از سرگیری مصاحبه پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری

 22 مرداد، شعبه دیوان عدالت اداری با صدور دستور موقت مبنی بر توقف فرایند مصاحبه و جذب پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری ۹۷ موافقت کرد.

اخبار اجتماعیاین قرار در پی شکایت برخی معترضان به نتیجه آزمون سردفتری اسناد رسمی که ۱۵ مرداد برگزار شده بود و به استناد گزارش سازمان بازرسی کل کشور درباره این آزمون صادر شده بود.

در این رأی آمده بود که دیوان عدالت اداری بر دستور موقت توقف عملیات ادامه روند استخدام از جمله مصاحبه و صدور حکم سردفتری پذیرفته‌شدگان حکم داده است.

کسانی که خواهان ابطال آزمون سردفتری بودند دلایلی مبنی بر اعلام نشدن شهرهای محل برگزاری آزمون تا چند روز قبل از روز آزمون، رعایت نشدن نکات امنیتی در برگزاری آزمون ،منتشر نشدن دفترچه سؤالات و پاسخنامه رسمی، تأخیر در اعلام نتایج ،عدم انتشار کارنامه و رتبه، تغییر در ظرفیت شهرها و پذیرش همزمان چند نفر از اعضای یک خانواده در آزمون را دلیل اعتراض خود اعلام کردند.

در طرف دیگر و پس از رأی دیوان، بیش از 220 نفر از پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری سال 97 در مقابل سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تجمع و نسبت به دستور ابطال آن، اعتراض کردند.

معترضین گفته بودند: تقلبی در این آزمون صورت نگرفته و ظرفیت پذیرش در آن بسیار محدود بوده است.

یکی از آنها می گوید: هر حوزه ای یک یا دونفر را پذیرش می کرده و با این اوصاف پس از گذشت یک سال و نیم از برگزاری آزمون، حالا آمده و می گویند تقلب شده است و انجام مصاحبه ها را لغو کرده اند.

یکی دیگر از معترضان گفته بود: ما همان هایی هستیم که رئیس سازمان ثبت از ما به عنوان نخبه یاد کرده و حالا دیوان عدالت می خواهد به دلیل اظهارنظر برخی هاآزمون را باطل کند.چرا حالا این کار را می کنند؛همان موقع می گفتند تا ما هم تکلیف خود را می دانستیم،ما آقازاده نیستیم و در یمان داوطلبان ما اهل سنت هم حضور داشته اند و اکنون آنها در میان تجمع کنندگان نیز حضور دارند.

 

همان موقع ذبیح‌الله خداییان ،رئیس جدید سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز به صراحت موضوع تخلف در این آزمون را رد کرده و گفته بود: در جریان بررسی روند آزمون سردفتری ۹۷، با تخلفی که منجر به ابطال این آزمون شود، برخورد نکرده است.

وی با اشاره به برخی اعتراضات نسبت به آزمون سردفتری اسناد رسمی می گوید: این آزمون قبل از ورود بنده به این سازمان برگزار و نتایج اعلام شده است. در هر حال یکسری افراد شکایاتی را مطرح کردند و در دیوان عدالت اداری، سازمان بازرسی کل و دیگر مراجع قانونی، پیگیر این اعتراض و شکایت خود بوده و هستند.

خدائیان تاکید می کند: این آزمون زیر نظر مرکز حفاظت اطلاعات قوه‌قضائیه برگزار شد و آن‌طور که شخصاً بررسی کردم، تخلفی که موجبات ابطال این آزمون را فراهم کند ندیدم.به هرحال افرادی در این زمینه شکایت کردند و  ما هم تابع نظر مراجع قضایی هستم اما چیزی که موجب تضییع حق کسی شده باشد، ندیدم.

وی همان موقع از آغاز آزمون اختبار پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری ۹۷ خبر داده بود.

به گزارش خبرنگار فارس؛ حالا گویا پس از گذشت چند روز از اعتراض این افراد در مقابل سازمان ثبت اسناد، معاون سازمان و خدائیان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعتراض آنان را شنیده‌اند و پس از بیان مشکلات، دستوراتی مبنی بر بهبود اوضاع و ادامه روند مصاحبه در آزمون سردفتری داده شده است.

از سویی دیوان عدالت اداری نیز رأی داده که تقاضای صدور دستور موقت مبنی بر توقف عملیات ثبت‌نام و جذب پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری سال ۹۷ رد شده است بنابراین پذیرفته شدگان می توانند برای ادامه مراحل ثبت نام و انجام مصاحبه خود اقدام کنند.