به گزارش افکار نیوز به نقل از ايسنا، دكتر محمدمهدي آخوندي كه در مراسم آغاز عمليات احداث مجتمع تحقيقاتي، آموزشي و درماني ابنسينا سخن ميگفت، اظهار كرد: ۱۴ سال از شكلگيري ايده پژوهشگاه ابنسينا در سال ۱۳۷۶ و ۱۳ سال از تشكيل آن در جهاد دانشگاهي ميگذرد. ايدهاي براي تاسيس پايگاهي علمي، تحقيقاتي و بسط و توسعه علمي در دو زمينه جديد و مورد نياز باروري و ناباروري و سرطان كه هم از نظر تكنولوژي و هم از نظر رفع نياز درماني، نيازمند رشد و توسعهي جهاني است.

وی در ادامه با اشاره به تاریخچه‌ تاسیس و فعالیت این پژوهشگاه خاطرنشان کرد: از نظر توسعه‌ فضای کالبدی، این پژوهشگاه از ۱۲ متر در سال ۷۷ به هفت هزار و ۱۰۰ متر در سال ۹۰ رسیده و در این پروژه‌ در حال ساخت نیز زمینی به مساحت پنج هزار متر مربع در کرج برای آزمایشگاه حیوانی و زمینی در بزرگراه نیایش تهران به وسعت پنج هزار متر مربع برای مجتمع تحقیقاتی، آموزشی و درمانی ابن سینا اختصاص یافته است. همچنین این پژوهشگاه در سال ۷۷ با ۱۲ نفر نیروی انسانی کار خود را آغاز کرد و هم اکنون بیش از ۴۶۰ نیروی انسانی دارد.

آخوندی با بیان این که تلاش برای تهیه‌ دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز پژوهشگران و ایجاد زمینه‌های همکاری مشترک با مراکز تحقیقاتی داخلی و خارجی از جمله فعالیت‌های این پژوهشگاه در راستای توسعه‌ تجهیزات است، تصریح کرد: برای توسعه‌ اعتبارات با وجود این که جهاد دانشگاهی، نهادی عمومی و غیر دولتی بوده و اعتبارات دولتی آن به منزله‌ کمک برای توسعه است در راستای تامین اعتبارات مرتبط با فعالیت‌ها در سه زمینه‌ تاسیس مرکز درمان ناباروری، جهت‌گیری برای تولید داروهای مورد نیاز درمان سرطان و پیگیری مستمر برای افزایش اعتبارات دولتی به هفت میلیارد تومان در سال جاری تلاش کرده و می‌کنیم.

رییس پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن‌سینا در خصوص فعالیت‌های پژوهشی این پژوهشگاه عنوان کرد: پژوهشگاه ابن‌سینا از یک گروه پژوهشی در سال ۷۸ به ۱۱ گروه در سال جاری رسیده و از یک پژوهشکده‌ بیوتکنولوژی تولید مثل به سه پژوهشکده‌ آنتی بادی منوکلونال، نانوبیوتکنولوژی‌ و بیوتکنولوژی تولید مثل توسعه پیدا کرده است. همچنین تاکنون ۱۸۳ طرح پژوهشی به پایان رسیده و ۷۶ طرح نیز در دست اجراست.

آخوندی ادامه داد: تاکنون ۶۵۳ خلاصه مقاله در کنگره‌های داخلی و بین‌المللی و ۴۰۵ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی و بین‌المللی و دهها اختراع در کشور به ثبت رسیده و امیدواریم در سال آینده بتوانیم نسبت به ثبت پتنت‌های بین‌المللی اقدام کنیم.

وی با اشاره به عضویت پژوهشگاه ابن‌سینا در شش شبکه‌ ملی پزشکی مولکولی، نانو، بیوتکنولوژی، سلول‌های بنیادی، سرطان و شبکه‌ آزمایشگاه‌های علمی ایران تصریح کرد: این پژوهشگاه دارای دو مجله‌ علمی پژوهشی تولید مثل و بیوتکنولوژی است که مجله‌ دوم موفق به ثبت در نمایه‌ ISI شده است. همچنین با تاسیس زیست بانک نمونه‌های نادر و ارزشمند در زمینه‌ تولیدمثل و سرطان و تاسیس سه مجموعه‌ Animal lab و یک آزمایشگاه موش‌های دارای نقص سیستم ایمنی که برای آنتی‌بادی‌های درمانی تولید شده کاربرد دارند به فعالیت خود ادامه می‌دهیم.

رییس پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی درباره‌ی فعالیت‌های آموزشی این پژوهشگاه در سال‌های فعالیت خود خاطرنشان کرد: این پژوهشگاه دارای ۱۵۰ دانش آموخته در مقاطع تحصیلات تکمیلی و ۳۴ دانشجوی در حال تحصیل است و توانسته مجوز چهار دوره‌ دکتری تخصصی در زمینه‌های ژنتیک، بیوتکنولوژی، ایمونولوژی و بیولوژی تولید مثل را هم از وزارت بهداشت اخذ کند.

