مشخص شدن وضعیت استخدامی آموزشیاران نهضت سوادآموزی

محمد قمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره موضوع نهضت سوادآموزی و چالش‌های آن اظهار داشت: جهل برابر تاریکی و دانایی برابر نور است، همه باید کمک کنیم تا در جهت دستیابی همه مردم به  موضوع سواد و دانایی اقدام کنیم و نهضت سوادآموزی گامی مؤثر در جهت این مسأله است و می‌تواند بشر را از تاریکی خارج کرده و به نور نزدیک کند. 

اخبار اجتماعی_ وی با اشاره به اینکه نهضت سوادآموزی بعد از انقلاب به صورت جدی در دستورکار قرار گرفت، گفت: این مسأله سبب شد که آمار بی‌سوادان کاهش یابد و افراد زیادی موفق به خواندن و نوشتن شوند. 

این نماینده مجلس ادامه داد: مردم نقاط دورافتاده و عشایر از جمله کسانی بودند که بیش از بقیه موضوع نهضت سوادآموزی برایشان می‌توانست مؤثر باشد و در این راستا گام‌های بزرگی برداشته شد، ولی هنوز با این وجود مشکلاتی در مسیر است که باید برطرف شود. 

قمی گفت: آموزشیاران نهضت سوادآموزی افراد را به صورت گروه‌های پنج تا ده‌تایی و حتی بیشتر آموزش می‌دهند و شرایط آنها تقریباً مشابه حق‌التدریسی‌هاست که باید وضعیت استخدامی آنها هر چه سریع‌تر مشخص شود. 

وی اعلام کرد: وزارت آموزش و پرورش این موضوع را در دستورکار قرار داده و مجلس و کمیسیون‌های مربوطه نیز جلسات زیادی در این زمینه برگزار کرده تا مشکل آموزشیاران نهضت سوادآموزی حل و فصل شود. 

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: مشکل رفت و آمد در نقاط دورافتاده و بی‌انگیزه شدن برای باسوادی به دلیل معضل فقر در مناطق محروم، از جمله چالش‌های حوزه نهضت سوادآموزی است و به نظرم در گام نخست باید مشکل فقر مبارزه کرد تا کودکان مجبور نشوند از تحصیل محروم مانده و از دوران کودکی به دلیل مشکلات مالی وارد چرخه کار شوند.