۱۴ کارخانه تولید اتوبوس و واگن مترو در آستانه تعطیلی

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران، در توضیح اجرای کمپین آرزو‌ها گفت: انجام نظرسنجی‌ها می‌تواند به برگزاری هرگونه پویش در پایتخت قدرت دهد، چراکه به عقیده من نظرسنجی‌ها نتیجه پویش را محکم‌تر می‌کنند.

اخبار اجتماعی - وی با بیان اینکه نزدیک به ۸۳ درصد مردم پایتخت از مدیریت شهری می‌خواهند که پس از حل معضل ترافیک، موضوع آسیب‌های اجتماعی را نیز ساماندهی کند، افزود: مردم در مقیاس محله‌ها به سرانه خدمات اجتماعی بیشتر حساس هستند.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی تصریح کرد: یکی از درخواست‌های مردم از مدیریت شهری، توسعه سیستم حمل و نقل عمومی است، چراکه باید در مدت زمان ۱۰ سال ظرفیت کنونی ناوگان حمل و نقل عمومی را ۳۰ درصد افزایش می‌دادیم، اما متأسفانه این موضوع اتفاق نیفتاد، لذا این مسئله مطرح می‌شود که شاید توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی امروز جزء اولویت‌های مدیران شهری نیست.

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اینکه عمر متوسط اتوبوس‌ها ۱۱ سال است، گفت: کمتر از ۶ هزار دستگاه اتوبوس وجود دارد که اگر عمر متوسط ۱۱ سال را برای آن‌ها لحاظ کنیم، در عمل ما در حوزه توسعه اتوبوسرانی صفر هستیم.

وی با بیان اینکه تاکنون فعالیت‌های مناسبی در خطوط ۷ گانه مترو انجام شده و تعداد ایستگاه‌ها از ۱۳۰ مورد عبور کرده است، افزود: این ظرفیت می‌تواند روزانه ۵ میلیون مسافر را جابه‌جا کند، اما به دلیل کمبود هزار واگنی نمی‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم و در حال حاضر تنها ۲ میلیون نفر از مترو استفاده می‌کنند.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به کارخانه‌های بیکار و کم کار در حوزه ساخت اتوبوس و واگن گفت: در حال حاضر ۱۰ کارخانه تولید اتوبوس و ۴ کارخانه واگن سازی داریم که در عمل بیکار هستند و پرسش این است که چرا مسئولان و مدیران دور هم جمع نمی‌شوند تا بخشی از بروکراسی بین دستگاهی را از بین ببرند.

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اینکه ما امکانات لازم را برای توسعه ناوگان داریم، بیان کرد: سوال من این است در حالی که ما امکانات لازم را داریم چرا مسئولان دور هم جمع نمی‌شوند و در مسیر درست، خواسته‌های مردم را دنبال نمی‌کنند.

رئیس شورای شهر تهران تأکید کرد: زمانی که ما از مردم درخواست شرکت در پویشی را داریم، در مقابل آن‌ها نیز از ما انتظار دارند که مشکلاتشان را برطرف کنیم، حال اگر اقدام موثری انجام ندهیم، آن‌ها می‌فهمند که ما به عنوان اصلاح طلب چیزی در چنته نداریم.