ورود شرکت‌های شستا به بورس

مدیرعامل هلدینگ صنایع عمومی تامین شستا، استراتژی‌های توسعه در شرایط تحریم را تشریح کرد و گفت: در این هلدینگ شرکت‌هایی وجود دارند که در چارچوب برنامه‌های ساماندهی مدون شده در شستا ادغام، انحلال و یا واگذار خواهند شد، گفت: کوچک‌سازی، جمع آوری دفاتر مرکزی و فروش و دارایی‌های مازاد از جمله مهمترین اقداماتی است که مدیریت شستا پیگیری می‌کند.

اخبار اجتماعی- کوروش هاشمی گل سفیدی ضمن بیان تاریخچه‌ای از شرکت‌های تابعه صنایع عمومی تامین گفت: اسفند ۱۳۸۲ شرکتی با عنوان سرمایه‌گذاری غذایی-کشاورزی تحت مالکیت شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی تاسیس شد. در خرداد ۱۳۸۷ بنابر استراتژی‌های وقت، با انتقال ۷ شرکت به سرمایه‌گذاری صنایع غذایی-کشاورزی نام این شرکت تغییر کرد و از آن زمان با عنوان هلدینگ صنایع عمومی تامین شناخته می شود.

وی افزود: این هلدینگ اکنون در حوزه‌های دامداری‌ها، صنعت شیر و لوازم خانگی فعالیت می‌کند.

هاشمی با اشاره به سهم بازار در حوزه‌های عنوان شده گفت: در حوزه تولید شیر و گوشت مورد نیاز کشور، حدود 2 درصد سهم بازار مربوط به هلدینگ صنایع عمومی تامین است.

مدیرعامل هلدینگ صنایع عمومی تامین با بیان اینکه امسال برنامه تولید ۱۶۰ هزار دستگاه لوازم خانگی داریم اظهار کرد: در شرکت لوازم خانگی پارس تاکنون بیش از ۵۰ هزار دستگاه یخچال تولید شده است. در مجموع استراتژی شستا به توجه به شرایط تحریمی و اقتصادی کشور بر این بود که بتوانیم حوزه دامداری‌ها را توسعه دهیم. بر این مبنا هلدینگ صنایع عمومی در استان‌های لرستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، همدان، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی و زنجان به تولید و توسعه دامداری‌ها پرداخت.

وی ادامه داد: با پیش فرض اینکه جمعیت کشور را ۸۳ میلیون نفر در نظر داشته باشیم و با احتساب مصرف میانگین سرانه جهانی که حدود ۱۶۰ کیلوگرم در سال می شود، کشور ما نیاز به ۱۴ میلیون تن شیر دارد. این در حالی است که ظرفیت موجود کشور در حدود ۱۰ میلیون تن است. بر این اساس بود که شستا با توجه به فرصت اقتصادی موجود و عبور از مشکلات کنونی توسعه دامداری‌ها را در دستور کار این هلدینگ قرارداد.

مدیرعامل هلدینگ صنایع عمومی تامین درباره توسعه دامداری‌ها توضیح داد: فاز اول توسعه چهار دامداری در سال ۹۸ و فاز دوم که فاز پایانی است در سال ۹۹ به بهره برداری می‌رسد. بر اساس این دو فاز حدود ۴۸۰ تن به طور روزانه شیر بیشتری در کشور تولید خواهد شد.

هاشمی در ادامه به مباحث مرتبط با لوازم خانگی پرداخت در این‌باره گفت: در سال ۹۸ مدیرعامل شستا با هدف رفع نیاز مردم به لوازم خانگی، تزریق سرمایه و افزایش سرمایه در گردش را برای تولید بیشتر در دستور کار قرار داد. همچنین در نظر داریم لوازم خانگی مورد نیاز بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی را با قیمت مناسب و به طور اقساطی ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه در هلدینگ شرکت‌هایی وجود دارند که در چارچوب برنامه‌های ساماندهی مدون شده در شستا ادغام، انحلال و یا واگذار خواهند شد، گفت: کوچک‌سازی ، جمع آوری دفاتر مرکزی و فروش و دارایی‌های مازاد از جمله مهمترین اقداماتی است که مدیریت شستا پیگیری می‌کند.

هاشمی از هفت طرح توسعه که FS (طرح توجیهی) آن‌ها در هیئت مدیره هلدینگ و شستا تصویب شده و در حال اجراست نیز خبر داد و افزود: یکی از این طرح‌ها شامل کارخانه تولید شیرخشک صنعتی است. از جمله مواردی که در دولت دوازدهم و شستا اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد بحث شفافیت‌های مالی است. همچنین باید در نظر داشت که ورود به بورس یکی از مهمترین شاخص‌های شفافیت است و بر این مبنا از سه دامداری موجود سهام دو شرکت در بورس عرضه شده و و سومین دامداری نیز در شرف ورود به بورس است که امیدواریم تا پایان شهریور ماه سهام این شرکت نیز عرضه شود.

وی افزود: برای ورود هلدینگ به بورس نیز بحث‌هایی مطرح شده که بر اساس آن‌ها نیز هلدینگ به زودی وارد بورس می‌شود. یکی از مواردی که باید آن را در نظر داشت این است که باید تلاش کنیم تا به جای بنگاه‌داری کشور مسیر بنگاه‌سازی را پیش برد. طرح‌های توسعه‌ای در حوزه تولید شیر، گوشت و لوازم خانگی از این سیاست هم پیروی می‌کند.

هاشمی معتقد است، سازمان تامین اجتماعی و شستا علاوه بر تامین نیازهای مردم وظیفه‌های بسیاری در حوزه دارند. در شرایطی که تامین لوازم خانگی و اقلام مصرفی مانند گوشت و شیر برای مردم به لحاظ اقتصادی دشواری‌هایی را ایجاد کرده شستا تلاش می‌کند تا با افزایش عرضه از این فشارها کم کند.