افزایش یا کاهش غیراستاندارد وزن دامن گیر سلامت افراد است

شهاب اولیایی رژیم شناس و متخصص تغذیه با بیان اینکه کاهش وزن به یک باره ممکن نیست و در صورت انجام عوارض بسیاری خواهد داشت، گفت: همان طور که افزایش وزن در طی سال‌های متمادی صورت گرفته توقع کاهش آن در زمان کوتاه انتظار بی جایی است.

اخبار اجتماعی-وی با بیان اینکه کاهش وزن در زمان کوتاه فیزیولوژی بدن را تحت فشار قرار می‌دهد، افزود: به طور مثال فرد چاقی که مبتلا به کبد چرب است اگر کاهش وزن بیش از استاندارد‌ها یعنی دو کیلوگرم در ماه داشته باشد می‌تواند وضعیت کبد چرب وی را بدتر کند.

اولیایی با تاکید بر اینکه کاهش وزن سریع می‌تواند به ریزش مو، خراب شدن پوست، عصبی شدن فرد و همچنین بروز اختلالات گوارشی منجر شود، تصریح کرد: موارد گفته شده در افزایش ناگهانی وزن با رژیم‌های غیر استاندارد نیز دیده می‌شود.

متخصص تغذیه با بیان اینکه رژیم‌های افزایش وزن استاندارد نیز تنها می‌تواند به بیشتر شدن ۲ الی ۳ کیلو وزن در طول ماه کمک کند، گفت: اگر فردی بخواهد بیشتر از این میزان افزایش وزن داشته باشد باید بداند که یا احتباس آب بوده یا توده‌های چربی بدن بیشتر شده که هر دو برای فرد مضر است.

اولیایی با تاکید بر اینکه سندروم نتیجه فوری در افزایش وزن نتیجه مصرف برخی دارو‌های کورتونی یا هورمونی است، افزود: ادعای برخی مراکز درمانی مبنی بر افزایش موضعی وزن نیز صحت ندارد.

وی ادامه داد: بروز مشکلات کبدی، پوکی‌های استخوانی در بلند مدت و همچنین برهم خوردن تنظیم‌های هورمونی از عوارض مصرف دارو‌های هورمونی است که برای افزایش وزن استفاده می‌شود.


رژیم شناس و متخصص تغذیه یادآور شد: به هیچ عنوان کاهش یا افزایش وزن به صورت غیر استاندارد توصیه نمی‌شود، زیرا عوارض این نوع تغیر وزن بسیار زیاد است.