واکسن آنفلوانزا عارضه دارد؟

دکتر محمدرضا ناظر  با بیان اینکه عامه مردم فکر می‌کنند آنفلوانزا همان سرماخوردگی است در صورتی که سرماخوردگی بر اساس یک اصطلاح عامیانه است، اظهار کرد: ده‌ها ویروس مختلف می‌توانند ایجاد سرماخوردگی کنند که علائم آن بسیار شبیه آنفلوانزاست.

اخبار اجتماعی-​وی با اشاره به اینکه آنفلوانزا خودش یک ویروس مستقل است، اضافه کرد: البته بسیاری از بیماری‌های عفونی و غیر عفونی علائم شبه آنفلوانزا را دارد و نباید این مورد را با آنفلوانزا اشتباه بگیریم.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: آنفلوانزا به دو صورت اپیدمی. پاندمی در جهان ظاهر می‌شود به این صورت یک هرساله تکرار می‌شود و دیگری ممکن است هر پنج سال به‌صورت جهانی خود را نشان دهد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: وقتی ویروسی که برای سیستم ایمنی بدن ناشناس باشد در مرحله اول نمی‌توان این ویروس را شناسایی کرد و دوره کمون آن طول می‌کشد و بسیاری از سلول‌ها آلوده می‌شوند و پس از مدتی سیستم ایمنی بدن تعداد زیادی از سلول‌های آلوده را از بین می‌برد و این سبب ایجاد یک بیماری شدید با تب بالا، بدن درد شدید و حتی منجر به مرگ شوند به‌ویژه برای افرادی که نقص ایمنی دارند.

ناظر گفت: وقتی این بیماری پاندمی شود کشنده بوده، چون به لحاظ سیستم ایمنی ناشناخته است.

کشندگی آنفلوانزا پایین است

این متخصص بیماری‌های عفونی در مورد آنفلوانزای اپیدمی عنوان کرد: این بیماری هرساله اتفاق می‌افتد، دوره کمون آن کوته‌تر بوده تعداد زیادی از سلول‌های بدن را درگیر نکرده و مختصر ایجاد عفونت کرده و زودتر هم بهبود پیدا می‌کند و کشندگی آن پایین است.

وی افزود: البته این بیماری در افراد دارای نقص ایمنی (آسم، دیابت، قلبی و عروقی، نارسایی قلب و...) عفونت شدید می‌کند.

ناظر با بیان اینکه آیا آنفلوانزا درمان دارد یا ندارد؟ عنوان کرد: آنفلوانزا مثل همه باکتری‌ها می‌تواند به دارو‌های ضد ویروس می‌تواند مقاوم شود البته درمان دارد، اما اگر در درمان نابجا از دارو‌ها استفاده کنیم و برای هر سرماخوردگی داروی آنفلوانزا استفاده کنیم ممکن است مقاومت ایجاد شود.

مصرف هر دارویی عارضه دارد

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه مصرف هر دارویی عارضه دارد، گفت: واکسن آنفلوانزا مثل همه دارو‌ها عارضه دارد در طب قدیم و سنتی و طب جدید گفته شده که زمانی دارو را استفاده کنید که سود آن کمتر از ضررش باشد.

وی یادآور شد: واکسن آنفلوانزا را به کسانی توصیه می‌کنیم که تزریق آن برای آنان ضرری به دنبال نداشته باشد.

ناظر تصریح کرد: کسانی که نارسایی قلب دارند اگر به آنفلوانزا مبتلا شود ممکن است بر اثر این بیماری فوت کند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اضافه کرد: افرادی که آسم، برونشیت، نقص سیستم ایمنی دارند، تحت شیمی‌درمانی هستند و یا HIV دارند و یا پیوند کلیه شدند ممکن است در اثر آنفلوانزا حتی فوت شوند.