برطرف شدن مشکلات سامانه «تیتک» تا پایان شهریور

سعید نمکی وزیر بهداشت در حاشیه هجدهمین همایش سالانه داروسازان در جمع خبرنگاران گفت: امروز نشستی در جمع داروسازان داشتیم و تقاضا کردیم با یکدیگر هم پیمان شوند و با وحدت بیشتر هم افزایی مناسب‌تری در عرصه ارائه خدمت داشته باشند.

اخبار اجتماعی_ وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب امسال را سال حمایت از تولید داخل اعلام کرده‌اند، گفت: این موضوع به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی ما برای حمایت از تولید داخل سرلوحه قرار گرفته است و لازم است همکاران ما برای حمایت از تولید داخلی و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و ارتقای بخش تحقیق و توسعه شرکت های داروسازی به این موضوع کمک کنند.

وزیر بهداشت اضافه کرد: همچنین همکاران ما در سازمان غذا و دارو موظف شده اند برای جلوگیری از واردات داروهای برندی که تولید مشابه داخلی دارند تلاش کنند تا این صنعت زیر واردات بی رویه لگدمال نشود.

سعید نمکی گفت: به همکارانم در سازمان غذا و دارو اعلام کرده‌ام که درهای این سازمان را باز بگذارند، تولید داخل را تقویت کنند، قیمت گذاری داروها منطقی شود و در سند جامعی که از عزیزان برای نقشه راه داروسازی کشور تدوین کرده‌اند، ابعاد مختلف این مباحث چه در عرصه تولید، عرضه و توزیع در سطح داروخانه دیده‌ شود.

وی افزود: اقتصاد داروخانه‌ها باید بازنگری شوند. همکاران ما در داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش و صنعت نگرانی‌هایی را در رابطه با اقتصاد صنعت دارو دارند که این مشکلات بازنگری خواهند شد. امیدوارم بتوانیم با واقع‌بینی با اصلاح ساختار اقتصاد دارو دلگرمی بیشتری برای آنهاایجاد کنیم.

نمکی عنوان کرد: سامانه تیتک از سامانه‌های است که علی‌رغم قوت‌هایی که داشت دارای ضعف‌هایی در عملکرد بود، گروهی را برای انجام دو اقدام مأمور کرده‌ام؛ اول اینکه نقاط ضعف برطرف شود و ابهاماتی که در سامانه تیتک وجود داشت برای دسترسی به اطلاعات شفاف و صریح و ارزیابی شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: دوم اینکه سامانه تیتک هنوز پس از ورود بنده به وزارت بهداشت در اختیار پیمانکار بود و کلید آن در جیب کسی بود که همه باید برای دریافت اطلاعات به ویژه متوسل می‌شدیم. به طور مستمر دنبال برطرف کردن نقص‌های این سامانه هستیم و تا پایان شهریورماه مشکلات این سامانه بر طرف خواهد شد تا بتوانیم از این زیربنا برای استمرار و ردیابی کالای استراتژیک دارو و آرایشی بهداشتی استفاده کنیم.

وی در خصوص ممنوعیت واردات داروها، گفت: دارویی که تولید داخل آن را نداشته باشیم و یا اگر تولید داخل آن کم باشد و منجر به کسری موجودی بازار شود را اجازه واردات خواهیم داد. اگر داروی تولید داخل کیفیت نداشته باشد، بلافاصله برای جلوگیری از کمبود آن، اجازه واردات را می‌دهیم مردم مطلقن نگران کمبودها نباشند و به همکاران پزشک توصیه کرده‌ایم که داروهای برندی که مشابه تولید داخل دارند را تجویز نکنند.

نمکی درباره موضوعات مطرح شده در جلسه امروز کمیسیون اقتصاد سلامت، گفت: هر کس که هر واژه‌ای را که از دهان من بیرون آمده را با تردید عنوان کرد می‌تواند مستندات خود را ارائه دهد یا اینکه ما را متقاعد می‌کند که ما عذرخواهی کنیم یا اینکه باید متقاعد شوند و از مواضع خود کوتاه بیایند.