کاهش تولید پسماند سیاست جدید شهرداری تهران

هفتاد و چهارمین جلسه کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با حضور رئیس و کارشناسان این کمیته و رئیس سازمان مدیریت پسماند برگزار شد.

اخبار اجتماعی-صدرالدین علیپور رئیس سازمان مدیریت پسماند در این جلسه رویکرد جدید این سازمان را تمرکز بر کاهش تولید پسماند از مبدا خواند و بیان کرد: نگاهی که در گذشته حاکم بود، تمرکز بر وضعیت آرادکوه و بردن همه پسماندها به این مجتمع بود در حالی که باید همه تلاش کاهش ورودی پسماند به این مجتمع از یکسو و کاهش تولید پسماند از مبدا از سوی دیگر است که البته با مشکلاتی در این رابطه روبرو هستیم.

وی افزود: ما در حوزه‌های نظیر مشارکت اجتماعی در تفکیک از مبدا، زباله‌گردی ، ذخیره‌سازی نامطلوب از طریق مخازن مکانیزه و... دچار مشکلاتی هستیم. البته شهردار تهران دستوراتی به شهرداران مناطق در موضوع پسماند در چارچوب ایجاد ایستگاه‌های میانی، رفت و روب و پردازش آرادکوه داده‌اند.

این مقام مسئول با تبیین مشکلات در حوزه عدم مشارکت شهروندان (در مسئله تفکیک از مبدا)، ذخیره‌سازی نامطلوب (مخازن مکانیزه)، پدیده زباله‌گردی، رفت و روب و جمع‌آوری(ماشین‌آلات و نیروی انسانی)، ایستگاه‌های میانی و ناوگان انتقال، پردازش و دفع در مجتمع آرادکوه به عنوان تنها مرکز پذیرش پسماند کلانشهر تهران، برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان مدت‌ آموزش و فرهنگ‌سازی با رویکرد اجتناب از تولید و کاهش پسماند، رفع معضل زباله‌گردی و تفکیک از مخازن، پردازش اولیه و بازیابی مواد در ایستگاه‌ها و بهبود پردازش و دفع در آرادکوه از سوی سازمان مدیریت پسماند را تشریح کرد.

بهره‌گیری از تجارب دیگر کشورها، تقویت نظام‌ جمع‌آوری پسماند از طریق آنلاین و برنامه‌های نرم‌افزاری، کمی بودن شاخص‌ها، بررسی برنامه‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی از سوی شورا، نظام ارزیابی و بررسی طرح کاپ، میزان انطباق طرح کاپ با طرح جامع مدیریت پسماند، وضعیت ماشین‌آلات و نیروی انسانی جمع‌آوری پسماند، همکاری و همراه رسانه‌ها و وضعیت تامین منابع مالی از جمله مسائلی بود که از سوی مشاوران و کارشناسان کمیته محیط زیست و خدمات شهری مطرح شد.