۵۵ درصد مدارس تهران در وضعیت زرد و قرمز

محسن حاجی میرزایی در دیدار با پیروز حناچی شهردار تهران که در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار‌ کرد: ضروری است جلسات بیشتری برای حل مشکلات و همکاری‌های بیشتر تشکیل شود بیش از 50 مورد زمینه همکاری بین شهرداری و آموزش و پرورش وجود دارد.

اخبار اجتماعی-  وی تصریح‌کرد: نمایندگانی از دو دستگاه جهت پیگیری امور مربوطه به زودی معرفی می شوند.

در ابتدای این نشست معاونان و روسای سازمان‌های آموزش و پرورش به تشریح انتظارات و حوزه‌های مشترک همکاری با شهرداری پرداختند.

شهرداری در هر منطقه دو مدرسه بسازد

مهرالله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در این نشست گفت: به جای پرداخت عوارض 5 درصد ناشی از عوارض صدور مجوز ساخت و ساز به آموزش و پرورش،  شهرداری در هر منطقه دو واحد مدرسه احداث کند.

وی افزود: خیرین سالانه حدود 1500 میلیارد تومان مدرسه می‌سازند که به همین دلیل پیشنهاد مزین‌کردن نام یکی از میادین شهر به نام خیرین پیشنهاد می‌شود، پیشنهاد دیگر توافق برای احداث یک مدرسه بزرگ به جای مدارس کوچک در شهر تهران است.

79 مدرسه در منطقه 22 کم داریم

عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران نیز در این جلسه گفت: در منطقه 22 حدود 120 مدرسه نیاز داریم اما 41 آموزشگاه درحال فعالیت هستند که در دو نوبت کار می‌کنند بنابراین مشکلاتی وجود دارد که نیازمند همکاری شهرداری هستیم و با توجه به آمادگی خیرین برای احداث مدرسه، شهرداری و همچنین وزارت راه و شهرسازی باید زمین و محل احداث مدرسه را تهیه کنند.

وی ادامه داد:  کارگروه مشترکی را با شهرداری جهت پیگیری موضوع ایجاد کردیم.

علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش اظهار کرد: برای توسعه کیفیت آموزشی مدارس، مشارکت شهرداری بسیار موثر است برای هوشمند‌کردن مدارس، استفاده از فرهنگسراها، اداره فضای کاربری به وسیله آموزش و پرورش و... از جمله مواردی است که نیازمند مساعدت شهرداری هستیم.

سرویس رایگان شهرداری برای دانش‌آموزان استثنایی 

سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این نشست ضمن تشکر از شهرداری به خاطر سرویس‌دهی رایگان به دانش‌آموزان استثنایی شهر تهران تصریح‌کرد: اختصاص فضا برای دانش‌آموزان استثنایی در ورودی‌های فضاهای مربوطه، ایجاد کارگروه با هدف مساعدت به خیرین و رفع موانع مدرسه سازی، کارآفرینی برای دانش‌آموزان استثنایی، کمک به تجهیزات کارگاه‌های حرفه‌ای کمک به اشتغال دانش‌آموزان استثنایی و... مواردی است که شهرداری می‌تواند مساعدت کند.

تیمور علی عسگری معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: معافیت آموزش و پرورش از پرداخت عوارض در دریافت مجوز، اجرایی کردن قانون 5 درصد درآمد شهرداری، موافقت شهرداری با تغییر کاربری بدون دریافت عوارض مربوطه، دریافت نظرآموزش و پرورش در خصوص تغییرکاربری‌های مرتبط با مدارس و ... از مطالبات ما از شهرداری است.

مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی نیز در این نشست گفت: براساس ماده 10 قانون شوراها لازم است تا شهرداری دستور پرداخت عوارض به آموزش و پرورش را صادر و این آئین نامه را در همه مناطق کشور عملی کند.

وی افزود: ضروری است شهردار تهران، گزارش میزان عملکرد شهرداری‌ها در اجرای مواد 13 و 17 قانون شوراها را بررسی و به آموزش و پرورش ارائه دهد.

شهرداری مدارس را به امکانات ورزشی تجهیز کند

مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: در برنامه نهضت بزرگ ورزش کودکان، شهرداری به آموزش و پرورش کمک کند لذا شهرداری می‌تواند مدارس را به امکانات ورزشی تجهیز کند و در نوبت عصر به عنوان یک کانون ورزشی در هر محله این مدارس فعالیت کنند.

حمیدی اضافه‌کرد:  در زمینه بازیافت و دفع زباله‌ها با کمک شهرداری می‌توان فرهنگ سازی کرد.

علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز اظهار‌کرد: اگر شهرداری ها در توسعه تجهیزات پژوهشگاه های دانش آموزی مساعدت کنند کمک بزرگی به آموزش و پرورش و دانش آموزان می کند.

