شرط اصلی پرداخت کمک هزینه کفن و دفن به بازماندگان

یکی از خدمات سازمان تأمین اجتماعی به افرادی که تحت پوشش این بیمه قرار دارند بر اساس بند ۱۸ ماده ۲ قانون تأمین اجتماعی کمک هزینه کفن و دفن است.

اخبار اجتماعی-کمک هزینه کفن و دفن مبلغ مقطوعی است که به منظور جبران بخشی از هزینه‌های مربوط به کفن و دفن بیمه شده در مواردی که خانواده او این امر را به عهده می‌گیرند پرداخت می‌شود.

بر اساس قوانین تأمین اجتماعی، کمک هزینه کفن و دفن علاوه بر بازماندگان بیمه شدگان اجباری و اختیاری به بازماندگان بازنشستگان، ازکارافتادگان کلی و مقرری بگیران بیمه بیکاری متوفی نیز پرداخت می‌شود.

شرط اصلی پرداخت کمک هزینه کفن و دفن به بازماندگان، برقرار بودن ارتباط بیمه ای متوفی با سازمان در زمان فوت است اما اگر بیمه شده‌ای قبل از فوت به عللی مانند بیماری و بارداری به صورت موقت ارتباط کاری با کارفرما نداشته باشد، مشمول دریافت کمک هزینه کفن و دفن است.

پیش از این محمدحسن زدا قائم‌مقام مدیرعامل سازمان تأمین‌ اجتماعی با انتشار فیلمی در صفحه اینستاگرام خود درباره هزینه کفن و دفن بیمه شدگان گفته بود: بعد از فوت کمک هزینه کفن و دفن به بازماندگان بیمه شده اصلی سازمان تأمین اجتماعی تعلق می‌گیرد که معادل یک ماه حداقل حقوق است.

قائم‌مقام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: برای سال ۹۸ این مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که تقدیم بازماندگان بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی می‌کنیم.

میزان کمک هزینه کفن و دفن

مبلغ کمک هزینه کفن ودفن بابت فوت بیمه شدگان اجباری، اختیاری، مقرری بگیران بیمه بیکاری، همکاران سازمانی و مستمری بگیران اعم از بازنشستگان واز کار افتادگان کلی که تاریخ فوت آنان از ۸۶/۱۱/۲۰ به بعد باشد معادل حداقل دستمزد ماهیانه سال فوت است. در خصوص مشمولینی که تاریخ فوت آنان قبل از ۸۶/۱۱/۲۰ باشد مبلغ کمک هزینه کفن ودفن با توجه به تاریخ فوت و جمعیت شهر محل دفن تعیین می‌شود.

مدارک لازم برای دریافت کمک هزینه کفن ودفن

-گواهی فوت بیمه شده یا مستمری بگیر
- اصل دفترچه درمانی متوفی

کمک هزینه کفن و دفن به چه کسانی تعلق نمی‌گیرد؟

- بیمه شدگان حرف و مشاغل آزاد
- بیمه شدگان شاغل در کارگاه‌های دارای قرارداد واگذاری ۱%و ۷% وجوه مبنای کسر حق بیمه که پرداخت این تعهد به عهده کارفرماگذاشته شده است.
-مستمری بگیران بازنشسته واز کار افتادگان کلی که مشمول پرداخت حق سرانه درمان می‌باشند
-کارکنان شرکت‌ها و موسسات دولتی مشمول قانون تامین اجتماعی که تابع نظام هماهنگ پرداخت حقوق می‌باشند و موسسه آنان به استناد قانون «پرداخت پاداش خدمت و بخشی از هزینه‌های ضروری به کارکنان دولت» و اصلاحیه آن مکلف به پرداخت هزینه کفن ودفن کارکنان خود می‌باشند.