علت نیمی از مرگ و میر ایرانیان چیست؟

رضا ملک‌زاده عصر امروز در جمع خبرنگاران در بیمارستان آیت‌الله روحانی بابل اظهار کرد: ایران در بخش پژوهش و تولید علم پشرفت چشمگیری داشته و موفق به کسب رتبه ۱۶ در بین همه کشورهای جهان و کسب جایگاه نخست در منطقه خاورمیانه شده است.

اخبار اجتماعی- وی با اشاره به اینکه ایران هم از نظر کمی که تولید مقالات علمی است و هم از نظر کیفی که استنادات است موفقیت چشمگیری داشته است، افزود: اما همیشه فکر می‌کنیم پتانسیل کشور ما بیش از این است زیرا ما نیروی انسانی علاقمند، کافی و با استعداد در سطح کشور داریم و اگر بتوانیم سرمایه گذاری بیشتری داشته و بودجه‌های پژوهشی را افزایش دهیم دستاورد بهتری را شاهد هستیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: علاوه بر تولید علم، تلاش‌هایی که الان در بخش فن‌آوری و نوآوری در تولید داروها و تجهیزات پزشکی موثر داریم امید بتوانیم این علم را به ثروت تبدیل کنیم و سبب ارتقاء سلامت شویم.

ملک‌زاده خاطرنشان کرد: باید عواملی که به دلیل تحریم‌ها در کشور به‌وجود آمده با سرمایه‌گذاری‌های مناسب تبدیل به موفقیت‌هایی شود که در آینده تبدیل به پیشرفت و ارتقا کشور شود.

 وی ادامه داد: یکی از موفقیت‌های پژوهش در جهان و ایران پیشگیری ۸۰ درصد بیماری‌های قلبی عروقی است که ۵۰ درصد مرگ و میر و ناتوانی در کشور را به خود اختصاص داده است.

 معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: امیدواریم جهان و ایران در مسیری حرکت کند که همانگونه توانستیم از بیماری‌های واگیر جلوگیری کنیم از بیماری‌های غیرواگیر که عامل آن چاقی، عدم تحرک، فشار خون بالا و عامل ژنتیک است پیشگیری شود.