موفقیت‌ها و چالش‌های شورای شهر تهران

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران به تشریح موفقیت‌ها و چالش‌های شورای پنجم طی دو سال گذشته پرداخت.

اخبار اجتماعی-حجت نظری امروز در یکصد و شصت و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران و در نطق پیش از دستور خود، گفت: دو سال از عمر شورایی که با اقبال بی‌نظیر مردم به لیست «امید» روی کار آمده می‌گذرد، شورای شهر دوره پنجم در طول این دو سال فراز و نشیب‌های فراوانی را تجربه کرده و این تلاطم صد البته که مختص تهران نیست هر چند که به شخصه معتقدم مجموع و برآیند عملکرد مدیریت شهری مثبت بوده و برای آن مصداق‌هایی در ذهن دارم، اما متاسفانه مردم از وضع موجود رضایت ندارند که به نظرم این نارضایتی نیاز به واکاوی دارد.

وی افزود: ما در طول دو سال گذشته توانسته‌ایم جنس کنش‌های فرهنگی و اجتماعی شهر را تا حد قابل توجهی به سبک زندگی اکثریت مردم نزدیک کنیم. توانسته‌ایم تفریح را در ورزش محور قرار دهیم. توانسته‌ایم در توزیع امکانات ورزشی و بهای خدمات آن تا حد قابل توجهی وضع موجود را به عدالت نزدیک کنیم.

در این دو سال توانسته‌ایم خانواده را محور کنش‌های فرهنگی قرار دهیم، یاد اندیشمندان را زنده نگه داریم و نام و نماد ایشان را در جای جای شهر با مردم به اشتراک بگذاریم. توانسته‌ایم با سازمان‌های مردم نهاد ارتباط خوب و بهینه برقرار کنیم و بجای تزریق مسکن، راهشان را هموار کنیم. توانسته‌ایم با حضور مستمر در مناطق و محلات پای درددل مردم بنشیم و مشکلات را تا حدی که در توان و عهده مدیریت شهری بود حل کنیم. توانسته‌ایم زیر ساخت‌های فرهنگی و اجتماعی را افزایش دهیم و کیفیت این خدمات را نیز ارتقاء دهیم.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به این که شورای اسلامی شهر تهران ظرف دو سال گذشته توانسته مدافع حقوق زنان و جوانان در مدیریت شهری باشد، افزود:‌ تلاش کرده‌ایم جایگاهی که از سالهای اخیر به ناحق از ایشان دریغ شده را مکرر مطالبه کنیم و تا رسیدن به نقطه مطلوب نیز فاصله‌ی چندانی وجود ندارد. توانسته‌ایم با مردم بدون واسطه صحبت کنیم و مردم را محرم دانسته‌ و توانسته‌ایم تمام تصمیم‌هایمان را در منظر عمومی قرار دهیم تا همه مردم موافقین و مخالفین ، درباره طرح‌ها و لوایح نظرشان را اعلام کنند. توانسته‌ایم با ایجاد سامانه طرح‌ها و لوایح، نظر مردم را در تمام مراحل اخذ کنیم و توانسته‌ایم با لغو مصوبه برج‌باغ‌ها ریه‌های کم توان شهر را حفظ کنیم. هر چند مقدار کمی از آن باقی مانده است.

وی ادامه داد: توانسته‌ایم به ساخت و سازهای شهر نظم بدهیم تخلفات ساختمان‌ها را کاهش بدهیم. هر چند هنوز هستند کسانی که در مسیر ناثواب خود استوارند بر این مسند تکیه زدند. توانسته‌ایم نظارت در بخش اجرایی را با تلاش مضاعف جدی‌تر به انجام برسانیم. هر چند هنوز هم در برابر برخی از تغییر رویه‌ها مقاومت‌هایی وجود دارد. توانسته‌ایم بسیاری از املاکی که به ناحق به اشخاص حقیقی یا حقوقی واگذار شده‌اند را بازپس بگیریم. هر چند در این فرایند ایرادهایی وجود دارد و افراد قدرتمند و یا وابسته که جریان‌های قدرت هنوز از ملک مذکور استفاده می‌کنند. اما سمن‌هایی که از پشتوانه‌ی لازم برخوردار نیستند مجبور به تخلیه ملک مورد بهره برداری خود شده‌اند.

