تصویب 3 آیین نامه حمایت از افراد دارای معلولیت در جلسه امروز هیات دولت / آموزش رایگان افراد دارای معلولیت در مراکز آموزش عالی

محمد شریعتمداری" در حاشیه جلسه هیات دولت این 3 قانون را شامل آموزش رایگان افراد دارای معلولیت در مراکز آموزش عالی ، اختصاص هزینه کارآیی خدمت مطلوب معلولان به کارفرمایان و پرداخت حق بیمه معلولان در کارگاه های تولیدی - خدماتی از سوی دولت اعلام کرد. 

اخبار اجتماعی- وی در این باره توضیح داد: طبق برنامه اجرایی ماده 9 کلیه کسانی که از بین معلولان در دانشگاههای سراسری و  دانشگاههای غیر دولتی مشغول به تحصیل شوند امکان بهره برداری از آموزش رایگان را براساس مصوبات این  آیین نامه در چارچوب بودجه مصوب خواهند داشت و می توانند در مراکز آموزش عالی به صورت رایگان ثبت نام کنند و مشغول به تحصیل شوند. 

وی پیرامون آیین نامه اجرایی دیگری که امروز به تصویب رسید، تصریح کرد: مطابق این آیین نامه کلیه کارفرمایانی که نسبت به‌کارگیری معلولان اقدام می کنند از هزینه ای تحت عنوان "هزینه کارآیی مطلوب معلولان" بهره مند خواهند شد و بر اساس منابعی که در اختیارشان قرار می گیرد به مدت 5 سال نسبت به بهبود وضعیت ارگونومی،  متناسب سازی وضعیت محیط کار و به کارگیری فناوری های کمکی برای استفاده مطلوب تر معلولان در محیط کار  اقدام کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: بر اساس مصوبات جلسه امروز هیات وزیران و ماده 13 قانون جامع معلولان، امکانی فراهم شد تا دولت حق بیمه همه  معلولانی که در کارگاه های خدماتی و تولیدی مشغول به کار هستند را پرداخت کند .

وی افزود: به این ترتیب در صورتی که کارفرمایان نسبت به ثبت اسم معلولان دارای شناسه در شناسه اطلاعات کارفرمایان در مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی  اقدام کنند می توانند نسبت به معافیت از پرداخت سهم کارفرمای تامین اجتماعی اقدام کنند.

  شریعتمداری تاکید کرد: موضوعات ماده 28 و 29 قانون تامین اجتماعی و تامین آن توسط دولت اقدام خواهد شد و معلولان با شرایط مطلوب تری به کار می پردازند. 

وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد:  این 3 آیین نامه ، آیین نامه های مهمی بودند که در اجرای قانون حمایت از معلولان امروز به تصویب رسیدند .

وی با بیان این که مجموعه معلولان ثبت نام شده در سازمان بهزیستی کشور حدود 1 میلیون و 50 هزار نفر است، اظهارکرد: سال گذشته از مجموعه نابینایان حدود 2300 نفر در کنکور سراسری شرکت کردند که 14 نفر رتبه های زیر 1000 را به دست آوردند و طبیعتا می توانند از اجرای ماده 9 قانون حمایت جامع از معلولان بهره مند شوند و همین طور شاغلانی که از بین 1 میلیون و 50 هزار نفر در محیط های اداری می خواهند مشغول به کار شوند می توانند از مقرارت ماده 12 و 13 بهره مند شوند .

 

حجم ویدیو: 5.63M | مدت زمان ویدیو: 00:03:04