ثبت‌نام اموال مسؤولان روی شبکه ملی آغاز شد

سامانه ثبت دارایی مسؤولان روی شبکه ملی قرار گرفت.

اخبار اجتماعی- سامانه ثبت اموال و دارایی مقامات، مسؤولان و کارگزاران کشور 31 شهریور رونمایی شد و مسؤولان به مدت یک ماه فرصت پیدا کردند اموال خود را ثبت کنند.

بر اساس اصل ۱۴۲ قانون، دارایی رهبر، رئیس جمهور، وزیران و معاونان قبل و بعد از خدمت توسط رئیس قوه قضائیه و یک ماه بعد از اتمام مأموریت اموال باید اعلام شود.

همچنین بر اساس این قانون، مسؤولان باید تعهد بدهند که لیست اموال خود را اعلام کنند و این شرط تصدی‌هاست و به غیر از اصل ۱۴۴ و فهرست مربوطه، ۲۴ عنوان و مسؤولیت شامل این قانون می‌شود که باید این متصدیان، اموال خود و خانواده شان را ثبت کنند.

در این فهرست، نمایندگان مجلس، اعضای مجمع تشخیص نظام و شورای نگهبان، تا رده مدیر کلی در سازمان‌ها قرار دارد و در واقع حدود ۲۵۰ هزار نفر شامل این قانون می‌شوند که باید اموال خود را لیست و اعلام کنند.

صورت دارایی‌ها، ۷ مورد شامل کلیه اموال غیرمنقول که شامل ملک و املاک است، حقوق دارای ارزش مالی، سرمایه‌گذاری‌ها و حق انتقال آنها، اوراق بهادر، موجودی حسابها در بانکها و صندوق ها، مطالبات، دیون و هرگونه منبع درآمدی مستمر از دیگر این موارد است.

اگر مسؤولان لیست اموال خود را اعلام نکنند یا اطلاعات ناقص باشد و کتمان کنند مشمول مجازات تعزیری درجه 6 می‌شوند که محرومیت از حقوق اجتماعی است.

بنابراین به مدت یک ماه یعنی تا یکم آبان ماه ۹۸ مسؤولان مهلت اعلام اموال خود را دارند و مسؤولانی که بعد از اجرای قانون یعنی بعد از ۲۹ آذر ۹۴ عهده دار مسؤولیت شده اند و دوره مسؤولیتشان تمام شده است نیز باید اموال را اعلام کنند.

از سوی دیگر مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه اعلام کرد آمادگی دارد نسبت به راه‌اندازی دفتر موقت ثبت دارایی مسؤولان در نهادها و دستگاه‌های کشوری و لشکری اقدام کند.

 در همین راستا با شورای عالی امنیت ملی، شورای نگهبان قانون اساسی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری مکاتبه شده است.

امروز نیز سامانه ثبت دارایی مسؤولان روی شبکه ملی قرار گرفت و مسؤولان سراسر کشور که دارای حساب کاربری«ثنا» (ثبت نام الکترونیک قضایی) هستند از امروز می‌توانند با مراجعه به نشانی https://amval.adliran.ir دارایی و اموال خود را اظهار کنند.