حناچی: درصورت عدم مناسب‌سازی، طرح‌های عمرانی را افتتاح نمی‌کنیم

پیروز حناچی شهردار تهران در همایش گرامیداشت روز جهانی سالمند که صبح امروز در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد سالخوردگی را یکی از چالش های امروز جوامع برشمرد و گفت: براساس گزارش‌های سازمان ملل، سالخوردگی چند ویژگی دارد نخست اینکه بی‌سابقه است و در طول تاریخ جمعیت دنیا مشابه نداشته و فراگیر است و سوم خصیصه آن این است که سرسخت و بازگشت ناپذیر است.

اخبار اجتماعیوی ادامه داد: در حال حاضر با افزایش بهداشت در سطح جوامع، زندگی سالمندی و امید به زندگی در کشور افزایش یافته و به تبع آن به جمعیت سالمندان هم افزوده شده است.

حناچی خاطرنشان کرد: اگر برای سالمندان برنامه داشته باشیم این مسئله تبدیل به تهدید نمی شود.

شهردار تهران با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۳۰ یک چهارم جمعیت کشور را افراد سالمند تشکیل خواهند داد، گفت: جمعیت سالمند  تهران یک درصد  بالاتر از نرم آمار کشوری است.

وی با اشاره به اینکه در منطقه ۳، ۲۱ درصد جمعیت و در منطقه یک و شش، ۱۶ درصد جمعیت سالمند دارند گفت: همچنین مناطق ۲،۵،۴ و ۳ بیشترین جمعیت سالمند را به خود اختصاص داده‌اند و این امار بدین معناست که باید توجه ویژه‌ای برای مناسب سازی مناطق شهر تهران برای سالمندان داشته باشیم.

حناچی براساس مطالعات انجام گرفته اعلام کرد: ۶۶.۵ درصد جمعیت سالمندان مستقل هستند و ۱۱.۹ درصد در انجام کار های پایه‌ای وابسته اند، گفت: باید به حلّ معضل مناسب‌سازی توجه کنیم، چراکه ۲۵.۴ درصد سالمندان طی شش ماه گذشته در سطح شهر تهران یک بار به زمین خوردند و با توجه به شرایط بحرانی پوکی استخوان در کشور باید به این مسئله توجه ویژه شود.

وی ادامه داد: توجه به سلامت روانی و اجتماعی سالمندان موضوع مهمی است که باید به آن توجه کنیم و در سرای محلات این شرایط عادی بر هم شده که سالمندان نشاط در کنار هم بگذرانند.

شهردار تهران با اشاره به اینکه نزدیکه ۴۱ درصد از زنان و ۲۸.۸ درصد مردانه شهر تهران سالمند هستند، گفت: متاسفانه عمده جمعیت سالمندان دچار افسردگی هستند که میزان افسردگی زنان به کمین برابر افسردگی مردان است.

حناچی ارتقاء رفاه اجتماعی را در این زمینه تاثیرگذار دانست و گفت: بر اساس گزارش واصله ایران در میان کشور های جهان جزو ۱۰  کشور موفق در زمینه سالمندان  ارزیابی شده و در زمینه سالمندان اقدامات اجتماعی خوبی انجام داده است.
وی افزود: در سال ۹۱ در شورای شهر تهران طرح  شهر دوستدار سالمند به تصویب رسید، که در زمینه مناسب‌سازی ایجاد فضای امن فعال شده‌ایم.

حناچی خاطرنشان کرد: درموضوع معلولین که جمعیت ۳۱.۵ درصدی را تشکیل می‌دهند مناسب سازی در حال انجام است، اما اگر دیگر جمعیت هایی که نیازمند مناسب‌سازی هستند و به این جمعیت بیفزایم می‌فهمیم که الزام خیلی زیادی برای مناسب سازی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری تهران در صورت عدم مناسب‌سازی طرح‌های عمرانی، این طرح‌ها را افتتاح نمی‌کند.