سوء مدیریت دلیل خشک شدن درخت‌های پارک چیتگر

اخبار اجتماعی - پارک جنگلی چیتگر با قدمت بیش از 50 سال یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بوستان‌های شهر تهران را تشکیل می‌دهد. این پارک جنگلی با وسعت حدود 900 هکتار به دو منطقه شرقی و غربی تقسیم می‌شود که منطقه شرقی بیشتر دارای امکانات تفریحی با حدود 260 هکتار وسعت است و منطقه غربی آن هم بیشتر به مجموعه‌ای برای دوچرخه‌سواری اختصاص دارد.

به گزارش افکارنیوز، این پارک هم‌اکنون تحت مدیریت شهرداری منطقه 22 تهران اداره می‌شود و شهروندان بسیاری در تعطیلات آخر هفته به این بوستان مراجعه می‌کنند این در حالی است که در سال‌های اخیر شاهد خشک شدن درخت‌های این پارک به‌ویژه در بخش غربی آن هستیم.

مجید فراهانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران به تازگی در خصوص از بین رفتن قسمت غربی پارک جنگی چیتگر با اشاره به انسداد لوله آب در محدوده غربی پارک چیتگر می‌گوید: «در اجرای بند 3 ماده 80 قانون شوراهای اسلامی در خصوص ضرورت توجه به بوستان جنگلی چیتگر و مصون نگه داشتن آن از خطرات آسیب‌ها می‌بایست شهرداری تهران هر چه سریع‌تر نسبت به برقراری مجدد حق‌آبه این بوستان اقدام کند.»

این در حالی است که علی نوذرپور، شهردار منطقه 22 وزارت نیرو را مقصر می‌داند و می‌گوید: «وزارت نیرو براساس قانون هوای پاک مکلف بود تا 15 مترمربع سرانه رایگان به شهرداری‌ها بدهد ولی از چند سال گذشته مشکل کم‌آبی شروع و به‌مدت چند سال آب قطع شد و با پیگیری برای رفع این مشکل حتی مجبور شدیم آب مورد نیاز را از بخش خصوصی تأمین کنیم.»

مسئولان شهری دلایل مختلفی از جمله عدم همکاری منابع طبیعی، آفت زدن بیش از 3 هزار اصله از درختان پارک چیتگر، آتش‌سوزی‌های عمدی و غیر عمدی را از عوامل نابودی پارک جنگلی چیتگر عنوان می‌کنند. این در حالی است که در روزهای گذشته محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران که به‌منظور بررسی چگونگی فرآیند احیای بوستان چیتگر بازدیدی از این بوستان داشت. در جریان این بازدید «سوء مدیریت» را عامل مهم خشک شدن درختان بزرگ‌ترین بوستان شهر تهران دانست.

وی پس از این بازدید از پارک جنگلی چیتگر عنوان می‌کند: «مشکل اصلی پارک چیتگر آب است با توجه به هزینه‌های پنهانی این پارک که به حدود 10 میلیارد تومان هم می‌رسد، عدم تأمین 300 تا 400 میلیون تومان هزینه برای آب آن به نوعی «کجی مدیریت» است.

رئیس شورای شهر تهران، همچنین «لجبازی وزارت نیرو» را دلیل مناسبی برای آب رسانی به درخت‌های پارک جنگلی چیتگر دانست و خاطرنشان کرد: «تأمین آب اولویت اصلی بوستان چیتگر است و برای رساندن آب به پای درختان همه پرسنل را جمع خواهیم کرد.»

از زهرا صدر اعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، علت خشک شدن درختان پارک جنگی چیتگر را جویا شدیم که به «افکارنیوز» گفته شد: «کمیته‌ای حقیقت یاب برای بررسی علت خشک شدن درختان پارک جنگلی چیتگر تشکیل خواهد شد که به زودی به این مساله رسیدگی خواهد کرد.»

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، عوامل مختلفی را علت خشک شدن درختان پارک چیتگر دانست و گفت: «احتمال برخی شیطنت‌ها وجود دارد، موضوعی را شنیده‌ام که هنوز آن را صحت‌سنجی نکردم. گفته شده تعدادی از نیروهایی که مأمور گشت‌زنی پارک چیتگر تعدیل شده‌اند و ممکن است توسط برخی از این افراد اقداماتی برای آسیب رساندن به درختان پارک چیتگر صورت گرفته باشد.»

هرچند که اختلافات بر سر نگهداری و خشک شدن درخت‌های پارک جنگلی چیتگر وجود دارد اما طبق آئین‌نامه اجرایی «اصلاح قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها» و اختیاراتی که به شهرداری برای نگهداری از فضای شهری داده ‌شده است به نظر سوء مدیریت شهری از دلایل اصلی خشک شدن پارک جنگلی چیتگر است.