60 هزار فرهنگی در مهر امسال بازنشسته می‌شوند

سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در نهصد و شصت و ششمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: در هر یک از 752 منطقه آموزشی سراسر کشور، یک میز به نام طرح ملی نماد با هدف پیشگیری و مبارزه با  آسیب‌های اجتماعی با حضور 13 دستگاه مرتبط با 20 برنامه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی تدوین شده است.

اخبار اجتماعی-وی ادامه داد: همچنین یک میز برای اجرای لایه نهادی و تقسیم کار سند تحول به نام تحقق عملی سند تحول با حضور شرکای سند از جمله نماینده دانش‌آموزان، معلمان، انجمن اولیا، مدیران، خیرین، صاحب نظران و ... در ادارات آموزش و پرورش استقرار می‌یابد تا فرایند تحقق محتوای سند را پیگیری کنند.

حسینی با اشاره به دومین حضورش در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش، افرود: امیدوارم جلسه بعد با حضور رئیس‌جمهور سه موضوع آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای، تحقق عملی سند تحول و طرح جامع مشاوره مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی از انتخاب و انتصاب 12 هزار مدیر مدرسه و آموزش آنها در 10 عنوان خبر داد و خاطرنشان کرد: بیش از 142 میلیون جلد کتاب درسی در دوره‌های مختلف تحصیلی با بیش از 1000 عنوان چاپ و توزیع‌ شده و دانش‌آموزان در سراسر کشور بدون هیچ مشکلی می‌توانند در اول مهر با کتاب‌های درسی در کلاس درس حاضر باشند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: نیروی انسانی تنها باید از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی تأمین شود و این یک اصل است اما با مصوبه مجلس شورای اسلامی، جذب نیروهایی به ما تحمیل شده است؛ در شرایطی که بسیاری از نیروی‌های زبده فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها نمی‌توانند وارد آموزش و پرورش شوند.

وی افزود: تعداد نیروهای حق‌التدریس که طبق قانون باید تعیین تکلیف شوند حدود یکصد هزار نفر هستند که بر اساس برنامه ششم توسعه آموزش و پرورش باید براساس نیازهایش نیروها را جذب کند لذا به تدریج نیروهای مورد نظر مصوبه مجلس جذب آموزش و پرورش خواهند شد.

حسینی خاطرنشان کرد: آمادگی‌های لازم برای بازگشایی مدارس در اول مهرماه انجام ‌شده است؛ 10 هزار کلاس درس جدید آماده بهره برداری است و1400 مدرسه آسیب‌دیده نیز جهت استفاده دانش‌آموزان آماده شده است.

وی از تشکیل ستاد ساماندهی نیروی انسانی خبر داد و گفت: تا سال 1402 حدود 255 هزار نیرو بازنشسته می‌شوند لذا برای تأمین نیروی جایگزین برنامه‌هایی را پیش بینی کردیم؛ برای تأمین سی درصد نیروی مورد نیاز علاوه بر استفاده از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان از دانشگاه‌هایی که استاندارد دانشگاه فرهنگیان را رعایت کنند استفاده خواهیم کرد.

سرپرست آموزش و پرورش ادامه داد: در قانون آمده است 50 درصد از عوارض گاز را باید برای سیستم سرمایشی و گرمایشی مدارس هزینه کرد اما به دلیل محدودیت تاکنون 20 درصد آن را به آموزش و پرورش تخصیص داده شده لذا با پیگیری‌های انجام شده امسال 50 درصد را  اختصاص دادند که حدود 500 میلیارد تومان می‌شود لذا از این فرصت استفاده می‌کنیم و بخاری‌های نفتی را جمع‌آوری می‌کنیم.

وی اظهار کرد: علی‌رغم بازنشسته شدن 60 هزار فرهنگی تنها 20 هزار دانشجو معلم فارغ‌التحصیل می شوند لذا برای تأمین 40 هزار نیروی انسانی مورد نیاز 12 روش پیش‌بینی شده است و اول مهر، کلاس بدون معلم نخواهیم داشت.

