مراکز درمان ناباروری، پاسخگوی جمعیت 3 میلیونی ناباروان نیست

به گزارش افکارنیوز، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان با تاکید بر اهمیت درمان زوجین نابارور در رشد جمعیت کشور، افزود: اگر حاکمیت انتظار اقدام موثر در بحث رشد جمعیت دارد؛ باید از پدر و مادرهایی که آرزوی‌ بچه دارند، حمایت اساسی کند تا این افراد درمان شوند.

اخبار اجتماعی- موضوع ناباروری یکی از مسائل اجتماعی مهم در جامعه محسوب می‌شود؛ چراکه بیش از 3 میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد و سالی حدود 20 درصد زوج‌ها دچار بیماری ناباروری هستند. ناباروری مسئله‌ای اثرگذار در تحکیم خانواده ها است و می‌توان ادعا کرد با توجه به شرایط نرخ باوری در کشور، تنها روزنه‌ی امید برای کاهش اثرات بحران پیری جمعیت، موضوع حل مشکل ناباروری است.

زوجین نابارور، افرادی هستند که اگر مشکلات درمانی‌شان حل شود؛ فرزندآوری اولویت درجه یک زندگی آنها است. بنابراین ضرورت دارد تا موانع پیش‌روی ناباروران از میان برداشته شود. در همین زمینه رهبر معظم انقلاب بارها با تاکید بر اهمیت مسئله فرزندآوری، نسبت به لزوم توجه به مسائل جمعیتی، توصیه کرده‌اند. همچنین در بند 3 سیاست‌های کلی جمعیت آمده است: «اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران بویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت نهادها و مؤسسات حمایتی ذی‌ربط».

با این وجود، مسئله‌ی بیش از 3 میلیون نابارور این است که با توجه به عدم پوشش بیمه‌ای، بسیاری از زوجین نابارور، توانایی ادامه فرآیند درمان را ندارند. همچنین مراکز درمان در شهرستان‌ها به دو دلیل نمی‌توانند، خدمات رسانی مناسبی به ناباروران ارائه کنند:

1. نبود زیرساخت لازم و مراکز کافی در شهرستان‌ها (برای عمل IVF)
2. کمبود متخصص فلوشیپ نازایی در مراکز درمانی؛

هزینه‌های درمان ناباروری سرسام‌آور است

در همین راستا، اکبر ترکی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت و گو با افکارنیوز با بیان اینکه نرخ و درصد نازایی در کشور بالاست، افزود: الان بیش از 20 درصد زوجها ناباروری دارند. از طرفی کشور با بحران پیری جمعیت روبه‌رو است، بنابراین برای اینکه خانواده‌ها به فرزندآوری ترغیب شوند؛ بهتر است ابتدا از زوجین نابارور حمایت لازم انجام شود.

ترکی با بیان اینکه ناباروران افرادی هستند که با وجود اقدام به فرزندآوری نمی توانند بچه‌دار شوند، گفت: افرادی را سراغ داریم که بیش از 2 بار اقدام کرده‌اند ولی موفق نبوده و باید درمان را ادامه دهند. اما هزینه‌های درمان ناباروری سرسام‌آور است.

وی افزود: یکی از کارهایی که مجلس و دولت برای حمایت از ناباروران می¬تواند بکند این است که حداقل بخشی از هزینه‌های این زوج‌ها را به عهده بگیرد. الان مراکزی دولتی و دانشگاهی تشکیل شده، هرچند هزینه های آنها کمتر از بخش خصوصی است اما اولاً جوابگوی همه جمعیت نیست؛ ثانیاً آن مراکز نیز هزینه هایشان بالاست.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان با تاکید بر اهمیت درمان زوجین نابارور در رشد جمعیت کشور، افزود: اگر واقعاً حاکمیت انتظار اقدام موثر در بحث رشد جمعیت دارد؛ باید از این پدر و مادرهایی که آرزوی‌ بچه دارند، حمایت اساسی کند تا ناباروان فرآیند درمان را انجام دهند.

وی با اشاره به کمبود متخصصان فلوشیپ در مراکز درمانی، گفت: اکثریت متخصص زنان و زایمان فارغ التحصیل هم میتوانند در این قسمت کار کنند. خیلی از متخصصان زنان در عمل‌های نازایی تجربه دارند. اما اینکه بگوییم فقط فلو ناباروری می¬تواند این کار را بکند این طوری نیست. الان متخصصین داریم که فلو را ندارند ولی در این رشته می‌توانند فعالیت کنند. البته متخصصان فلوهای نازایی باید افزایش یابد.

ترکی در انتها با تاکید بر ضرورت حمایت بیمه‌ای از ناباروان، گفت: اکثر فرآیند درمان ناباروری پوشش بیمه‌ای ندارد و با توجه به هزینه‌های بالای درمان، باید شرکت‌های بیمه‌ای ناباروری را تحت پوشش قرار دهند.

به نظر می‌رسد با توجه به ضرورت جمعیت جوان و فرزندآوری خانواده‌ها برای آینده کشور، حمایت از ناباروران در راستای توسعه مراکز درمانی در شهرستانها و پوشش شرکت‌های بیمه‌ای اقدامی موثر خواهد بود. بنابراین لازم است نمایندگان مجلس شورای اسلامی قوانینی مبنی بر لزوم تخصیص منابع مالی برای توسعه مراکز درمانی و حمایت شرکت‌های بیمه‌ای از ناباروران تصویب کنند.