نظری تاکید کرد: توانسته‌ایم بسیاری از خانه‌های تاریخی و فضاهای هویتی شهر را حفظ کنیم. هر چند در برخی موارد با ورود دیوان عدالت اداری و ابطال ثبت ملی بناها یا کم کاری سازمان میراث فرهنگی نتوانسته‌ایم به طور کامل در این حوزه موفق باشیم.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران تاکید کرد: توانسته‌ایم در تعارض منافع بین دو گروه از شهروندان، هر دو را مد نظر قرار دهیم و یکی را به نفع دیگری قربانی نکنیم برای مثال  در بحث دست‌فروشان توانسته‌ایم با تصویب مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون هم به کسبه توجه کنیم و هم کسبه سیار را مورد حمایت قرار دهیم. هر چند شهرداری هنوز در اجرای این مصوبه اقدام قابل توجهی انجام نداده است.

نظری با اشاره به اینکه ظرف دو سال گذشته هزینه‌های غیر ضرور شهر کاهش پیدا کرده است، افزود:‌ با تسهیل بودجه انقباضی در حد زیادی از ریخت و پاش‌ها کم شد هر چند هنوز هم تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم. توانسته‌ایم مصوباتی از جنس خاص مردم داشته باشیم. هر چند برخی از آنها به سرانجام نرسیده است. توانسته‌ایم صدای مردم را رساتر کنیم و فرصت صحبت‌ مان را در خدمت فریاد حق ملت قرار دهیم.

این عضو شورای شهر تهران در ادامه به موضوعاتی که پیگیر ی‌شان به جواب نرسیده نیز اشاره کرد و گفت: نتوانسته‌ایم مطابق خواست مردم حیات شبانه را احیا کنیم، نتوانسته‌ایم حتی برخی از معابر را آن گونه که مردم خواسته‌اند نامگذاری کنیم. نتوانسته‌ایم به رغم اتفاقات خوبی که در حوزه‌ ورزش شهروندی رخ داده تسریع در ورزش همگانی را با تاکید بر ارتقای نشاط اجتماعی برای همه شهروندان اجرا کنیم.  نتوانسته‌ایم حتی میان بخش‌های مختلف مدیریت شهری هماهنگی و وحدت رویه ایجادت کنیم. نتوانسته‌ایم سازمان فرهنگی و هنری شهرداری را مجاب کنیم که در درآمد و هزینه شفافیت داشته  باشد. نتوانسته‌ایم میان کمیسیون فرهنگی و اجتماعی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی و نیز سازمان فرهنگی و هنری ارتباط ایجاد کنیم.

وی افزود: در یکی دو سال گذشته نتوانسته‌ایم موازی‌کاری‌ها را کم کنیم در حالی که به دنبال تعدیل نیرو و حذف پست‌ها بوده‌ایم. نتوانسته‌ایم برون سپاری‌های شهرداری که محل شائبه هستند و هزینه مضاعف نیز برای مدیریت شهری دارند را متوقف کنیم. نتوانسته‌ایم بدهی چند هزار میلیارد تومانی شهرداری را تسویه کنیم. نتوانسته‌ایم راه خدمت به مردم را هموار کنیم و توان کارشناسی شورا را افزایش  دهیم.

نظری تاکید کرد:‌باید بدانیم و فراموش نکنیم که دو سال از عمر ما با 14 سال از عمر مدیریت شهری اصولگرایان قیاس می‌شود. با 14 سالی که هم منابع فراوان در اختیار داشتند و هم هزینه‌های اداره‌ شهر بسیار کمتر از این بود. هم نهادهای ذیربط کمال تعامل و همراهی را انجام می‌دادند و هم اعضای شورا و مدیران شهری هر لحظه در معرض برخورد و احضار امثال آن نبودند. برای قضاوت باید همه مولفه‌ها را مد نظر قرار داد. گاهی برخی که از قضا خودشان نیز روزگاری نه چندان دور دست اندر کار بودند فقط روی نقاط منفی دست می‌گذارند و بدون لحاظ کردن جمیع شرایط خارج از دایره انصاف قضاوت می‌کنند.