لزوم بازنگری عمیق در برنامه‌ درسی

حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه نیازمند بازآرایی و بازنگری عمیق در برنامه‌های درسی برای تطبیق کامل با برنامه درسی ملی هستیم، اظهار کرد: می‌خواهیم حرکاتی در این زمینه انجام دهیم چون اکنون خلأهای بسیاری وجود دارد.

اخبار اجتماعیوی گفت: بنده نمی‌گویم کتاب‌های ما، کتاب‌های خوبی نیستند، غلط دارد یا اشتباه دارد ولی خلأهایی در آنها وجود دارد که شامل همه کتب درسی در شاخه‌های فنی‌و حرفه‌ای، کاردانش و نظری است که میزان خلأها در آنها متفاوت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم ادامه داد: با نوعی بازآرایی که در حال انجام است در صدد این هستیم تا بستر علمی فراهم شود تا نگاه جامع به مقوله‌هایی که در آن خلأ وجود دارد، ایجاد و اولویت‌گذاری شود و همچنین تدوین برنامه‌ریزی درسی مبتنی بر برنامه درسی ملی باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا موضوعی وجود دارد که در کتب درسی نیامده باشد یا به نحو دیگری بازگو شده باشد و بتواند در حافظه تاریخی دانش‌آموزان تأثیرگذار باشد، اظهار داشت: واقعیات تاریخی مشابهی در تاریخ ما وجود داشته که بچه‌ها از آن خبر ندارند. یک علتش این بوده که متاسفانه حتی در دوره قبل از انقلاب اسلامی، تاریخ کشورمان را نیز دیگران برای ما می‌نوشتند؛ تازه 40، 50 سال است که خودمان می‌خواهیم برای خودمان تاریخ بنویسیم و به برکت همین تأملات است که نکات برجسته می‌شوند و این خیلی خوب است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اضافه کرد: نکته دیگر مورد توجه این است که برنامه درسی ما پیش از انقلاب توسط بیگانگان نوشته می‌شد و این موضوع نشان می‌دهد که پس از انقلاب ما توانسته‌ایم روی پای خود بایستیم؛ بنابراین غفلت‌ها کم و بیش وجود داشته و حتما جامعه نخبگانی می‌توانند کمک بسیاری به ما کنند.

وی ادامه داد: واقعا همیشه یکی از درخواست‌های ما از صاحب‌نظران، متخصصان، ‌نخبگان حوزوی و دانشگاهی در شاخه‌های مختلف و پژوهشگاه‌ها این بوده که چون تعلیم و تربیت متعلق به کل جامعه است باید ما را نقد کنند و پیشنهاد و نظر ارائه دهند. همچنین در جاهایی که لازم است مشارکت در تولید مواد و رسانه‌های آموزشی داشته باشند.