بهترین سن برای کشیدن دندان عقل

دکتر علیرضا جهانگیرنیا در یازدهمین کنگره دندانپزشکان عمومی ایران افزود:، اما در سنین بالای ۳۰ سال اگر  دندان عقل  عفونت و کیست نداشته باشد و موجب آسیب، درد و تورم در دهان نشود، پیشنهاد می‌شود که از دهان خارج نشود. وی ادامه داد: در این سنین استخوان فک متراکم شده و اگر دندان عقل مشکلی ایجاد نکند، نیازی به جراحی و خارج کردن دندان نیست.

اخبار اجتماعی- جهانگیرنیا افزود:، اما اگر نیاز به جراحی دندان باشد، باید دندان پزشکان عمومی متبحر یا متخصصان جراحی دهان، فک و صورت اینکار را انجام دهند.

دبیر علمی بخش جراحی دهان فک و صورت کنگره دندانپزشکان عمومی ایران گفت: علت نامگذاری دندان عقل این است که دیرتر از سایر دندان‌ها و در زمان عاقل و بالغ بودن فرد رویش می‌نمایند.

جهانگیرنیا افزود:، چون دندان عقل دیرتر درمی‌آید، یا با زاویه خارج می‌شود یا دچار پوسیدگی می‌شود و معمولا در فک جایی برای رویش آن وجود ندارد و از طرفی نقش زیادی نیز در جویدن ندارد، لازم است که از حفره دهان خارج شود.

وی ادامه داد: اگر در فردی فک برای دندان عقل جانداشته باشد یا پوسیدگی ایجاد شده باشد و ترمیم به نفع دندان نباشد، دندان جراحی یا کشیده می‌شود.

جهانگیرنیا در خصوص پوشش بیمه‌ای جراحی دندان عقل اظهار داشت: بیمه‌های تامین اجتماعی و خدمات درمانی جراحی دندان عقل را پوشش بیمه‌ای می‌دادند، اما اخیرا این پوشش بیمه‌ای حذف و فقط کشیدن ساده دندان‌ها تحت پوشش بیمه است. البته برخی بیمه‌های تکمیلی پوشش می‌دهند.