برنج تراریخته در بازار وجود ندارد

 محمد حسین عزیزی مدیر فراورده‌های خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در برنامه تهران کلینیک رادیو تهران در رابطه با محصولات تراریخته بدون برچسب گفت: بیش از ۹۰ درصد روغن‌هاى مصرفى وارداتی است. بحث روغن‌هاى تراریخته بحث امروز نیست بلکه حدود 40 سال است که روغن‌هاى تراریخته وارد و استفاده مى‌شود و فقط در مورد سویا و ذرت وآفتابگردان وپنبه دانه است که در روند آن اصلاحاتی انجام شده است.

اخبار اجتماعی- ​وی افزود: سویا تراریخته است و روی پروتئین و ژن ها را تغییر می‌دهد. در سراسر دنیا این محصولات تصفیه می‌شوند و برچسب روی آن‌ها ثبت نمی‌شود ولی ما این کار را تا حدودی انجام داده و روی روغن‌ها عنوان تراریخته یا غیر تراریخته نوشته شده است.

عزیزی در رابطه با برنج‌های تراریخته بیان کرد: در دنیا ما برنج تراریخته نداریم و در ایران هم به هیچ عنوان برنج تراریخته نه وارد و نه مصرف مى شود، بلکه فقط در مورد برخی محصولات مانند پنبه دانه و ذرت صدق می‌کند‌.

وی افزود: تمام مواد غذایی که در سیستم رسمی وجود دارد، تحت کنترل است و نسبت به محصولات تراریخته اکثر نظرات مثبت است و اکثرا موافقند.

عزیزی خاطرنشان کرد: موضع وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در زمینه مصرف مواد تراریخته موضع موافق است. از نظر سازمان غذا و دارو تمام محصولاتی که در بازار تولید و توزیع شده است ضرری ندارد و ما صرفا جهت اطلاع برچسب‌ گذاری انجام می‌دهیم.