس به تبیین یافته‌های پژوهش خویش پرداخت و تصریح کرد: دو گروه مورد و شاهد از نظر جنس با هم همسان بودند اما میانگین سن مادر و رتبه تولد نوزاد در مادران گروه مورد به طور معنی داری بالاتر از گروه شاهد بود.

نمکین ادامه داد: طبق نتایج به دست آمده شانس تولد نوزاد نارس در مادران با سابقه تولد نوزاد نارس ۴.۶۸ برابر مادران طبیعی بود.

*احتمال تولد نوزاد نارس در بارداری‌های ناخواسته بیشتر است

وی اضافه کرد: همچنین در زایمان‌های سزارین شانس تولد نوزاد نارس ۳.۴۳ برابر زایمان‌های طبیعی و در مادران مبتلا به " پره اکلامپسی " ۷.۷۲ برابر مادران سالم بود.

استادیار گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در ادامه به بیان دیگر یافته‌های این پژوهش پرداخته و تصریح کرد: شانس تولد نوزاد نارس در مادران با پارگی زودرس کیسه آب ۱۱.۳ برابر مادران طبیعی و در حاملگی‌های ناخواسته ۲.۱ برابر حاملگی‌های خواسته بود.

نمکین ادامه داد: شانس تولد نوزاد نارس در مراقبت‌های دوران بارداری کمتر از چهار بار ۴.۱۵ برابر مراقبت‌های ۹ بار و در مادران با سابقه جفت سرراهی ۸.۹۶ برابر مادران بدون سابقه بود.

وی اضافه کرد: هرچند سابقه سقط و مرده‌زایی، " نارسایی سرویکس " و " سل هیدرآمینوس " مادران در نوزادان نارس بیشتر بود ولی ارتباط معنی‌داری در دو گروه به دست نیامد.

استادیار گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در نتیجه گیری پژوهش خویش تصریح کرد: با توجه به نتایج مطالعه مذکور، عواملی همچون پره اکلامپسی، پارگی زودرس کیسه آب، جفت سرراهی، سابقه تولد نوزاد نارس، حاملگی ناخواسته و تعداد کم مراقبتهای بارداری نقش مهمی در تولد نوزاد نارس دارند.