آخوندی ادامه داد: پژوهشگاه ابن‌سینا با آغاز دوره‌های دکتری پژوهش محور توانسته در سال جاری مجوز برگزاری این دوره‌ها را برای ۲۰ دانشجو اخذ کرده و همچنین با ارتقای دفتر آموزش علوم خود نسبت به برگزاری ۱۷ سمینار و کنگره ملی، ۱۴۰ کارگاه و برنامه آموزشی و ۴۱۰ سخنرانی و نشست علمی اقدام کند.

وی همچنین در خصوص فعالیت‌های درمانی پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی ابن سینا عنوان کرد: این پژوهشگاه با تاسیس جامع‌ترین مرکز درمان ناباروری که با هدف تشخیص و درمان قطعی و مشارکت بیش از ۲۲ تخصص آغاز شده بود، فعالیت خود را ادامه داده و توانسته شش کلینیک تخصصی منحصر به فرد در زمینه‌های تشخیص و درمان ناباروری، تشخیص و درمان سقط‌های مکرر، اهداء و درمان های شخص ثالث، پره‌ناتولوژی، سلامت جنسی و درمان اندومتریوز راه‌اندازی کند. تاسیس جامع‌ترین آزمایشگاه تخصصی تشخیص طبی، ژنتیک مولکولی، سیتوژنتیک، ایمونولوژی، آندرولوژی و غیره از دیگر فعالیتهای پژوهشگاه ابن سینا در زمینه‌ درمان ناباروری است.

آخوندی ادامه داد: کمک به توسعه‌ی فعالیتهای کاربردی در حوزه بیوتکنولوژی در کشور با تاسیس مرکز رشد زیست فناوری ابن‌سینا و اخذ مجوز از وزارت بهداشت از دیگر فعالیتهای این پژوهشگاه بوده که در سال جاری هشت شرکت در این مرکز رشد و پارک فناوری البرز تاسیس شده است.

وی با بیان این که سقط‌های مکرر، اندومتریوز، حفظ باروری، اهدای گامت و جنین، سلامت جنسی، سلول‌های بنیادی مرتبط با سرطان تولید مثل، حیوانات تراریخته و اپیدمیولوژی ناباروری از اهداف و جهت‌گیری‌های تعیین شده در زمینه‌ی طب تولید مثل در پژوهشگاه ابن‌سینا است، اظهار کرد: همچنین در مینه‌ تشخیص و درمان سرطان، ایمینوتراپی با تولید آنتی‌بادی‌های منوکلونال و پلی‌کلونال و همچنین تولید واکسن‌های درمانی از جمله فعالیت‌های این پژوهشگاه بوده که تاکنون موفق به تولید ۵۷۲ کلون آنتی‌بادی منوکلونال علیه ۲۰۷ آنتی‌ژن مختلف شده‌ایم.

رییس پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی(ابن سینا) در ادامه با اشاره به دریافت مجوز آزمایشگاه رفرنس برای ۴۲ فرآورده از وزارت بهداشت و شناسایی این پژوهشگاه به عنوان مرکز معتمد وزارت بهداشت برای ارزیابی واکسن‌های MMR و DTP(سرخک، سرخجه، دیفتری، اوریون، کزاز و سیاه سرفه) خاطرنشان کرد: استقرار فناوری تولید آنتی‌بادی‌های منوکلونال در کشور، استقرار فناوری تولید آنتی‌بادی‌های منوکلونال درمانی از طریق مهندسی ژنتیک و تلاش برای رفع نیازهای آنتی بادی ‌های درمانی از طریق تاسیس مجتمع تولید آنتی‌بادی‌های منوکلونال با حمایت و همکاری وزارت صنایع از جمله فعالیت‌های پژوهشگاه ابن سینا در زمینه‌های درمانی است.

آخوندي در پايان به كارگيري فناوري نانو به عنوان يكي از شاخصترين فناوريهاي اخير در تشخيص و درمان هدفمند سرطان و بيماريهاي صعبالعلاج را از ديگر فعاليتهاي پژوهشگاه ابن سينا برشمرد و تصريح كرد: به كارگيري فناوري نانو در درمان سرطان و بيماريهاي صعبالعلاج با ساخت نانو ذرات كوانتومي در تشخيص درمان سرطان، ساخت نسل جديد ايمنوليپوزوم براي درمان سرطان پستان، سنتز و فعال سازي و بهينهسازي نانو ساختارهاي مغناطيسي براي ساخت رزين مغناطيسي در خالص سازي پروتئينها، طراحي و توليد هيدروژل هوشمند به منظور رهايش كنترل شده دارو، سنتز نانوذرات آنتي باكتريالهاي قوي و توليد داربستهاي نانويي در طراحي و كشت سه بعدي توليد بافت در پژوهشگاه ابن سينا دنبال ميشود. همچنين طرحهاي پژوهشي مشترك داخلي وبينالمللي و كسب افتخارات متعدد از جشنوارههاي ملي و بينالمللي از ديگر دستاوردهاي محققان اين پژوهشگاه است.