به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس ، اسکندر مومنی ظهر امروز در آیین آغاز بهکار سامانه هوشمند ثبت تخلفات رانندگی در محور هراز با اشاره به اینکه هماکنون این سامانه هوشمند در محورهای تهران مشهد، اصفهان و شیراز به کارگیری شده، اظهار داشت: محور هراز و فیروزکوه نیز امروز راهاندازی شده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس تصویب برنامه پنجم توسعه مسیر اردبیل - مشهد نیز به سامانه هوشمند ثبت تخلفات ترافیکی مجهز می‌شود، یادآور شد: براساس طرحی که در دست مطالعه داریم محورهای شمال کشور با پرنده‌های فوق سبک و بدون سرنشین کنترل می‌شوند.

مومنی با بیان اینکه جاده‌های شمال کشور در هر هفته شاهد یک طرح ترافیکی است، عنوان کرد: ترافیک جاده‌های شمال محدود به زمان خاصی نیست.

وی با تاکید بر اینکه امروز استفاده از فناوری‌های روز دنیا یک رویکرد انتخابی نیست، گفت: امروز استفاده‌ها از این تکنولوژی‌ها یک ضرورت به شمار می‌رود.

رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی با اعلام اینکه در سال ۸۰ تعداد خودروهای کشور ۴ میلیون خودرو بود، ادامه داد: این میزان اکنون در سال ۸۵ به ۷ میلیون خودرو و در سال جاری به ۱۴ میلیون خودرو رسیده است.

* پایان دهه ۹۰ افزایش بیش از ۳۰ میلیون خودرو

این مسئول تصریح کرد: در این مدت تعداد خودروهای کشور دو برابر شده و پیش‌بینی می‌شود تعداد خودروهای کشور در پایان دهه ۹۰ به بیش از ۳۰ میلیون خودرو افزایش پیدا کند.

مومنی بیان داشت: این میزان به غیر از موتورسیکلت‌ها است که در یک سال گذشته فقط ۸۰۰ هزار موتورسیکلت شماره‌گذاری شده است.

وی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی می‌کنیم سالانه دو و نیم میلیون وسیله نقلیه موتوری در کشور اضافه شود، ابراز داشت: کنترل این میزان وسیله نقلیه با روش‌های سنتی امکان‌پذیر نیست.

* ۲ هزار کیلومتر از راه‌های کشور هوشمند کنترل می‌شوند

مومنی با بیان اینکه در سال ۹۱ برنامه‌ داریم ۲ هزار کیلومتر از راه‌های کشور را زیر ‌پوشش سامانه هوشمند قرار دهیم، یادآور شد: ان سامانه‌ها در کاهش تصادفات و تلفات در این محورها نقش اساسی داشته است.

مومنی با تاکید بر اینکه رویکرد عمده در مباحثترافیکی فراهم کردن بستری برای اجرای قوانین و مقررات است، ادامه داد: فرهنگ‌سازی و استفاده از سیستم‌های هوشمند نیز از جمله رویکردها دراین زمینه به شمار می‌رود.

وی با اشاره به در سال‌‌ جاری تعداد جان‌باختگان و مصدومان حوادثترافیکی ۲ هزار نفر کاهش داشته است، عنوان کرد: در این بخش ۱۰ هزار میلیارد تومان خسارت کمتری به مردم وارد شده است.

فرمانده راهنمایی و رانندگی ناجا با اعلام اینکه این به غیر از ارزش معنوی است که حفظ جان انسان دارد، متذکر شد: باید به نتایج کاهش تالم روحی جامعه در این زمینه نیز توجه شود.

این مسئول با تاکید بر اینکه تلفات ترافیکی در کشور ۱۴ درصد کاهش داشته است، اذعان داشت: استفاده از سیستمهای هوشمند در این زمینه بیتاثیر نبوده است.