تشریح ضوابط فعالیت تاکسی های اینترنتی پس از ابلاغ دستورالعمل هیئت دولت

مرتضی ضامنی مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور درباره ابلاغیه دستورالعمل فعالیت تاکسی‌های اینترنتی از سوی دولت گفت: دستور العمل فعالیت تاکسی های اینترنتی از سوی وزارت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه و بر اساس تکلیف هیئت دولت ابلاغ شد.

اخبار اجتماعی-مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور با تأکید بر این نکته که تاکسی‌های اینترنتی نیاز به ساماندهی داشتند،گفت: در موضوع ساماندهی تاکسی‌های اینترنتی اختلاف نظر‌های فراوانی وجود داشت و فعالان این حوزه اعتقاد داشتند که نباید فعالیت تاکسی‌های اینترنتی ذیل شهرداری‌ها باشد.

ضامنی ادامه داد: این موضوع در هیئت دولت مطرح شد و موضوع نظارت بر عملکرد آن‌ها طی دستورالعملی از سوی وزارت کشور و وزارت صمت پس از کش و قوس‌های فراوان ابلاغ شد.

او با اشاره بر این نکته که طرف های ذی نفع پذیرفتند که بر عملکرد تاکسی‌های اینترنتی باید نظارت وجود داشته باشد، گفت: بر اساس این دستورالعمل ارائه دهنده سرویس‌های تاکسی‌های هوشمند باید به تائید شهرداری‌ها برسند و بر اساس ضوابط و دستورالعمل فعالیت کنند و در ادامه تاکسی‌های اینترنتی که فعالیت آن‌ها به صورت حرفه‌ای محسوب می‌شود (در طول روز بیش از ۷۰ کیلومتر مسافت طی می‌کنند) باید ۲ نوبت در سال معاینه فنی خودرو اخذ کنند.

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور  در توضیح روند تأیید صلاحیت راننده‌های تاکسی‌های اینترنتی بیان کرد: بر اساس این دستورالعمل تأیید صلاحیت رانندگان تاکسی‌های اینترنتی نیز به مانند سایر ناوگان حمل و نقل عمومی است و آن‌ها باید آزمایش‌هایی، چون تست اعتیاد، سلامت روان، عدم سوء پیشینه و... را اخذ و ارائه کنند.

ضامنی با تأکید بر اینکه پیش‌تر اطلاعات تاکسی‌های اینترنتی مورد پایش قرار نمی‌گرفت، تصریح کرد: بر اساس این دستورالعمل(دستور العمل فعالیت تاکسی های اینترنتی) سامانه‌ای در وزارت کشور راه اندازی می‌شود تا اطلاعات سفر تاکسی‌های اینترنتی را ثبت کند و این امر موجب می‌شود هم مردم بتوانند با اطمینان از خدمات تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنند و هم فعالیت رانندگان و شرکت‌ها چهارچوبی داشته باشد.

او در توضیح سن فرسودگی تاکسی‌های اینترنتی گفت: برای تعیین و تکلیف سن فرسودگی خودرو تکالیفی در دستور العمل آمده است و بر اساس آن رانندگان و شرکت‌های تاکسی‌های اینترنتی موظف شدند سن فرسودگی ناوگان خود را با قانون موجود منطبق کنند.

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در پاسخ به این سئوال که دستورالعمل فعالیت تاکسی های اینترنتی از چه زمانی لازم به اجرا است تاکید کرد: از زمانی که دستورالعمل تاکسی های اینترنتی ابلاغ شد از همان لحظه لازم به اجراست و اطلاعات فعالیت شرکت‌های تاکسی های اینترنتی تا قبل از راه اندازی سامانه یکپارچه وزارت کشور در لوح‌های فشرده ذخیره و ارائه می‌شود.

ضامنی با اشاره به سهم ۲ درصدی شهرداری ها از فعالیت تاکسی‌های اینترنتی بیان کرد: شرکت‌های تاکسی‌های اینترنتی بر اساس فعالیت در شهر‌ها و استفاده از زیر ساخت های شهری باید ۲ درصد از درآمد خود را به شهرداری‌ها اختصاص دهد.

او در پاسخ به این سئوال که آیا شرکت‌های اینترنتی تا به امروز به دستورالعمل فعالیت تاکسی‌های اینترنتی اعتراضی داشته‌اند یا خیر؟ گفت: دستورالعمل فعالیت تاکسی‌های اینترنتی پس از برگزاری جلسه‌های متعدد با حضور نمایندگان شرکت‌های تاکسی های اینترنتی تهیه و تنظیم شد و این پیش بینی نمی‌شود که اعتراضی نسبت به آن وجود داشته باشد.

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور تصریح کرد: فعالیت تاکسی‌های اینترنتی شاید در بعضی از موارد ضعف‌هایی داشت، اما با ابلاغ این دستورالعمل فضای نابسامان این حوزه ساماندهی شد.