طرح ناموفق شهرداری تهران برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا

پس از اجرای طرح ترافیک جدید تهران که در محدوده طرح زوج یا فرد به اجرا درآمد و به طرح کاهش معروف است، پلیس راهور بررسی‌های خود را در این خصوص انجام داده و مشخص شد که این طرح تاثیری در کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک نداشته است.

اخبار اجتماعی سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا به تازگی با اشاره به نامه رسمی پلیس به شهرداری ، می‌گوید: «با دستور فرمانده ناجا بنا شد تا نامه‌ای با امضای رییس پلیس پایتخت به آقای حناچی ارسال شود. در این نامه پلیس راهنمایی و رانندگی از شهرداری تهران در خواست کرده است که این طرح را متوقف کند، چرا که همانطور که به زیان مردم و ترافیک بوده و منجر به کاهش آلودگی هوا نیز نشده است»

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با انتقاد از این طرح شهرداری تهران می‌گوید: «به نظر می رسد آنچه که اصرار شهرداری هست بیشتر برای پولش است و ربطی به مدیریت ترافیک ندارد، چون درآمد زیادی دارد و هیچ خیر و صلاحی برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا در آن وجود ندارد.»

اما پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا طرح جدیدی برای حل این مشکل دارد، در طرح پیشنهادی تعداد چهار میلیون خودرو در تهران را را به یک سوم تقسیم و زمان حضور مجاز خودرو در محدوده طرح کاهش را از یک و نیم روز طرح فعلی به دو روز در هفته افزایش داده شده است. پلیس برای تردد بیشتر از آن نیز خواستار اعمال ماده 18 شده است، یعنی اگر فردی بیشتر از حد مجاز وارد این محدوده شد باید جریمه شود.
همچنین ترکیب شورای ترافیک تهران و رای پلیس در این شورا موضوع دیگری است که سردار هادیانفر به آن اشاره کرده و گفته است: «از شهردار تهران خواسته‌ایم تا این موضوع را در جلسه شورای ترافیک مطرح کند. پلیس راهنمایی و رانندگی براساس قانون مدیریت ترافیک بر عهده دارد این درخواست بر اساس نظرات و کارشناسی‌ها در مورد طرح کاهش انجام شده و رییس پلیس راهور تهران اظهارنظرهای فنی را بیان و نگارش نامه نیز پس از این موارد مطرح شد.»

به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا «در نامه پلیس صراحتا تاکید شده که این طرح نیاز شهر تهران را برای کاهش ترافیک را مرتفع نکرده است و و بار مالی را بر مردم اضافه کرده است.» همچنین پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا قرار است در صورت بی‌توجهی شهرداری تهران به این موضوع در جلسه شورای ترافیک در جهت در ایفای حق و حقوق این موضوع را پیگیری کند.

 محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ نیز در خصوص اجرای طرح ترافیک جدید کاهش آلودگی هوا معتقد است: «این طرح پیشنهاد سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران به شورای ترافیک تهران بود که پس از تصویب نهایی از ابتدای تیر ماه در حال اجراست و پلیس هیچ منفعت یا برداشت اقتصادی از این طرح ندارد.»

اما طرح ناموفق شهرداری تهران برای «مقابله با ترافیک» و «کاهش آلودگی هوا » در صحن شورای اسلامی شهر نیز مورد رسیدگی قرار گرفت و شهردار تهران در این رابطه تذکر دریافت کرد. حجت نظری ، عضو شورای شهر تهران در مورد اجرای طرح جدید ترافیک می‌گوید: «این طرح سه ماه و 7 روز از اجرایش می‌گذرد ولی به هدف اصلی که کاهش ترافیک و کاهش آلودگی هوا بوده نرسیده است در سال گذشته که طرح زوج و فرد اجرا می‌شد طی 93 روز ابتدای سال هوا 80 روز سالم و 13 روز ناسالم بود ولی امسال در همین مدت تنها 75 روز سالم بود.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه معاون شهردار وعده داده بود با اجرای طرح کاهش آلودگی هوا وضعیت هوای تهران بهبود یابد ولی این مسئله محقق نشد، اظهار داشت: «وضعیت هوای تهران در 6 روز اول پاییز به صورتی بود که سالم بود ولی امسال دو روز هوای ناسالم داشتیم گره ترافیکی نیز امسال با همزمان با بازگشایی مدارس بیشتر شده و نارضایتی‌هایی اجرای طرح کاهش آلودگی هوا به همراه داشته است.»