عزم همگانی برای مقابله با سرطان پستان

سرطان یکی از بیماری‌های عصر حاضر است و سرطان پستان رایج‌ترین آن‌ در میان بانوان. بیماری‌ای که اگر به موقع تشخیص داده شود‌، نه تنها از هزینه‌های مالی و روانی زیادی که به بیمار و خانواده‌‌ها تحمیل می‌شود می‌توان جلوگیری کرد، که به راحتی نیز قابل درمان است. اما وقتی صحبت از تشخیص می‌شود چه چیزی مدنظر است و این شناخت چه‌قدر به دانش و آگاهی افراد وابسته است؟

اخبار اجتماعی -تحقیقات در چند دهه گذشته نشان داده که برخلاف بسیاری از بیماری‌ها که تشخیص آن‌ها به پزشکان حاذق و تجهیزات پیشرفته نیاز دارد، سرطان پستان با روش‌های بسیار ساده‌تری توسط خود بیمار قابل شناسایی است. به همین دلیل است که در سراسر دنیا فعالیت‌های گسترده‌ای برای آگاهی‌رسانی درباره این بیماری به راه افتاده است. لزوم فعالیت درباره سلامت زنان که نقش مهمی را در سلامت روانی و عاطفی جامعه ایفا می‌کنند از یک سو و بالا رفتن آمار مبتلایان به این بیماری از سوی دیگر، ضرورت و اهمیت اطلا‌ع‌رسانی در این حوزه را روشن می‌کند؛ امری که توسط یک نهاد و یک شبه اتفاق نمی‌افتد و به عزمی راسخ و مشارکتی اثرگذار از سوی همه اعضای جامعه نیاز دارد. در کشور ما نیز فعالیت‌هایی از سوی نهادهای دولتی و خصوصی صورت گرفته که یکی از مهم‌ترین آن‌ها همکاری دو سازمان خصوصی برای آگاه‌سازی زنان درباره سرطان پستان است. مؤسسه خیریه بهنام دهش‌پور به عنوان یکی از متولیان فعال این حوزه که از سال‌ها پیش در این مسیر قدم نهاده از سال گذشته با همکاری شرکت زرین رویا پویشی را آغاز کرده‌اند که تمرکز اصلی‌اش اطلاع‌رسانی گسترده و آموزش درباره روش‌های خودآزمایی به زنان است.

2019-10-26 10_46_42+00_00 (1)

پویش همه با هم به پیش برای جهانی بدون ترس از سرطان پستان، توسط موسسه خیریه بهنام دهش‌پور و حمایت شرکت زرین رویا با شاخه مای‌لیدی اتفاق مثبتی است که در یک سال گذشته چندین هزار نفر از بانوان کشورمان را مخاطب قرار داده و با انجام فعالیت‌های مختلف اعم از برگزاری کارگاه‌های آموزشی در سازمان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی و همچنین تولید و توزیع بروشورهای آموزشی و اطلاع‌رسانی، توانسته به هزاران زن آموزش‌های لازم در خصوص خودآزمایی را ارائه کند.

این پویش، امسال نیز با شعار چند دقیقه برای یک عمر و با هدف ایجاد عادت انجام خودآزمایی منظم ماهیانه برای اطمینان از سلامتی یا تشخیص زودهنگام سرطان پستان ادامه دارد. در این پویش، آینه به عنوان ابزاری رایج و بدون هزینه برای بررسی، معاینه و تشخیص تغییرات احتمالی ظاهر و بافت این عضو از بدن معرفی شده است. از دیگر برنامه‌های این پویش در طول یکسال اخیر می‌توان به گردهمایی زنان دوچرخه‌سوار در استادیوم آزادی، ایجاد فضاهای اطلاع‌رسانی در مسابقه ایران و کامبوج در میان زنان حاضر در ورزشگاه آزادی، شناسایی افراد دارای سابقه خانوادگی این بیماری در میان مخاطبان پویش و ارائه آموزش‌های خودآزمایی به آن‌ها اشاره کرد./