فردا؛ آغاز ثبت‌نام چهاردهمین جشنواره ملی پژوهش‌های دانش‌آموزی تبیان

کمیل خجسته مدیرعامل مؤسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان در نشست خبری به فعالیت‌های این مؤسسه اشاره و اظهار کرد: دوره‌ای که اینترنت وارد کشور شد، تبیان نقش برجسته‌ای را ایفا کرد و در کنار دهه شصتی‌ها نقش همراهی داشت و تلاش داریم در تبیان جدید نقش تبیان در دهه ۸۰ را برای سال ۱۴۰۰ ایفا کنیم تا برای دهه هشتادی‌ها نیز حس همراهی دهه شصتی‌ها ایجاد شود.

اخبار اجتماعی-وی با بیان اینکه مهم‌ترین اقدام‌مان این است که افراد اهل تولید و کار در تبیان محل کسب و کار را تجربه کنند، افزود: جشنواره تبیان یکی از 5 جشنواره مطرح در محیط دانش‌آموزی است و به ما کمک می‌کند با مخاطب نوجوان، ارتباط دائم پیدا کنیم.

حسین حق‌پناه دبیر چهاردهمین دوره جشنواره و مدیر مرکز کودک و نوجوان ترنج موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان در این نشست گفت: امسال رویدادی را کلید می‌زنیم که مهم‌ترین پروژه نوجوانانه سازمان تبلیغات است و جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی تبیان تلاش می‌کند نوجوانان از دانشی که می‌آموزند در جهت حل مسائل خود، خانواده و دنیا استفاده کنند.

وی با بیان اینکه شعار امسال این جشنواره را «مسأله‌ات را حل کن» عنوان کرد و ادامه داد: برپایی این جشنواره به سال ۸۳ باز می‌گردد که ۷ هزار دانش‌آموز در قالب 1740 گروه دانش‌آموزی در آخرین دوره این جشنواره شرکت کردند و تمام فرایندهای جشنواره در فضای مجازی شکل می‌گیرد.

حق‌پناه با اشاره به اینکه اگر دانش‌آموزی مربی خوبی برای حل مسائل ندارد، تبیان با ارتباط مجازی با او ارتباط می‌گیرد و کمک می‌کند، افزود: این جشنواره مبتنی بر هدایت در دو بخش رویش و مسابقات چالشی برگزار می‌شود؛ در بخش رویش از مؤسسه برهان کمک می‌گیریم که این بخش الگوی مسأله درون‌زاست یعنی دانش‌آموزان در گروه‌های یک تا ۶ نفره مسأله‌ها را شناسایی می‌کنند و به کمک مربیان مجازی، ابعاد و علل مسأله پیدا می‌شود و ایده‌پردازی می‌کنند.

وی با بیان اینکه در بخش مسابقات چالشی امسال یک فرایند است و دانش‌آموزان درگیر چالش‌هایی مبتنی‌بر مسائل می‌شوند، افزود: در جشنواره امسال رشته‌های رباتیک، شیمی، زیست فناوری، پل کامپوزیت، هوافضا، انرژی‌های تجدیدپذیر، طراحی صنعتی و سازه را خواهیم داشت و با توجه به مأموریت موسسه تبیان بر مهارت‌های رسانه‌ای تمرکز می‌کنیم.

دبیر جشنواره دانش‌آموزی تبیان با تأکید بر اینکه مهارت تشخیص اخبار جعلی را به‌عنوان مسابقه امسال خواهیم داشت و در بخش مسابقات برنامه‌نویسی نیز مسابقاتی را برگزار می‌کنیم تا به سمت حل مسائل واقعی پیش رویم، گفت: امسال این جشنواره نقطه آغاز به سمت فرایندهاست؛ ضمن اینکه باشگاه نوآوری دانش‌آموزی نیز امسال در ۳ رکن اصلی عضو می‌پذیرد و این جشنواره پل ورود به این باشگاه خواهد بود.

وی اضافه کرد: لایه اول در این باشگاه، دانش‌آموز؛ لایه دوم، معلمان و لایه سوم؛ مدارس هستند؛ ثبت‌نام اولیه این جشنواره از فردا در سامانه project14.tebyan.net شروع می‌شود و دانش‌آموزان در بخش رویش و مسابقات چالشی شرکت می‌کنند.

حق‌پناه با بیان اینکه رویداد مقدماتی این جشنواره ۲۸ آذر است که کارگاه‌های حل مسأله در بخش رویش و مسابقات مقدمات چالش برگزار می‌شود، گفت: بخش رویش، یک شبکه اجتماعی مسأله محور داریم و دانش‌آموزان در رویداد مقدماتی مسائل خود را حل می‌کنند؛ رویداد نهایی جشنواره نیز در ۲۷ و ۲۸ فروردین ۹۹ برگزار می‌شود.

وی شماره‌های ارتباطی با دبیرخانه جشنواره را ۸۱۲۰۲۳۱۱، ۸۲۲۰۲۴۲۸ و ۸۱۲۰۲۱۰۵ و اکانت شبکه‌های اجتماعی جشنواره را tebyan student اعلام کرد.