راهی جدید برای درمان آپنه خواب که حتما به کارتان می‌آید

وقفه تنفسی در خواب یا آپنه خواب (Sleep apnea) یک اختلال خواب است که باعث توقف یا کاهش تنفس برای مدتی کوتاه در طول خواب می‌شود. هر توقف می‌تواند برای چندین ثانیه یا حتی چندین دقیقه طول بکشد و معمولا تعداد زیادی توقف در یک شب اتفاق می‌افتد. هر کدام از این دوره‌ها یک آپنه نامیده می‌شود، اما با زنگ هشداری که اخیرا توسعه داده شده افراد آن را بر روی پیشانی خود قرار می‌دهند و هنگامی که دچار این مشکل می‌شوند، این وسیله شروع به ارتعاش می‌کند و کاربران با تغییر حالت خوابیدن خود از آن وضعیت خارج می‌شود.

اخبار اجتماعی- درون این دستگاه باطری تعبیه شده است. تخمین زده می‌شود که در ۶۰ درصد موارد، علائم توسط افرادی که به پشت خود می‌خوابند، افزایش می‌یابد، اما با قرار دادن این دستگاه بر روی پیشانی، هنگام رخ دادن این مشکل، لرزشی ایجاد می‌شود و فرد موقعیت خوابیدن خود را تغیر می‌دهد و متوقف می‌شود.

دستگاه "فشار جریان هوای همواره مثبت" (CPAP) یکی از ابزار‌هایی است که برای درمان این بیماری استفاده می‌شود، اما این دستگاه کمی بزرگ است و استفاده از آن به این صورت است که فرد تمام طول شب باید ماسک اکسیژن را بر روی دهان خود قرار دهد، اما دستگاه جدید که یک زنگ هشدار است کوچک بوده و استفاده از آن آسان است. افراد مبتلا به وقفه تنفسی در خواب می‌بایست این مشکل خود را سریعا توسط ابزار‌های موجود درمان کنند چرا که آپنه خواب درمان نشده خطر بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

دستگاه جدید حدود ۱۴ گرم وزن دارد و مجهز به یک شتاب‌سنج است. شتاب‌سنج همان فناوری است که در خودرو برای تشخیص تصادفات و رها کردن کیسه‌های هوا و در تلفن‌های همراه برای تشخیص تغییرات حرکتی به کار می‌رود. شتاب سنج این دستگاه نیز به همین روش کار می‌کند و وظیفه آن این است که تشخیص دهد آیا افراد به پهلو خوابیده‌اند یا به پشت. طی این مطالعه پژوهشگران این دستگاه را بر روی ۱۲ بیمار طی چهار هفته آزمایش کردند و دریافتند این وسیله منجر به افت ۳۱ درصدی آپنه خواب در هفته اول شده بود.