توصیه های طب ایرانی – اسلامی برای سفر سالم در اربعین

دکترعلی میرزایی حکیم و طبیب ایرانی – اسلامی و دانش آموخته طب اسلامی – ایرانی در این گفت و گو توصیه های کاربردی ویژه سلامت تغذیه وجسمی زائران را عنوان کرده که در ادامه آمده است.

اخبار اجتماعی-این روزها پیاده روی اربعین در فواصل بین شهرهای زیارتی مشتاقان زیادی از مسلمانان؛ شیعیان و آزادگان جهان را به سمت خود جلب می کند؛ با توجه به حضور میلیونی مردم مسلمان ایران دراین مراسم پر فیض چه توصیه هایی برای عدم ابتلا به تاول های ناشی از پیاده روی دارید؟

قطعا پیاده روی اربعین یکی از قواعد ظهور منجی عالم بشریت به شمار می رود؛ چرا که دو اصل ظواهر و قواعد اصولی را یادآور می کند که با مشاهده آن می توان هر چه بیشتر به نزدیک تر شدن عالم و عالمیان به ظهور نجات بخش عالم بشریت امیدوار تر شد. فاصله 80 تا 90 کیلومتری پیاده روی های بین شهرهای مذهبی و عتبات عالیات در عراق در این ماه که هوای عراق نسبت به ایران بسیار گرم تر است ممکن است منجر به مشکلاتی شود؛ از این رو برخی پیاده روی در شب را توصیه می کنند تا از گرمای آفتاب درامان باشند؛ از نظرپزشکی دوری از گرما زدگی و برداشتن کوله سبک برای عدم ابتلا به دردهای کمر در طول مسافت عنوان شده ضروری است. در خصوص عدم ابتلا به تاول و پا دردهای ناشی از پیاده روی های طولانی نیز پیشنهاد می شود زائران از کفش های نو و تازه خریداری شده استفاده نکنند؛ حداقل یک ماه از خرید کفش وپوشیدن آن گذشته باشد؛ به این معنا که مدتی با کفش راه رفته باشند تا پایشان به آن عادت کرده باشد؛ حتی المقدور برای جلوگیری از قارچ یا تاول به دلیل رطوبت پا از دمپایی یا صندل ها استفاده کنند.

یکی از مسائل نگران کننده در تمام سفرهای خارج از کشور ابتلا به عفونتهاست دراین باره چه پیشنهادی دارید؟

همراه داشتن نمک دریای اصل نه نمک هایی که به عنوان نمک دریا به صورت تقلبی در بازار فروخته می شود؛ اگر امکان تهیه نمک دریای واقعی کم بود زائران می توانند با همراه داشتن سنگ نمک از مقوله عفونت کمتر آسیب ببینند؛ با این روش که حتما قبل و بعد از هر غذا مقداری از نمک سنگ نمک میل کنند. همچچنین توصیه می شود هر شب مقدار کمی اسپند به اندازه یک قاشق مرباخوری با آب شسته و سپس با یک لیوان آب قورت دهند؛ قورت دادن اسپند مانع از بیماریهای گوارشی واسهال می شود وعلائم مربوط به اسهال را نیز برطرف می کند. در مبتلایان به عفونتهای حلقی  بهتر از قبل از عزیمت به عتبات عالیات دوره درمان را کنترل و کامل کنند؛ درغیر این صورت در طول رفت و برگشت به عتبات عالیات مقداری پودر آویشن؛ نعنا و پونه همراه داشته باشند و روزی سه وعده در حد یک قاشق مرباخوری در یک لیوان آب جوش ریخته بعد از پانزده دقیقه دم کشیدن میل نمایند.

در طول پیاده روی عرق سوز شدن نیز محتمل است؛ توصیه طب سنتی و اسلامی برای این مشکل چیست؟

روغن حیوانی برای ساییدگی وعرق سوزی در نواحی پا وزیر بغل مفید است. اگر زوار به روغن زرد گاوی دسترسی ندارند؛ می توانند  از پماد اکسید دو زنگ استفاده کنند. زائران عزیز از  گرد وخاک ها نترسند چرا که  جنبه آلودگی میکروبی آن بسیار کم است و کمتر کسی را به آلودگی عفونی دچار می کند؛ مگر اینکه فرد از قبل سابقه عفونت یا آلودگی داشته باشد که در کاهش سیستم ایمنی بدن علائم آن آشکار می شود. برای کسانی که ضعف مشکلات سیستم ایمنی یا تنفسی دارند همرا داشتن  ماسک فیلتر دار و تعویض دو بار در روز بسیار مهم است.

توصیه غذایی خاصی برای عموم زائران وجود دارد؟

بله.بهتر اس زائران از صبحانه اول وقت کامل و شام سر وقت مناسبی میل کنند و از وعده نهار پرهیز نمایند.به هیچ وجه بین غذا آب نخورند؛ وارد هر شهری می شوند، غذایشان را با پیاز همان شهر میل کنند که مانع ابتلا به بیماریهای  عفونی گوارشی می شود.

رفع عطش نیز یکی از مواردی است که میل به آب یخ را افزایش می دهد برای این مورد با توجه به زیان بار بودن خوردن آب یخ چه توصیه ای دارید؟

با توجه به گرم و خشک بودن هوا میل به رفع عطش از طریق خوردن آب یخ بر حسب عادت ایرانی ها افزایش می یابد؛ با توجه به اینکه آب یخ عطش را به صورت موقتی رفع می کند و کمتر از نیم ساعت دوباره دچار عطش می شویم؛ انتظارمی رود آب جوش را ولرم کرده میل نمایند یا از خرمایی که با روغن کنجد روکش شده برای کنترل گرما و از بین بردن صفرا میل شود.

اگر زائران به دلیل عفونت یا حساسیت ها به تب مبتلا شدند چه توصیه ای برای آنها دارید؟

در صورت ابتلا به تب به دلیل عفونت یا قرار گرفتن در گرما؛  یکی از راحت ترین کارها پاشویه و گذاشتن  دستمال روی سر است. یک راه جالب تر هم آن است که  پیاز را نصف کنند و روی کف پا بگذارند؛ در کمتر از چند دقیقه تب به سرعت کاهش می یابد.