فراهم شدن امکان بازگشت زائران اربعین با قطارهای حومه‌ای

سعید رسولی اظهار کرد: طبق دستور وزیر راه و شهرسازی برای روزهای منتهی به مراسم اربعین و ایام بازگشت زائران که از شرایط خاصی برخوردار است تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده شده است. بر این اساس قطارهایی با برخورداری از ظرفیت خالی برای زائرانی که از قبل بلیت تهیه نکرده‌اند در نظر گرفته شد تا به صورت آزاد در پایانه‌های خرمشهر، کرمانشاه، همدان و اندیمشک مستقر ‌شده و مورد استفاده زائران قرار گیرند.

اخبار اجتماعی-وی با اشاره به هماهنگی صورت گرفته میان شرکت راه‌آهن و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای جابجایی زائران اربعین حسینی در پیک بازگشت، تصریح کرد: مقرر شد پس از انجام بررسی‌ به صورت موقت از قطارهای حومه‌ای با هدف افزایش ظرفیت جابجایی زائران در شبکه حمل‌ونقل ریلی در ایام اوج سفرهای اربعین استفاده شود. بر مین اساس کارشناسان راه‌آهن در حال برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت هستند.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت خطوط ریلی برای انتقال زوار الزاما بدون محدودیت نیستند. به این معنی که اگر در زمینه ناوگان محدودیتی وجود نداشته باشد، قطار‌ها برای توقف و تردد در خطوط ایستگاهی و فرعی با محدودیت روبه‌رو خواهند بود. بنابراین نمی‌‌شود متصور شد که می‌توان بدون محدودیت برای جابه‌جایی زائران، قطار اعزام کرد. اما در مبادی مذکور بر اساس تقاضای زائران، مسیر‌ها مشخص می‌شوند.

رسولی  گفت: با توجه به اینکه تدارک امکانات و فراهم کردن تجهیزات در مدت زمان کوتاه کار بسیار سختی است، همچنین بنابر تمهیدات اندیشیده شده برای ایام بازگشت زائران اربعین حسینی (ع)، این احتمال وجود دارد که ارائه خدمات در برخی از مسیر‌ها به مسافران امکان‌پذیر باشد. البته این شرایط موقتی بوده و به طور مجدد پس از اتمام جابجایی زائران، ارائه خدمات در تمام مسیر‌ها به صورت معمول برقرار می‌شود.

وی یادآور شد: در برخی از قطارهای مسیر بازگشت، برای آن دسته از زائران که موفق به تهیه بلیت نشده‌اند، ظرفیت خالی در نظر گرفته شد و در صورت تقاضا برای آن‌ها بلیت صادر می‌شود.

وی با یاداوری این‌که برای سفرهای ریلی ویژه ایام اربعین حسینی امسال 55رام قطار روزانه در نظر گرفته شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 50 درصد رشد داشته است، اضافه کرد:‌ مسیرهای قم-خرمشهر، قم-کرمانشاه، تهران- همدان، اهواز-شلمچه، اصفهان-کرمانشاه برای مسافران داخلی و مسیر زاهدان-خرمشهر برای جابجایی زائران کشور پاکستان ایجاد شد. همچنین مقرر شد قطارهایی که به مقصد اهواز سیر می‌کنند به مقصد ایستگاه خرمشهر ادامه مسیر دهند. به علاوه قطار اتوبوسی خرمشهر-شلمچه به صورت 24ساعته و رایگان برای ایام پیک سفرهای اربعین در نظر گرفته شد.