جدال بر سر زیست شبانه در توییتر

طرح زیست شبانه بیش از یکسال است که میان شورای شهر و ارگان های مختلف دیگر در حال رفت و برگشت بود. همزمان با ماه رمضان سال 98، این طرح در برخی از مناطق پایتخت اجرایی شد ولی بعد از آن با مخالفت نیروی انتظامی روبه رو شد. براساس طرح زیست شبانه، از ساعت 24 تا 3 بامداد، افراد و کسبه می توانند به فعالیت خود ادامه دهند و برنامه هایی نیز برای پرکردن اوقات فراغت از سوی شهرداری مدنظر قرار خواهد گرفت.

مخالفان و منتقدان زیست شبانه به تجمع در اوایل شهریورماه تجمعی را در مقابل شهرداری و شورای شهر تهران در خیابان بهشت برگزار کردند. واکنش ها به این تجمع نیز در نوع خود جالب بود. جایی که اخبار آن به فضای شبکه های توییتری کشیده شد و تقابل میان موافقان و منتقدان شدت بیشتری گرفت.

موافقان طرح زیست شبانه که حتی برخی از نیروهای رسانه ای فعال در رسانه ها یا نهادهای انقلابی را در بر می گرفت، از ادامه فعالیت کسبه و امکان حضور در اماکن و فراغت گاهها پس از نیمه شب حمایت می کردند. به عنوان مثال فردی از باز بودن رستوران ها بعد نیمه شب به عنوان دلیل اصلی حمایت از طرح سخن گفته است.

کاربری به نام «م. طالبی اردستانی» در توییتی به بیان دلایل مخالفت خود پرداخته و از موافقان طرح خواسته به سوالات مطرح شده جواب دهند.

1

المیرا شریفی، مجری شبکه خبر به عنوان حامی این طرح گفته است: «سبک زندگی صحیح یعنی شش صبح بیدار بشی، هشت شب هم بخوابی. سبک زندگی الان این مدل رو جواب میده؟ من هشت شب میرم سر کار. زندگی امروزی ۲۴ ساعته است. ناگزیر باید بپذیریم و با اداب و رسوم خودمون مطابقت بدیم. روزهایی هم که مشغولم به بچه هام قول میدم شب ببرمشون گردش.»

اما نکته جالب درباره زیست شبانه و واکنش ها به آن در توییتر، توییت برخی از کاربران از کشورهای دیگر است. به بیان دیگر در حالیکه شهروندان تهرانی می بایست درباره این طرح تصمیم گیری یا نظر دهند، بعد از ایران، بیشترین کاربران از کانادا درباره آن واکنش نشان داده اند. واکنشی که بیشتر به نظر می رسد در حمایت از طرح باشد تا مخالفت!

2

گراف مربوط به کشورهایی که از هشتگ #زیست_شبانه در چند روز اخیر استفاده کرده اند. بعد از ایران کانادا دوم است.

3

کلید واژه زیست شبانه در میان هشتگ های مختلف

در میان منتقدان طرح زیست شبانه، کاربری به نام «حسین زبرجد» سعی کرده با مطرح کردن سوالاتی موافقان طرح را به چالش بکشد. وی پرسیده: «هدف طرح چیست؟ چه دستاوردی برای شهر ارائه می شود؟ کدامیک از ضعف های شهر و اولویتهای مورد نیاز شهروندان تهرانی را پوشش می دهد؟ آیا به نوعی برگشت به عقب و احیای عیاشی های شبانه قبل انقلاب نیست؟»

4

اما عده ای به هزینه هایی که قرار است این طرح بر ارگان های دیگر تحمیل کند اشاره کرده اند: « از نظر اقتصادی چقدر درباره #زیست_شبانه کار تحقیقاتی انجام شده؟مصرف برق، مصرف سوخت و بنزین، افزایش هزینه نیروهای نظامی و انتطامی، بیمارستانها و درمانگاهها، تصادفات شبانه و هزینه های جانبی آن، اثرات خواب آلودگی ناشی از آن بر کار کسانی که شیفت صبح اند،تاثیرش بر نحوه تغذیه افراد»

باید دید با توجه به مجموعه ای از نقدها و مخالفت ها از سوی کاربران شبکه های اجتماعی، نیروی انتظامی، فرمانداری تهران و برخی از نهادهای دیگر و حتی تعدادی از کارشناسان اجتماعی و مذهبی، آیا شهرداری زیر بار اجرای آن خواهد رفت؟ البته تجربه ثابت کرده شهرداری برخلاف خواست عموم به مانند اجرایی کردن طرح جدید ترافیک و همچنین مشمول کردن محدود زوج و فرد به طرح جدید، عمل می کند!