آخرین تمهیدات نوروزی سفرهای جاده‌ای

به گزارش افکار نیوز،شهریار افندیزاده در گفتوگو با فارس، با تأکید بر نظارت سازمان راهداری بر فعالیت ناوگان عمومی جادهای در ایام نوروز، به آغاز طرح نوروزی از ۲۵ اسفندماه اشاره کرد و افزود: قطعاً در چند روز ابتدایی طرح نوروزی ترافیک در محورهای مواصلاتی کشور زیاد خواهد بود و سفرها از مبداء استانها آغاز خواهد شد و در پایان هفته اول بازگشت مسافر را خواهیم داشت.

وی یادآور شد: همچنین دوباره در ابتدای هفته دوم و انتهای این هفته با حجم عظیمی از ترافیک خودروها در جاده‌ها مواجه خواهیم بود.

افندی‌زاده ادامه داد: موضوع لازم به ذکر این است که مردم بدانند عبور از جاده‌ها خود‌ قسمتی از سفر محسوب می‌شود و باید در طول سفر از مناظر طبیعی نیز لذت ببرند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به ایجاد ستادهای تسهیلات نوروزی در استان‌ها برای طرح نوروزی، گفت: مدیران کل حمل و نقل و پایانه‌های هر استان عضو این ستادها هستند؛ در این ستادها تلاش می‌شود که نظارت بر مجتمع‌های خدمات بین‌راهی که مجوز تاسیس آنها از سوی سازمان راهداری صادر شده است، انجام شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: از مسافران می‌خواهیم در این ایام با رعایت قوانین و مقررات، سفرهای ایمن و مطلوبی را برای خود رقم بزنند.



* نظارت مستمر بر ناوگان عمومی مسافری جاد‌ای در ایام نوروز

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نظارت بر فعالیت ناوگان عمومی جاده‌ای در ایام نوروز، ادامه داد: در این‌باره طی هماهنگی با ادارات کل استان‌ها تلاش خواهیم کرد طبق دستورالعملی که به ادارات کل داده شده است هم نظارت بر ارائه خدمات شرکت‌های مسافری وجود داشته باشد و هم تلاش کنیم ارتباط مستقیمی با مردم از طریق اطلاع‌رسانی سامانه‌ها داشته باشیم.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به نظارت بر رعایت ایمنی از سوی شرکت‌های تعاونی حمل و نقل عمومی، اضافه کرد: در این‌باره جلساتی با مسئولان فنی شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای برگزار شد؛ ناوگان باید برگه معاینه فنی داشته باشد تا حمل و نقلی ایمن با ناوگانی مطمئن و با هوشیاری رانندگان و شرکت‌ها داشته باشیم.

افندی‌زاده با اشاره به اینکه سال گذشته حدود ۴۰ میلیون مسافر از طریق سیستم حمل و نقل عمومی جاده‌ای جابه‌جا شدند، ادامه داد: همچنین پیش‌بینی می‌کنیم در سال جاری این رقم با رشد بین ۵ الی ۱۰ درصدی، به ۴۵ میلیون جابه‌جایی افزایش یابد.

* کاهش ۱۵ درصدی تلفات رانندگی برون‌شهری

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: امید است در نوروز امسال نیز سفرهای ایمنی با نگاه ایمنی داشته باشیم.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه بسیاری از تصادفات در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر‌ها رخ می‌دهد، گفت: طی بررسی‌های انجام شده در سال جاری در قسمت‌های برون‌شهری و روستایی بیش از ۱۵ درصد کاهش تلفات رانندگی داشته‌ایم که امید است از ابتدای سال ۹۱ نیز این روند رو به کاهش تصادفات جاده‌ای همچنان ادامه یابد.



* تعطیلی کارگاهای جاده‌ای و محدودیت تردد کامیون‌ها و محموله‌های ترافیکی در نوروز

معاون وزیر راه و شهرسازی به ساماندهی امدادخودروها در جاده‌ها طی ایام نوروز اشاره کرد و افزود: امید است با مجوزهایی که برای شرکت‌های امداد خودرو صادر می‌کنیم و ارائه خدمات توسط آنها در جاده‌های کشور، سفرهای ایمن و خوبی را برای مسافران در ایام نوروز داشته‌ باشیم.

افندی‌زاده با اشاره به اینکه از ۲۵ اسفندماه الی ۱۵ فرودین ۹۱ هیچ عملیات راهسازی و جاده‌سازی نخواهیم داشت، اظهار داشت: طی این ایام مجوز تردد خودروهای سنگین ترافیکی و وسایل نقلیه سنگین، صادر نخواهد شد و در این‌باره محدودیت‌هایی داریم تا زمینه برای حمل و نقل ایمن مسافری فراهم شود البته مگر آنکه برای حمل کالاهای ضروری و مواد غذایی فاسد شدنی تمهیداتی اندیشیده‌ایم.



* سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان برای نصب علائم و تجهیزات ایمنی هزینه می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: سازمان راهداری معمولاً سالانه بین ۷۵ تا ۱۰۰ میلیارد تومان در رابطه با نصب علائم، تجهیزات ایمنی و سیستم‌های هوشمند جاده‌ها هزینه می‌کند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه طرح نوروزی از ۲۵ اسفندماه آغاز می‌شود و فصل سرما هم در حال سپری شدن است، به تمام ادارات راه و ترابری استان‌ها ابلاغ کرده‌ایم که تا ۲۵ اسفند‌ماه نسبت به بازسازی علائم و تمیز کردن آنها اقدام کنند.

