میزان بارش در سه ماهه فصل پاییز نرمال است

مسعود حقیقت مدیرکل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی از بارش پراکنده در برخی مناطق کشور خبر داد و گفت: بنابر بولتن‌های هواشناسی طی چند روز آینده در سواحل غربی دریای خزر، شمال استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل احتمال رشد ابر و بارش پراکنده وجود دارد.

اخبار اجتماعی- او با اشاره به اینکه تا پایان هفته جوی پایدار در اغلب مناطق کشور حاکم است، افزود: تا پایان هفته در غرب، شمال غرب و مرکز کشور افزایش نسبی دما را خواهیم داشت.

حقیقت در توصیه‌ای به کشاورزان گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی به کشاورزان توصیه می‌شود که باغات خود را با فاصله بیشتری آبیاری کنند، ضمن آنکه به منظور جلوگیری از سرمازدگی زودرس پاییزه از کود پتاسه استفاده کنند.

مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: در مناطقی که انار کاری وجود دارد، کشاورزان جهت رنگ گیری بهتر و جلوگیری از ترکیدگی انار می‌توانند درختان انار را با نیترات پتاسیم محلول پاشی کنند، ضمن آنکه در مناطق چغندرکاری شمال غرب و غرب کشور دور آبیاری را کوتاه و از مصرف کود ازوته خودداری کنند تا عیار چغندر قند بهتر شود.

به گفته او، با توجه به اختلاف زیاد دمای شب و روز به گلخانه داران توصیه می‌شود که تهویه مناسب را در واحد‌های خود برقرار کنند تا آسیبی از این حیث به محصولشان وارد نشود.

حقیقت در توصیه‌ای به کلزاکاران گفت:کشاورزان استان‌های آذربایجان شرقی شهر‌های مرند، میانه و اهر حداکثر تا تاریخ ۳۰ شهریور و شهر‌های جلفا، مراغه و میانه تا هفته اول مهر و سپس استان خراسان رضوی شهر‌های فریمان، قوچان و تربت حیدریه تا چند روز آینده و در مابقی شهر‌های این استان تا ۱۰ مهر کشت کلزا را انجام دهند.

این مقام مسئول در پایان میزان بارش در سه ماهه فصل پاییز را نرمال ارزیابی کرد و گفت: براین اساس کشاورزان در آغاز سال زراعی ۹۹-۹۸ به سبب شرایط مساعد اقلیمی، مشکلی در آبیاری سطحی ندارند.

او در پایان با بیان اینکه بارش‌های اخیر، مشکلات کم آبی کشاورزان را مرتفع کرده است، تصریح کرد: با توجه به شرایط مساعد بارش دیگر کشاورزان همانند سال‌های گذشته دچار کمبود آب نیستند، البته این امر بدان معنا نیست که کشاورزان در منابع آب صرفه جویی نکنند.