فروش نوزاد در فضای مجازی

خرید فروش نوزاد در فضای حقیقی موضوعی است که برخی‌ها برای کسب سود و منفعت خود حاضر هستند تا نوزادان تازه به دنیا آمده را به فروش برسانند و از این راه کسب و کاری برای خود به پا کنند که این امر عاقبت خوشی نیز در پی نخواهد داشت.

اخبار اجتماعی- فروشندگان با شناسایی والدین نیازمند کودک، افرادی را پیدا می‌کنند که در شرف فرزند دار شدن هستند لذا قبل از اینکه نوزادی به دنیا بیاید با والدین او به تفاهم مالی رسیده و به محض تولد اقدام به فروش نوزادان کرده و از این راه پول کلانی به جیب می‌زنند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پارسال در مصوبه‌ ماده ۱۱ لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را به تصویب رساندند. به موجب این مصوبه هرگونه معامله راجع به طفل و نوجوان از جمله خرید و فروش آنان ممنوع و مرتکب به مجازات حبس درجه پنج محکوم می‌شود.

چنانچه این رفتار با هدف فحشا و هرزه نگاری، بهره کشی اقتصادی، برداشت اعضاء یا جوارح و یا استفاده از طفل و نوجوان در فعالیت‌های مجرمانه باشد، مرتکب به مجازات حبس درجه چهار محکوم می‌شود.

طبق تبصره ۱ این ماده، اشخاصی که واسطه‌گری در ارتکاب جرم موضوع این ماده را حرفه خود قرار داده باشند، به میانگین حداقل و حداکثر تا حداکثر مجازات مباشر جرم محکوم می‌شوند در غیر این‌صورت به مجازات معاون محکوم می‌شوند.

بر اساس تبصره ۲ این ماده هرگاه کارکنان نهاد‌های حکومتی مأمور به خدمات عمومی اعم از دولتی و غیردولتی در ارتکاب جرم موضوع این ماده دخالت داشته باشند، علاوه بر مجازات اصلی به محرومیت اجتماعی درجه پنج محکوم می‌شوند.

حال باتوجه به موراد مطرح شده، این تنها نکته ماجرا نبوده و مدتی است که آگهی‌های فروش نوزاد آن هم با شناسنامه در کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی به چشم می‌آید.

افرادی که به بهانه‌های مختلف اگهی فروش نوزاد را در فضای مجازی نشر می‌دهند و اقدام به مشتری یابی می‌کنند و با دریافت مبلغ قابل توجهی نوزادان از هیچ کجا بی خبر را در اختیار دیگران قرار می‌دهند و به آینده آن‌ها نیز توجهی ندارند.

سرهنگ تورج کاظمی رئیس پلیس فتا تهران بزرگ با بیان اینکه هر موضوعی که در فضای حقیقی برای آن جرم تلقی شود، در فضای مجازی نیز به همین صورت است، گفت: درباره فروش نوزادان در فضای مجازی به صورت خودجوش موضوعاتی را بررسی کردیم و به دو مورد نیز دست پیدا کردیم و در حال بررسی آن‌ها هستیم تا به نتایج نهایی دست پیدا کنیم.

سرهنگ کاظمی تصریح کرد: تا کنون موردی مبنی بر شکایت خرید و فروش نوزاد در فضای مجازی به دست ما نرسیده است و در صورت وقوع جرایمی به این شکل پس از دریافت شکایات و مستندات مردمی نسبت به بررسی آن ورود خواهیم کرد.