حسینی، ثبت‌نام دانش‌آموزان را اولین نقطه پروژه مهر برشمرد و افزود: راهبرد ما در ثبت‌نام روندی ساده، قانونی و روان است همواره این دغدغه به حق در آموزش و پرورش وجود داشته است و تخلفات نیز همواره وجود داشته است اما امسال با اعزام 10 هزار اکیپ نظارتی و همچنین راه‌اندازی سامانه نظارتی، تخلفات ثبت‌نامی را به شدت کاهش دادیم.

وی گفت: تاکنون بیش از 80 درصد دانش‌آ‌موزان ثبت‌نام‌ شده‌اند؛ همچنین سرانه فضای آموزشی شهر تهران 4 و نیم متر است که بعد از استان سیستان و بلوچستان در رده دوم از لحاظ کمترین سرانه آموزشی قرار دارد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در جلسه شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: یکی از برادران و همکاران نزدیک و ارجمندم در دولت، محسن حاجی میرزایی است که تا لحظه رأی اعتماد گرفتن وی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در وزارت آموزش و پرورش خواهم بود و برای موفقیت و پیشرفت نظام تعلیم و تربیت از تلاش دست بر نخواهم داشت.

وی افزود: در دوره سرپرستی تلاش کردم تا انسجام آموزش و پرورش از بین نرود و در این مدت، کوچک‌ترین واگرایی از اعضای شورای معاونان و همکاران ندیدم و با وجود آرامش حاکم، تمام تلاش همکارانم بر حل مسائل آموزش و پرورش در فصل تابستان بوده است تا بازگشایی مدارس باشکوهی در اول مهرماه داشته باشیم.

حسینی در ادامه اضافه کرد: نظام تعلیم و تربیت با بسیج همه امکانات کشور قطعا به موفقیت دست پیدا خواهد کرد و برای رسیدن به این هدف نیاز به تقسیم کار ملی است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بیش از ٨٠ درصد ثبت‌نام دانش‌آموزان انجام گرفته است، گفت: تمام کتب درسی چاپ شده است و ١٢ هزار مدیر جدید الانتصاب برای آغاز سال تحصیلی آینده آموزش دیده‌اند؛ همچنین٢٠هزار دانشجو معلم اول مهرماه به مدارس خواهند رفت.

وی با اشاره به اینکه باید در سال تحصیلی آینده روی دوکار تمرکز انجام گیرد،گفت: این دو اقدام در حوزه‌های آسیب های اجتماعی و اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین است لذا در حوزه اجرایی شدن سند تحول بنیادین در مناطق آموزشی میز سند تحول بنیادین با حضور شرکا شکل می‌گیرد و در حوزه آسیب‌های اجتماعی، میز نماد در مناطق آموزش و پرورش تشکیل خواهد شد.

حسینی افزود: در کنار خیرین مدرسه‌ساز، کارگروه تسهیل خیرین مدرسه‌ساز شکل گرفته است و در تلاش هستیم تا در سال تحصیلی آینده خیرین آموزشی، خیرین فنی‌وحرفه‌ای و خیرین دانش‌آموزی را داشته باشیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نظام تعلیم و تربیت بر اساس قوانین عام قابلیت اداره شدن ندارد و نیاز به قانون خاص دارد، اظهار کرد: نظام تعلیم و تربیت باید از زیر بار فشار برنامه درسی آموزش‌زده نجات پیدا کند؛ ساختار متمرکز، عمودی و بروکراسی آموزش و پرورش باید شکسته شود تا فاصله ستاد و مدرسه کاهش پیدا کند؛  خلق منابع درآمدی قانونی ظرفیت‌ساز مورد توجه قرار بگیرد و از منابع متعدد ثروت برای تامین اعتبار استفاده کنیم.

حسینی با اعلام این خبر که هفته آینده در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با ویدیو کنفرانس، هوشمندسازی مدارس را کلید خواهیم زد، تأکید کرد: در شورای عالی آموزش و پرورش، طرح شورای مناطق محروم، عشایری و مناطق مرزی به تصویب رسیده است لذا باید هدف‌گذاری ویژه بر روی آنان صورت بگیرد تا عدالت آموزشی وجود داشته باشد.