راه اندازی اورژانس ریلی در  آینده ای نزدیک

سعید نمکی وزیر بهداشت عصر دیروزدر مراسم روز اورژانس که در سالن همایش های رازی برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه دستاورد‌های خوبی پس از انقلاب اسلامی در حوزه سلامت به ویژه سازمان اورژانس کشور به دست آورده ایم و اورژانس کار خود را با ۴۵ پایگاه شروع کرده است و امروزه یکی از قدرتمندترین اورژانس‌های منطقه را داریم.

اخبار اجتماعی-او بیان کرد: در پدیده‌ای مانند سیل تمامی کادر بهداشت و درمان کشور عملکرد خوبی داشتند، اما پرسنل اورژانس کشور عملکرد بسیار درخشانی بروز دادند و در هنگام بروز حوادث لحظه‌ای درنگ نکردند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: ما باید به فکر هوشمند سازی اورژانس کشور باشیم تا سرعت عمل پرسنل اورژانس در خدمت رسانی به مردم سرعت یابد.

نمکی افزود: برای عملکرد بهتر اورژانس ما نیازمند همکاری بین بخشی دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف هستیم؛ امروزه در نظر داریم هر طرحی را در کشور اجرایی کنیم، به طوریکه هر خانه دارای یک پایگاه سلامت باشد.

وزیر بهداشت ادامه داد: دانشکده فوریت‌های پزشکی با هدف ارتقای دانش نیرو‌های اورژانس افرایش پیدا می‌کند و این کار یکی از اولویت‌های اصلی ما در نیمه دوم سال است.

او بیان کرد: برای اولین بار پرسنل اورژانس زن را در کشور تربیت می‌کنیم. کار پذیرش این نیرو‌ها از اول مهر آغاز می‌شود. در رسیدگی به بیماران خانم ، پرسنل زن بهتر می‌توانند با فرد بیمار ارتباط برقرار کند.

نمکی ادامه داد: در آینده نزدیک حدود ۳ هزار نفر جذب اورژانس کشور می‌شوند و ما برای توسعه اورژانس با نهاد‌های مختلف مثل سپاه و ارتش همکاری خواهیم کرد.

وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تا سال آینده سه هزار نفر به کادر اورژانس کشور اضافه می‌شوند که در مرحله اول ۱۰۰۰ نفر و در مرحله دوم ۲۰۰۰ نفر جذب اورژانس می‌شوند.

او ادامه داد: با راه‌اندازی سامانه‌های هوشمند نیاز به نیروی انسانی کاهش پیدا می‌کند و وزارت بهداشت به دنبال هدشمندسازی ابزارها است.

نمکی بیان کرد: ما مجوز جذب پرسنل خانم را کسب کرده‌ایم تا پرسنل زن بر بالین بیماران زن بروند.

وزیر بهداشت ادامه داد: ما از شرکت‌های دانش‌بنبان حمایت ویژه‌ای انجام می‌دهیم و در حال حاضر ۱۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه دارو در حال فعالیت هستند و با انتقال دانش فنی میزان واردات دارو طی دو سال آینده از سه به یک درصد باید کاهش پیدا کند و معتقدم که در تولید دارو باید تمام استانداردها رعایت شود و ما از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

نمکی گفت: من بارها گفتم که جامعه پزشکی به قانون تمکین می‌کنند و در سخت‌ترین شرایط همراه مردم است و پزشکان جنگ را به خوبی اداره کردند.

او ادامه داد: فرار مالیاتی در برخی از اقشار و درصدی از پزشکان شاید انجام شود اما بخش عمده‌ای از پزشکان در بیمارستان‌های دولتی کار می‌کنند که تمام مالیات‌شان از آنها کسر می‌شود و عده‌ای از پزشکان در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند و ارقام نجومی که در برخی جاها ذکر شده است حقیقت ندارد و درصد کمی شاید فرار مالیاتی داشته باشند. به طور کلی جامعه پزشکی به عنوان سرمایه‌های اجتماعی به مصوبات مجلس و قانون تمکین می‌کنند.

راه اندازی اورژانس ریلی در  آینده ای نزدیک 

در ادامه مراسم پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور گفت: در حال حاضر ۲۸۰ دستگاه آمبولانس دو دیفرانسیل خریداری و در سراسر کشور توزیع شده است؛ امروزه تعداد پایگاه‌های هوایی اورژانسی به ۴۴ فروند افزایش پیدا کرده است. همچنین ۳۳ هزار و ۳۰۰ پایگاه اورژانس در سراسر کشور راه اندازی شده است.

کولیوند ادامه داد: در حال حاضر ۴۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه اورژانس در کشور توزیع شده است و مدت زمان رسیدن پرسنل اورژانس بر بالین بیمار به حدود ۱۰ دقیقه کاهش یافته است.

سرپرست اورژانس کشور گفت: در زمینه مدیریت سکته‌های قلبی و مغزی کد‌های ۲۴۷ و ۷۲۴ در اورژانس راه اندازی شده و ۷۰ هزار بیمار قلبی و ۲۷ هزار سکته مغزی به بخش‌های تخصصی به صورت مستقیم منتقل شده و ۵ هزار و ۵۰۰ نفز از بیماران سکته مغزی با یک تزریق ساده از فلج شدن نجات پیدا کرده‌اند.

او افزود: با انجام آموزش‌های لازم در مدارس میزان حوادث چهارشنبه سوری به اندازه ۶۸ درصد کاهش یافته و ما سعی می‌کنیم در هر خانواده یک سلامتیار داشته باشیم.

کولیوند از راه اندازی اورژانس ریلی در ۲۲ بهمن  خبر داد و گفت: با اجرای amc آمبولانس‌های اورژانش کنترل می‌شوند.

سرپرست اورژانس کشور یادآوری کرد: با کشور آلمان در زمینه اشتراک تجربیات به توافقات خوبی دست پیدا کرده‌ایم و امروزه ۴۰۰ تیم واکنش سریع در کشور تشکیل شده است.