تازه ترین خبرها از بحث حذف کنکور

محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه پرسشگر که با موضوع «بازنگری سند تحول بنیادین» روی آنتن رفت،  در پاسخ به این سوال که آیا اسناد بالادستی کاربردی هستند یا خیر گفت: برای پاسخ به این سوال باید بگویم که تقشه جامع علمی کشور بر دو سند دیگر اشراف دارد و یک سند بالادستی برای دو سند دیگر است این دوسند سند تحول بنیادین و سند اسلامی شدن دانشگاه ها است که در واقع سند تحول بنیادین آموزش عالی و علم و فناوری است.

اخبار اجتماعی - وی ادامه داد: نقشه جامع علمی کشور سندی تئوری است و خط و خطوط را نشان می دهد و بیش از ده ها هزار ساعت نفر بر روی آن کار کرده اند. 

زاهدی در پاسخ به این سوال که ما چه زمانی می توانیم بفهمیم این اسناد تاثیر گذار هستند یا خیر گفت: این اسناد و زیر مجموعه های آن کاربردی هستند اما در اجرای آنان چند پارامتر وجود دارد اولین پارامتر اراده دولت و مسیولان مربوطه در آن حوزه است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: دیگر پارامترها حرفه ای نگاه کردن به مسایل، عمل کردن حرفه ای، پرهیز از سیاسی بازی و کار تزیینی نبودن است. در بحث و پارامتر اول که همه توجهات باید به سند باشد بحث سند ۲۰۳۰ ایجاد می شود در این مساله اراده باید باشد.

زاهدی با بیان اینکه دولت در مقطعی اراده بر این مساله نداشته است گفت: در سند اسلامی شدن به پژوهش و فناوری توجه می شود که باید در پایان برنامه پنجم جی پی دی پژوهش به ۳درصد برسد که هنوز به یک درصد هم نرسیده است. این اتفاق در درون وزارت آموزش و پرورش و علوم نیافته و این اراده وجود نداشته است.

وی به ترویج پژوهشگاه ها در سند اسلامی شدن دانشگاه اشاره کرد و افزود: رهبری فرمودند در دانشگاه ها باید پژوهشگاه ایجاد شود این موضوع چقدر تحقق یافته است باید دانشگاه ها اندیشکده وجود داشته باشد ما چقدر در ایجاد این موضوع کمک کردیم. 

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه گفت: در این موضوع که ستاد راهبری نقشه جامع کشور فعال است شکی نیست اما باید در عمل ببینیم کارها به چه صورت انجام شده زیرا در سال ۱۴۰۴ باید به چشم انداز مورد نظر برسیم.

زاهدی گفت: جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ در بحث علم و فناوری باید کشوری باشد که چند ویژگی دارد یکی از این ویژگی ها این است که در تولید توسعه علم و فناوری و به کارگیری دستاوردهای آن توانا باشد. رتبه ما اکنون در تولید مقاله ۱۶ در دنیا، در حوزه شاخص نواوری رتبه ۶۵، در کارافرینی ۷۳ و در کسب و کار این رتبه ۱۲۸ است که با نقطه مطلوب خیلی فاصله داریم ریشه این فاصله عدم اراده مسئولان است.

وی تصریح کرد: در سند تحول بحث رتبه بندی فرهنگیان آمده که ۷ سال در مجلس آن را پیگیری گردیم و دولت قول داده است. بحث حذف کنکور در سال ۸۷ برای اولین بار مطرح شد که اراده در این زمینه نبود در سال ۹۱ نیز کار جدی صورت نگرفت چون قرار بود ظرف ۵ سال انجام شود.

زاهدی گفت: ما گفتیم باید آزمون های استاندارد جایگزین کنکور شود چرا آموزش و پرورش این موضوع را سازماندهی نکرده است که این آزمون ها را داشته باشیم‌.