آمار قابل توجه بازماندگان از تحصیل در تهران

 رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش تصریح‌کرد:  برنامه درسی شهر در سطح جهانی به عنوان یک فرصت یادگیری تلقی می‌شود لذا فرهنگ توجه به کودکان نباید نادیده گرفته شود بنابراین باید توجه بزرگسالان را به حقوق کودکان معطوف کنیم.

وی ادامه داد: شرایطی فراهم شود تا همه دستگاه‌ها الزامات شهر دوستدارکودک را رعایت کنند.

وی از آمار قابل توجه بازماندگان از تحصیل در شهر تهران خبر داد و گفت: همکاری سه جانبه آموزش و پرورش، شهرداری و بهزیستی در این زمینه بسیار موثر خواهد بود.

فاطمه مهاجرانی رئیس مرکز ملی پرورش استعداد های درخشان هم خاطرنشان کرد: کمک شهرداری برای پرورش استعداد های برتر بسیار موثر است.

وی خواستار نامگذاری خیابانی به نام مریم میرزاخانی شد و افزود: انتظار می‌رود شهرداری در برگزاری المپیادهای علمی مساعدت کند.

شهرداری برای ساخت مسکن فرهنگیان مساعدت کند

عبدالرسول عمادی مشاور وزیرآموزش و پرورش خواستار مساعدت شهرداری برای احداث مسکن فرهنگیان در شهر تهران شد.

آموزش‌وپرورش و شهرداری اشتراکات زیادی دارند

به گزارش تسنیم، پیروز حناچی شهردار تهران در نشست هم اندیشی با وزیر آموزش و پرورش و اعضای شورای معاونان اظهار‌کرد: نگاه بخشی مانع انجام کارهای بزرگ است لذا نگاه من در شهرداری تهران نگاه بخشی نیست.

وی افزود: آموزش و پرورش و شهرداری اشتراکات زیادی دارند که اگر مورد توجه قرار گیرد کارهای بزرگی انجام می‌شود.

حناچی تصریح‌کرد: موضوعاتی مانند زلزله، پسماند و... از مواردی است که باید از  مدارس آغاز شود و اگر بخواهیم خودروی تک سرنشین در سطح شهر نداشته باشیم باید از مدرسه شروع کنیم.

نامگذاری خیابان‌هایی به نام مرحوم حافظی و مریم میرزاخانی 

وی با نامگذاری‌های پیشنهادی آموزش و پرورش از جمله نامگذاری میدان و خیابانی به نام حافظی و میرزاخانی موافقت‌کرد و افزود: مدارسی داریم که هرچند آموزشی هستند اما آمادگی داریم روی آنها سرمایه‌گذاری کنیم تا مردم استفاده کنند مانند سالن فرهنگ یا دارالفنون، لذا در این زمینه آمادگی همکاری داریم.

شهردار تهران خاطرنشان‌کرد: وضعیت سلامتی جوانان در شهر تهران مطلوب نیست  لذا باید کاری کنیم تا شرایط ورزش کردن جوانان به ویژه زنان را فراهم کنیم.

فضاهای ورزشی بیشتری در اختیار آموزش و‌پرورش قرار می‌گیرند

وی از در اختیار قراردان بیش از پیش فضاهای ورزشی به آموزش و پرورش خبر داد و افزود: در زمینه هوشمند سازی مدارس نیز با آموزش و پرورش همکاری خواهیم کرد.

حناچی اضافه‌کرد: هرچه قدر به ارزش‌های شهر بیفزاییم شهر را برای شهروندانش جذاب‌تر می‌کنیم لذا مدرسه‌ای مانند دبیرستان البرز را می‌توان به عنوان مکان‌های مورد بازدید در شهر تهران قرار داد.

وی از اعطای دوچرخه رایگان به برخی دانش‌آموزان در قالب طرح بیدود در منطقه 17 خبر داد و خاطرنشان کرد: در حوزه تربیت بدنی کارهای مشترکی را با آموزش و پرورش انجام خواهیم داد.

آمادگی شهرداری برای استفاده بیشتر از اردوگاه شهید باهنر 

شهردار تهران با بیان اینکه از هراقدامی برای کودکان در سطح شهر حمایت می‌کنیم، افزود: شهرداری تهران آمادگی دارد تا با ایجاد زمینه‌های لازم از اردوگاه شهید باهنر استفاده بیشتری شود.

احمد صادقی رییس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران در این نشست اظهار‌کرد: حدود 2500 مدرسه تحت پوشش آموزش‌های لازم جهت آمادگی در برابر بحران قرار گرفته‌اند لذا میزان آسیب پذیری مدارس به این ترتیب مشخص شده است، 45 درصد مدارس دارای وضعیت سبز، 25 درصد از مدارس وضعیت زرد و 30 درصد نیز وضعیت قرمز دارند و می‌توان با کمک خیرین مدارس را مصون سازی کرد.