احتمال تعطیلی مدارس تهران به دلیل آلودگی هوا؟ / دود باز هم در مشام تهرانی ها

به گزارش افکارنیوز، آلودگی هوا موضوعی تکراری با شروع فصل سرما در تهران و کلانشهر های کشور است و بر اساس اخبار اگرشاخص آلودگی هوا به بیش از 150 برسد مدارس تعطیل خواهد شد.

اخبار اجتماعیجلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر تهران از صبح امروز به ریاست محمد تقی‌زاده، معاون عمرانی استانداری در حال برگزاری است که تا این لحظه از جلسه مصوباتی در این کارگروه به تصویب رسیده است.

بر همین اساس با توجه به افزایش آلاینده‌های هوا تا پایان هفته، زنگ ورزش مدارس اجرایی نمی‌شود.

همچنین بر اساس مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوا، چنانچه شاخص آلودگی هوا به بیش از 150 برسد، مدارس تعطیل خواهند شد.

همچنین تقی‌زاده در این جلسه گفت: بلیط اتوبوس و مترو از فردا تا زمان تصمیم جدید از سوی این کارگروه، نیم‌بها خواهد شد و در مقابل هزینه عوارض ورود به طرح ترافیک 50 درصد افزایش خواهد یافت.

موضوع آلودگی هوا موضوع جدیدی نیست ، سالهاست کشور به خصوص کلان شهر ها مانند تهران با آن دست و پنجه نرم کرده وهمواره فصل سرما نیز که آغاز می شود آلودگی هوا هم از راه می رسد.

شورای شهر تهران در طول مدتی که از سوی شهروندان انتخاب شدند کار خاصی برای آلودگی هوا انجام نداده اند، طرح کاهش آلودگی هوا را مبتنی بر طرح ترافیک قبلی با تغییرات و هزینه های گزاف رقم زدند و مدعی شدند این طرح می تواند آلودگی هوای تهران را کنترل کند اما امروز می بینیم آلودگی هوا دست از سر تهران بر نداشته و بار دیگر مهمان ریه های تهرانی ها شده است.

هر چند با آلودگی هوا مدارس تعطیل شده و به شهروندان دارای مشکلات تنفسی و عروقی و قلب هشدار داده می شود در معابر عمومی در حد ضرورت تردد کنند اما آیا تنها راهکار در مواقع آلودگی هوا همین است؟ دیگر شهروندان ریه هایی از جنس سنگ دارند که با آلودگی هوا ضرری به آنها نمی رسد؟
حناچی شهردار تهران طرح دوچرخه به جای خودرو را در کلید زد که نتوانست موفق شود و کرباسچی و چمران نیز با این طرح مخالفت کردند زیرا در شرایط فعلی تهران بهترین وسیله ، واسل نقلیه عمومی مانند مترو است . چرا شورای شهر و شهرداری مترو را گسترش نمی دهند تا مشکل آلودگی هوا حل شود؟

طرح شهردار تهران حتی از سوی محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز مورد انتقاد قرار گرفت و گفت که دوچرخه سواری یک هزارم از مشکل حمل و نقل شهری ما را برطرف نمی‌کند.

غلامحسین کرباسچی شهردار سابق و اصلاح طلب هم حتی از حناچی انتقاد کرد و گفت: ای کاش آقای حناچی بجای دوچرخه صبح زود بدون ترافیک با ماشین می رفت در دفتر کارش و پیگیری و تلاش می کرد که زودتر صدها واگن معطل مانده مترو به خطوط مترو ملحق شوند که صدها هزار مسافر مترو راحت تر و سریعتر برسند و دها هزار اتومبیل کمتر بیرون بیایند.

چمران رئیس شورای شهر چهارم نیز می گوید: این مسیرهای دوچرخه‌سواری که درست کردند نیز من تا حالا ندیده‌ام کسی در این مسیرها با دوچرخه تردد کند، جز بعضی اوقات شب که برخی دخترها برای تفریح می‌آیند و از این مسیرها استفاده می‌کنند. خب! اینها که برای کاهش ترافیک کارگشا نیست. حداکثر کارگشایی دوچرخه برای ترافیک در طرح جامع ترافیک تهران ۲ درصد پیش‌بینی شده است. این در حالی است که در همین طرح، سهم مترو برای کاهش ترافیک تهران ۳۰ درصد است.
به نظر می رسد شهرداری تهران به جای نمایش در طرح دوچرخه سواری به فکر مترو و ماهش واقعی آلودگی هوا باشد.