روزانه ۳ هزار تن پلاستیک در ایران مصرف می‌شود

صدر اعظم نوری عضو شورای اسلامی شهر تهران در همایش روز جهانی بدون خودرو که به همت اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران برگزار شد گفت: تلاش می‌شود تا برنامه‌های تدارک دیده شود تا در سطح شهر تهران شهروندان زیست بهتری داشته باشند.

اخبار اجتماعی-وی افزود: اگر یک بررسی کنیم روزهای ملی و روزهای جهانی را در تقویم می‌بینیم اما تنها در حد یک روز آن هم به صورت تشریفاتی در تصمیم گیری‌های کلان نقش دارد.

صدراعظم نوری گفت: برای مثال ما روز بدون کیسه پلاستیکی داریم یا روز جهانی بدون دخانیات داریم یا مثلاً روز نفی خشونت داریم که همه اینها به واسطه اهمیت آن موضوعات رخ داده است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: بسیاری از کشورها موفق شده اند تا با دعوت از آحاد مختلف جامعه و پیوستن به کمپین‌های مختلف اقدامات و فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام دهند.

وی افزود در ایران روزانه ۳ هزار تن پلاستیک مصرف می شود و این نشان می دهد ما فقط اسم روز جهانی بدون پلاستیک را گرامی داشته‌ایم و اقدامی عملی برای آن انجام نداده‌ایم.

نوری به موضوع مرگبار بودن آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: ما برای کاهش آلودگی هوا چاره ای جز کاهش استفاده از خودرو را نداریم و این همان مسیری است که به صورت عملی ۵۰ کشور به سمت آن رفته‌اند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: کسانی که می‌گویند استفاده از دوچرخه در کاهش آلودگی نقشی ندارد باید بدانند که براساس مطالعات انجام شده میزان آلودگی هوا در روز بدون خودرو کاهش چشمگیری داشته است.

وی تصریح کرد: مطالعات نشان می‌دهد تنها در یک شهری مثل لندن ۹ هزار نفر به واسطه آلودگی هوا فوت کردند و همین امر باعث شد تا شهرداری لندن به فکر کاهش استفاده از خودرو بیافتد.

نوری گفت: ما حتی در روز جهانی بدون خودرو شرایط آلودگی هوای مان بدتر از روزهای پیش بوده است و این نشان می‌دهد پایبندی کافی به روز جهانی بدون خودرو را نداشته‌ایم.