افندی‌زاده یادآور شد: با توجه به اینکه یکی از بحث‌های عمده وزارت راه در کاهش تصادفات رانندگی و افزایش ایمنی سفر، مدیریت علائم است، به این امر توجه خاصی خواهیم داشت و قطعاً در کاهش سوانح رانندگی تأثیرگذار خواهد بود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد: تلاش می‌کنیم طی مدت باقی‌مانده تا ایام نوروز نسبت به ترمیم و روکش آسفالت راه‌هایی که در زمستان دچار آسیب شده بودند اقدام کنیم تا بتوانیم از ۲۵ اسفندماه با آغاز سفرهای نوروزی در خدمت مسافران باشیم.



* ۱۱۵۷ اکیپ راهداری و ۱۱۵۰۰ راهدار در خدمت مسافران نوروزی


وی خاطرنشان کرد: بیش از یک هزار و ۱۵۷ اکیپ راهداری طی این ایام در جاده‌های کشور مستقر هستند، همچنین ۷۱۲ اکیپ تعمیراتی و امدادی و ۱۱ هزار و ۵۰۰ راهدار در خدمت مسافران خواهند بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: البته معمولاً هر اکیپ متناسب با حجم ترافیک در جاده‌های کشور مستقر خواهند شد و بر سفرهای نوروزی و انجام صحیح آن نظارت دارند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یادآور شد: طی این ایام اگر مسافران با مشکلاتی نظیر برف و کولاک مواجه شوند، اکیپ‌های امدادی و نیز ۶۲۵ راهدارخانه در اختیار مسافران خواهند بود.

وی ادامه داد: طی این ایام تمامی امکانات سازمان راهداری در قالب ادارات کل حمل و نقل پایانه‌ها، ادارات کل راه و ترابری و دفاتر و مراکز سازمان راهداری دراختیار مسافران خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: همچنین‌ امسال همانند سال‌های گذشته امکانات ارتباطی نظیر سامانه ۳۰۰۰۱۴۳ در اختیار مسافران خواهد بود و آماده دریافت پیام‌های آنها هستیم.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یادآور شد: همچنین در سال جاری تلاش کردیم پایگاه اطلاعاتی خود را نسبت به ارائه خدمات به مسافران نوروزی افزایش دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: سامانه پیامک ۱۰۰۰۱۴۱، تلفن گویای ۱۴۱ و همچنین پایگاه اینترنتی www. iran۱۴۱. ir تمامی اطلاعات مربوط به جاده‌های کشور را در اختیار مسافران نوروزی قرار می‌دهد تا بتوانند با اطلاع بیشتر نسبت به وضعیت تردد در جاده‌های کشور، اقدام کنند.



* دستورالعمل طرح افزایش ایمنی و حمل و نقل مسافران نوروزی در سال ۱۳۹۱


وی خاطرنشان کرد: چندی پیش دستورالعمل طرح افزایش ایمنی و حمل و نقل مسافران نوروزی در سال ۱۳۹۱ با هدف اتخاذ تمهیدات لازم در خدمات‌رسانی مناسب و مطلوب به مردم و توصیه‌های ایمنی از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به ادارات حمل و نقل و پایانه‌های سراسر کشور ابلاغ شد.

‌معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در دستورالعمل یادشده، به منظور تأمین امنیت، آسایش و رفاه هرچه بیشتر مسافران در سفرهای بین‌شهری مقرر شده است در زمینه برقراری محدودیت جابه‌جایی محمولات ترافیکی در ایام اجرای طرح نوروزی در استان‌ها تدابیر لازم اتخاذ شده و مدیران فنی شرکت‌ها و مؤسسات حمل و نقل ناوگان عمومی جاده‌ای در اعمال دقت نظر بیشتر جهت تایید سلامت فنی وسایل‌نقلیه مسافربری قبل از اعزام به سفر اقدام کنند.

افندی‌زاده افزود: هماهنگی با سازمان‌های مسئول در زمینه فعالیت گروه‌های امداد فنی خودروها در طول راه‌ها و آماده‌سازی و ارائه خدمات پایگاه‌های امداد و نجات در طول راه‌ها در مدت اجرای طرح نوروزی از دیگر بندهای این دستورالعمل است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تداوم فعالیت بیش از ۱۱۰ مرکز مکانیزه معاینه فنی خودروهای سنگین در ایام تعطیلات طرح نوروزی را از دیگر موارد مصوب دستورالعمل دانست.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در این راستا به مدیران استان‌ها ابلاغ شده است تا مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین تحت پوشش را موظف کنند تا به صورت مستمر فعال بوده و خدمات لازم را به دارندگان وسایل‌ نقلیه ارائه کنند؛ همچنین مقرر شده است کارگروه نظارت بر نحوه فعالیت مراکز یادشده نیز نسبت به ایفای مأموریت خود در امر نظارت بر عملکرد این مراکز اقدام کنند.

‌افندی‌زاده با تأکید بر اهمیت نظارت بر ارتقای سطح خدمات در این ایام، خاطرنشان کرد: وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای کشور در شرایط مطلوبی قرار دارد؛ ‌سازمان راهداری با تدابیر و مدیریت، بستر لازم جهت رقابت سالم در بین شرکت‌های مسافربری را فراهم کرده و هریک از شرکت‌ها برای ارائه خدمات بهتر و بیشتر و جلب مشتری در تلاش هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: همچنین طی تعامل انجام شده با تشکلهای صنفی حمل و نقل آمادگی کامل برای جابهجایی مسافران در ایام نوروز برقرار است.