احیای بوستان چیتگر در بازه زمانی ۳ ساله

احسان خیراتیان صفایی معاون خدمات شهری شهرداری منطقه ۲۲ تهراندرباره نابودی درختان چیتگر و قطع حقابه این بوستان گفت: در مرداد ماه سال ۹۴ به ادعای شرکت تأمین و تصفیه، حقابه بوستان چیتگر قطع و  با رایزنی‌هایی که در سنوات گذشته انجام شد امکان اتصال حقابه بوستان چیتگر نیز فراهم نشد.

اخبار اجتماعیاو افزود: این روند تا سال گذشته ادامه داشت و ما برای برقراری حقابه بوستان جنگلی چیتگر چندین جلسه با مدیران ذی‌نفع  برگزار کردیم که متأسفانه تفاهمی صورت نگرفت.

خیراتیان صفایی تأکید کرد: بوستان جنگلی چیتگر در سال گذشته دچار تنش آبی نشد و ما نسبت به برنامه‌ریزی توانستیم از ظرفیت پساب شهرک شهید باقری جهت آبیاری این بوستان استفاده کنیم.

او در پاسخ به این سوال که ظرفیت انتقال پساب از شهرک شهید باقری به بوستان چیتگر در ساعت چه حجم آبی است؟ گفت: در حال حاضر ۲۴۰ متر مکعب در ساعت انتقال پساب از شهرک شهید باقری انجام می‌شود و این ظرفیت وجود دارد که بتوانیم تا ۴۰۰ متر مکعب در ساعت نیز انتقال پساب به بوستان چیتگر را انجام دهیم.

معاون خدمات شهری شهرداری منطقه ۲۲ تهران تصریح کرد: پساب شهرک شهید باقری پس از انتقال به مخازن بوستان چیتگر به وسیله همان لوله‌های انتقال آب خام به سمت درختان هدایت می‌شود.

او افزود: در بسیاری از نقاط کور بوستان چیتگر که امکان آبیاری از طریق لوله کشی وجود ندارد، آب از طریق چاه به داخل تانکر انتقال می‌یابد و آبیاری از طریق تانکر انجام می‌شود.

او با اشاره به اینکه درختان بوستان چیتگر در تابستان در فواصل زمانی مشخص آبیاری می‌شوند، گفت: دور دوم آبیاری درختان چیتگر آغاز شده و باید به این نکته توجه داشت که آبیاری درختان جنگلی مانند گیاهان آپارتمانی و باغچه‌ای نیست که روزانه به آبیاری نیاز داشته باشند.

معاون خدمات شهری شهرداری منطقه ۲۲ تهران افزود: درختان جنگلی در بازه زمانی ۴۵ روز یک بار در فصل تابستان آبیاری می‌شوند و اگر اعضای شورای شهر تهران از بوستان چیتگر نیز بازدید کنند، خواهند دید که درختان خشک شده نیز جوانه زده‌اند.

خیراتیان صفایی با اشاره به اینکه از سال گذشته احیای بوستان چیتگر آغاز شده است، گفت: نزدیک به ۶۰ هزار اصله درخت در بوستان چیتگر غرس شده و امیدواریم بتوانیم تا ۳ سال آینده بوستان چیتگر را به حالت اولیه بازگردانیم.

او در پاسخ به این سوال که رقم درخواستی برای اتصال حقابه بوستان چیتگر چه رقمی است؟ گفت: رقمی که بابت حق انشعاب بوستان چیتگر از ما درخواست شده است در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان و رقم درخواستی بابت حقابه پرداخت نشده تا به امروز ۳۰ میلیارد تومان است.

معاونت خدمات شهری شهرداری منطقه ۲۲ تهران درباره ایجاد آتش‌سوزی عمدی در بوستان چیتگر گفت: در سال گذشته چندین مورد آتش سوزی عمدی در بوستان چیتگر به وقوع پیوست که خوشبختانه در قسمت‌هایی که پر درخت نبود، اتفاق افتاد.

خیراتیان صفایی تأکید کرد: در تمام آتش‌سوزی‌های بوستان چیتگر تنها به تعداد محدودی از درختان آسیب وارد شد که از مسئولان می‌خواهم برای احیای مجدد بوستان چیتگر در کنار برنامه‌ریزی، بودجه لازم آن را نیز اختصاص دهند.